• Fenyő Étterem
  • Hirdessen minálunk

Rovatok:

Pest megye Budaörs Magazin Barangoló
2019-03-30 06:31

Barangoló

|

Tavaszodván sokan csatolják fel a turista bakancsot, vagy városlátogató, kényelmes cipőt húznak azért, hogy felfedezzék a világot. Egyre többet utazunk sokfelé jártunk már s talán nincs a Földnek olyan szeglete, amit nem ismernénk.  De talán akad mégis valaki, aki nem látta Szlovénia vadregényes tájait, vagy Velence gyönyörű műemlékeit és mivel én tavaly ott jártam, szeretném veletek élményeimet megosztani.

 


A Pro-ko Travell minden igényt kielégítő Mercedes autóbuszával Budapestről indultunk a kora reggeli órákban. A terv az volt, hogy az első napon minél távolabbi pontot érjünk el, ahonnan 5 nap alatt szépen, lépésről lépésre jövünk vissza kiinduló helyünkre.

A Magyar –Szlovén határ elhagyása után utunk Maribor, Ljubjana érintésével a Bohinji majd Bledi tóhoz vezetett. Az út nagy része a Szlovéniai Júlia Alpokon keresztül vezetett, csodálatos égbenyúló hegyormok, szelíd zöld legelők, alpesi házak között.

Délután értünk a Bohinji tóhoz, majd onnan Bledbe igyekeztünk. Ezek a tavak még a jégkorszak idején alakultak ki. A hegyekről alázúduló hordalék, a moréna elzárta, az alacsonyabban fekvő részeket A jégkorszak végén az igy kialakult mélységbe belecsúsztak a leolvadó jégtáblák, majd megolvadtak és igy alakultak ki a gleccsertavak. Ez a két tó is ennek a folyamatnak az eredménye. A bohinji tónál mintha megállt volna az idő. Csak a természet és mi voltunk, sehol egy hangos tülkölő autó, sehol zajos turista csoport. Aki ide kirándul, a látványtól csak némán áll vagy izgatottan fényképez. Az egész környék a Triglavski Nemzeti Park védett tulajdona. A Bledi tó már egészen más. Itt hatalmas, elegáns szállodák épültek, nagyon sok a vendég és nagy a forgalom. Szép üzletek, kirakatok mindenütt. A tó és az azt körülölelő hegyek itt is felejthetetlen látványt nyújtanak.

Utunk másik kiemelkedően érdekes állomása a posztojnai cseppkőbarlang volt. A Posztojnai cseppkőbarlang a Posztojna és Trieszt között elterülő karsztvidék gyöngyszeme. Hatalmas tömeg várakozott a barlang bejárata előtt. Végre mi is sorra kerültünk. Bejutottunk az előcsarnokba, ahol egy nyitott kisvonatba ültünk be. A barlang 6 fokos hőmérsékletű levegője, valamint a kisvonat lassúnak nem nevezhető száguldása igen csak lehűtött bennünket. Az első 2 km-t ezzel a járművel tettük meg, ez az út még a régi barlangvájaton át vezetett. A barlangban csoportunk 5 km-t tett meg, alig másfél óra alatt. Ebből oda-vissza 2-2 km vasúton, míg a barlang legszebb részének egy kilométeres szakaszát gyalogosan tettük meg. A barlangban feliratok is találhatók, amelyek arról tanúskodnak, hogy a barlangot már a 13. században is ismerték. Az első barlang vasutat 1872-ben építették. 1884-ben elektromos világításra cserélték a fáklyákat, gyertyákat, olajlámpásokat. A barlang mészkő-talajban jött létre, amely kb. 70 millió éve keletkezett a tengerben. 3 millió évvel ezelőtt a felszíni folyók elkezdtek a mészkő-talajba szivárogni és a föld alatt folytatták útjukat északra a Pannon-tenger felé, aminek mai maradványa a Fekete tenger. A Posztojnai barlang legnagyobb kiterjedésű, középső szintjét a Pikva folyó elődje vájta ki másfél millió éve. A barlang legrégibbnek tartott cseppkövei kb. 500.000 évvel ez előtt kezdtek kialakulni. 10 év alatt l mm-t növekednek a cseppkövek.

Estére már Olaszország tengerpartján voltunk Lido Jesolóban. Ott volt a szállás, és a finom vacsora. Mindenkinek jót tett a forró fürdő majd este az olaszoknál elmaradhatatlan a főtt tészta paradicsom mártással és sajttal hintve. Természetesen ez csak az előétel volt, a következő fogás nélkül éhesek maradtunk volna.

Éjszaka hatalmas vihar tört ki és oda lett a szép, felhőtlen jó időnk. Szakadt az eső egész éjjel és reggelre minden csupa szürkeség lett.. Hideg, és eső. Reménytelennek tűnt az egész nap. Pedig indulni kellett. Átkeltünk a csatornán, szakadó esőben behajóztunk, majd egy óra múlva kikötöttünk Velencében, a Szent Márk téren. Emlékeimben Velencében mindig süt a nap…  Most ólomszürke ég fogadott bennünket. De a cölöpökre épült város, mely 210 kis szigetet köt össze egymással, mit sem változott. A szigetek között kis és nagy csatornák alakultak ki, ezeken zajlik nap, mint nap a forgalom. A csatornákon vaporettók szállítják az utasokat, valamint a gondolák. Még a temetőt is vízi úton lehet megközelíteni.

