• Fenyő Étterem
  • Hirdessen minálunk

Rovatok:

Pest megye Budaörs Fiatalok Legyen élmény az iskola!
2019-03-13 13:59

Legyen élmény az iskola!

|

Jocó bácsira véletlenül találtam rá a neten. Ő egy fiatal tanár, aki meglovagolta a média erejét és hatását, élt a facebook adta lehetőséggel, és saját tanári tapasztalatából is merítve mindent megír tanároknak, szülőknek, gyerekeknek mindarról, ami az iskola világában megtörténhet. Hisz abban, hogy a megszokottól és megkövetelttől eltérően is lehet tanítani - ráadásul eredményesebben.
hirdetés
Bevallom, kissé kételkedve olvastam el azt az interjút, amiben bemutatkozik és a módszeréről is beszél, már csak azért is, mert a képét látva a bácsizás azért némi túlzásnak tűnt… De felettébb érdekelt: vajon mit tudhat másként, mit gondol másképp, amikor ott áll a katedrán a gyerekek előtt? És tetszett az is, hogy most, amikor a tanári pálya, a tanárok megbecsülése, szerepe és helyzete a közfigyelem kereszttüzében áll, amikor sok az iskolákért, tanárokért aggódó, de meg több a bíráló kívülálló, amikor mindenki éhezi a jó példát, akkor akadt egy fiatal szakember, aki megszólalt. Jocó bácsi az a hivatását gyakorló fiatal tanárok egyike, aki nyakig benne van az iskola világának sűrűjében és vállalta, hogy odaáll és saját gondolatait, személyes tapasztalatait megossza másokkal. Úgy vélem, hogy az interneten olvasottak alapján nem érdemtelen ráirányítani a figyelmet erre a fiatalemberre, aki Pécsett végezte az egyetemet, jó néhány kitüntetés birtokosa, nem mellesleg egy budapesti iskola történelem szakos tanára. De tanít erkölcstant, nép- és honismeretet, tanulásmódszertant is, továbbá a Felelős Szülők Iskolájának az előadója. A neve  Balatoni József –  diákjainak csak Jocó bácsi.

Az interjúban elmondta, hogy már kisiskolásként megtetszett neki a gondolat, hogy milyen jó lehet gyerekeket tanítani és ott állni a dobogón, de később, a középiskolában már eltántorodott ettől:  minden akart lenni, csak tanár nem. Jó tanulóként ötödikben majdnem megbukott történelemből, de amikor hatodikban új tanáruk lett, gyökeresen megváltoztak a dolgok: új töri tanárukban érezni lehetett a törődést, az odafigyelést, ő mindennel képben volt. Sokféle tanár tanította. Volt olyan, aki a humorával,  lehengerlő stílusával nyűgözte le az osztályt. A pápai Piarista Gimnáziumban kifejezetten ikonikus tanárai voltak, ott nagyon sok jó példát látott, és tudat alatt később az ő példájukat építette be a saját tanárságába. „Nekem mindig a tanár személyisége volt a meghatározó, és nem annyira a szakmaisága” – mondta Jocó bácsi.

A diákjai őt is jó tanárnak tartják. Mindig érdekelte a gyerekek véleménye, akkor is, ha az rá nézve nem kedvező. Igyekezett mindig őszinte lenni velük, elmondta, ha valami zavarta, ha nem értett egyet velük, és így ők is őszintén elmondták, mit gondolnak róla. „Ez azért van – magyarázza - ,  mert a gyerekek képesek átvenni a tanáraik stílusát. Tehát, ha én is őszinte vagyok velük, ők is szemrebbenés nélkül megmondják az igazat, kendőzetlenül. Szeretik, hogy tudok fegyelmet tartani. Ha dolgozunk, akkor dolgozunk, ha beszélgetünk, akkor beszélgetünk. Mindig tudják, mire számíthatnak.”

Jocó bácsi az élményedagógiai vonalnak az egyik emblematikus alakja. Ilyen típusú képzés nem volt az egyetemen, egy-két oktatójától kapott ugyan ilyen irányú útmutatást, de a kooperatív pedagógián ez sem lépett túl. Mindent magának kellett elsajátítania akkor, amikor már a pályán volt. Úgy jött ki az egyetemről, hogy nem akar a kvázi itthoni hagyományos módszerrel dolgozni, mert azt nem tartotta működőképesnek. Mindenképpen mást akart csinálni, valami újat.  Így került abba az iskolába, ahol az élménypedagógia az egyik fő irány, majd elkezdett  képzésekre járni, és szép lassan megtanulta a módszert…