Patinás, gyönyörű paloták sora mellett haladtunk a Dózse palota bejárata elé. Útközben láttuk a sok-sok gondolát, amelyek ott sorakoztak szomorúan esőtől áztatott védőhuzatba bújtatva. A gondolákat mind feketére festik. Ki tudja miért.

A Dózse palota, amely a legszebb gótikus stílusban épült, akárhányszor is jársz ott, mindig nyújt új látnivalót. Hiszen olyan sok a műalkotás, hogy azt egy alkalommal nem lehet sem megnézni, sem pedig emlékeinkbe zárni. És aki teheti ebbe a városba ha már volt ott egyszer, még egyszer biztosan ellátogat. Elmegy egyszer húsz évesen, mert akkor mondjuk éppen szerelmes.  Majd negyven évesen újra elmegy megtalálni az elveszett fiatalságot, és a boldogságot. Hisszük hogy ott még vár ránk és bizonyára megtaláljuk.

No de hagyjuk a romantikát. Inkább nézzük meg a Dózse palota termeit. Most a tárlat kétszer annyit mutat, mint húsz évvel ez előtt. Veronéze, Boticselli festményei, freskói mindenütt. Hogy mi mindent tudtak elődeink! Gyönyörű a tanácsterem, mely 54 méter hosszú, 25 m. széles és 12 méter magas. Mennyezete csupa arany faragás, melyek csodálatos freskókat fognak közre. A Dózse palotában tartózkodtak a miniszterek, és itt voltak a különböző hivatalok. A várótermekben, ahol az ügyeiket intézők várakoztak, minden falon hatalmas festmények sorakoznak, melyek tapétaként szolgáltak.

A várószobák és a fogadószobák között egy nyíláson át lehetett bedobni a rágalmazó, feljelentő leveleket. De minden egyes rágalmat jól meg kellett gondolni azokban az időkben, mert ha bebizonyosodott, hogy hamisak, a feljelentő kapta azt a büntetést, amit ő másnak szánt.

Ki gondolná, hogy a gazdagon díszített termekből egy oldalajtón át máris könnyen át lehetett eljutni oda, ahová senki sem kívánkozott. Keskeny lépcsősoron haladtunk egyre lejjebb, mígnem a Sóhajok Hídján át eljutottunk az épület börtönrészébe. A hídon két díszes szellőző rács van, azon át némi pillantást vethettünk az alattunk folydogáló csatornára. Minden rabot ezen az úton kísértek a cellájába. Valóban itt sóhajhatott egy nagyot utoljára, mielőtt végérvényesen becsukódott mögötte a szabadság ajtaja.

De meglepő a börtöncellák tágassága és dacára a fűtetlenségnek, a vastag falak mégis némi meleg biztosítottak a raboskodók számára. Minden szökési kísérletet a nagyon vastag rácsok, jól megvasalt ajtók lehetetlenné tettek. Annak idején fontos volt a rabok jó karban tartása, mivel innen vitték őket tovább a gályákra, ahová kellett az erő.

Aztán kijutottunk a szabad levegőre és lám, máris kisütött a nap. Igy a két órás szabad program után már derűs vizeken hajózhattunk vissza Lido Jesolóba.

Lassan véget ért a nap, és az öt napos kirándulásunk végéhez közeledtünk.. Hosszú utazás következett, az idő felhőtlen volt és gyönyörű. Az autóbusz hangszórójából halkan szólt Johann Strauss muzsikája. Ajánlom mindazoknak ezt a szép utazást, akik esetleg még nem jártak errefelé, hiszen az emlékek mindvégig megmaradnak melyeket jó lesz elővenni zimankós téli délutánokon.

Major Edit
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Legfrissebb képtárak

Irány a strand

fotó:wein
Ajánlások
  • curver
  • gazdapiac

Helyi dolgok...

Molinó készítés Budaörsön a Dicentránál!

Szállás Budaörs
  • Magdi Panzió

  • Éttermek Budaörs
  • Fenyő Étterem
  • Magdi mama kiskonyhája
  • Aromi Ristorante Italia - Olasz étterem, pizzéria Budaörs szívében
  • ABS Bowling & Pub

  • Látványosság, szabadidő Budaörs
  • Városi Régészeti Kiállítás
  • Bleyer Jakab Helytörténeti Gyűjtemény, Heimatmuseum Budaörs

  • Helyi vállalkozások, szolgáltatások Budaörs
  • Izsold-Car Karosszéria-javítás
  • Buliszerviz
  • Budaörsi Ingatlanszövetség
  • Völgy 2000 Kft.
  • Horváth Kereskedelmi kft.

  • Civil szervezetek Budaörs
  • Törökbálinti Hagyományőrző Tánccsoport
  • Régiségbúvár Egyesület
  • BUDAÖRSI EVANGÉLIKUS EGYHÁZKÖZSÉG
  • BUDAÖRSI DIÁK SPORTEGYESÜLET (BDSE)
  • CBE, BUDAÖRSI CUKORBETEG KLUB EGYESÜLET

  • Közösségek Budaörs
  • Budaörsi Római Katolikus Egyházközség

  • Sport Budaörs
  • Zendo Budaörs Egyesület
  • ABS Sportcentrum
  • BSC Labdarúgó Szakosztály
  • Liver FC Budaörs
  • Úszásoktatás Budaörsön