„Ha a tananyagot évente hússzor elmondod, azt már csak rutinból tolod. De miután minden osztályban más módszer, más játék működik, mindegyikben másképp kell elmagyarázni ugyanazt a dolgot - hát ezt nem lehet rutinból csinálni, erre alaposan fel kell készülni” – állítja. „Nekem is van olyan napom, amikor semmi nem megy, másképp kelek, fáradtabb vagyok. Előfordult, hogy idegesen mentem be az órára és mindenért rájuk szóltam, akkor ők öt perc után megszólaltak, hogy hagyjam abba a hisztit. No, nem ezekkel a szavakkal, de igazuk volt...” Jocó megtehette volna, hogy önérzetből kiabálni kezd és beír nekik egy intőt, mert tiszteletlenek. De nem tette, hiszen belül tudta, hogy igazuk van. Képesség és talán kellő alázat is kell ahhoz, hogy egy tanár egy bizonyos helyzetben megálljon, elgondolkozzon és elismerje, hogy a gyerekeknek igazuk van. Jocó bácsi még meg is köszöni, ha ilyenkor szólnak, és láss csodát: attól kezdve úgy érzi, hogy a tisztelet inkább emelkedik irányába, mint  csökken. „Ha egy tanár képes bemenni úgy egy iskolába, hogy nem szereti a gyerekeket, akkor a gyerekek sérülnek, nem fognak megbízni benne, tanulni sem fognak, és félnek. „Nekem is vannak olyan napjaim, amikor a hátam közepére sem kívánok gyereket látni. Ezt ők érzik rajtam, de másképp állnak hozzám: elkezdenek támogatni , megkérdezik, mi a baj. De ez fordítva is működik, van, amikor ők mondják azt, hogy nehéz napjuk van, és akkor én veszem a lapot” – mondja Jocó. Hozzáteszi: előfordult néha, hogy hiába készült, mert amit kitalált az osztálynak aznapra, az akkor nem működött. Nem azért, mert bárki rossz volt, hanem, mert mások lettek a körülmények, hiszen annyi minden történik egy nap az iskolában. Az ilyen váratlan helyzeteket is el kell fogadni, rugalmasan kell kezelni, és képesnek kell lenni arra, hogy akár öt perc alatt az egész óra az érzékelt helyzethez igazodva, átalakítva folytatódjon.

 „Kezdetben voltak félelmeim, de most már nem félek annyira, mint az elején. Minden egyes óra olyan, mint egy színésznek a fellépés, de persze a premieren jobban izgul az ember, amikor egy új osztályba kerülsz és elkezded a teljesen őrült módszeredet. A pedagógia előadó művészet, amiben sokféle szereped van. Ettől szép és ettől mindig más. És ha azt veszed észre, hogy már az ötödik poénon nem nevetnek, akkor el kell kezdened egy kicsit másként játszani – állítja Jocó bácsi.”

Persze rajta kívül is vannak  ugyanilyen fiatal és lelkes tanárok. Ő egész eddigi életében irigykedve nézte azokat az embereket, akik kitaláltak valami újat és pofonegyszerűt, ami működött. Ilyenkor mindig azt gondolta: ezt én is ki tudtam volna találni... Tavaly jött el az a pillanat, amikor ezt ő kapta meg másoktól, hiszen ő volt az első tanár, aki elkezdett blogolni, könyvet, újságcikkeket írni, tévékbe, rádiókba szerepelni. Tudta, hogy annyi negatív tapasztalata van az embereknek a tanárokkal, hogy szeretik olvasni, hogy ilyen más lehetőség is van az oktatásban. Alapvetően a szülők az olvasói, de van olyan nyugdíjas tanár, aki követi. És vannak, akik azt mondják, hogy ők az egész pályájukat így csinálták végig. Sőt, akadt egy teljesen kiégett kolléganő, aki abba akarta hagyni a tanítást, de amikor  elkezdte olvasni, követni őt, az egy új lökést adott, és már ismét kedve van tanítani.

És végszóként még egyszer idézzük Balatoni József tanár urat: „Én becsukom az ajtót és azt csinálom a gyerekekkel, amit jónak hiszek...”

R. V.
Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Rovat legfrissebb hírei
  • Legyen élmény az iskola! »
  • Hogyan látják a gyerekek? »
  • Szülők, akik félnek gyermekeiktől... »
  • Iskolai tájékoztatók leendő elsősöknek »
  • Varázslatos város - rajzpályázat nagycsoportos ovisoknak! »
  • Szülők Iskolája a budaörsi I. Iskolában »
  • Suli-ovi és nyílt nap a budaörsi Bleyer Iskolában »
  • Beiskolázás a Mindszenty Katolikus Iskolába »
  • 30 éves a Bleyer Iskola! »
  • Jön a 7. Primanima »
  • Legfrissebb képtárak

    És boldogan éltek, míg ...

    Mit jelent a szerelem, a család a gyermekek számára? Versennyel egybekötött rajzkiállítás látható március végéig a könyvtárban a Szerelmi7próba rendezvénysorozat keretében. Képek: sk, SzK

    Ballagási ünnepség a budaörsi bencés középiskolában

    Két osztály 49 diákja ballagott el május 4-én Budaörsön.
    • curver
    • gazdapiac

    Helyi dolgok...

    Molinó készítés Budaörsön a Dicentránál!

    Szállás Budaörs
  • Magdi Panzió

  • Éttermek Budaörs
  • Fenyő Étterem
  • Magdi mama kiskonyhája
  • Aromi Ristorante Italia - Olasz étterem, pizzéria Budaörs szívében
  • ABS Bowling & Pub

  • Látványosság, szabadidő Budaörs
  • Városi Régészeti Kiállítás
  • Bleyer Jakab Helytörténeti Gyűjtemény, Heimatmuseum Budaörs

  • Helyi vállalkozások, szolgáltatások Budaörs
  • Izsold-Car Karosszéria-javítás
  • Buliszerviz
  • Budaörsi Ingatlanszövetség
  • Völgy 2000 Kft.
  • Horváth Kereskedelmi kft.

  • Civil szervezetek Budaörs
  • Törökbálinti Hagyományőrző Tánccsoport
  • Régiségbúvár Egyesület
  • BUDAÖRSI EVANGÉLIKUS EGYHÁZKÖZSÉG
  • BUDAÖRSI DIÁK SPORTEGYESÜLET (BDSE)
  • CBE, BUDAÖRSI CUKORBETEG KLUB EGYESÜLET

  • Közösségek Budaörs
  • Budaörsi Római Katolikus Egyházközség

  • Sport Budaörs
  • Zendo Budaörs Egyesület
  • ABS Sportcentrum
  • BSC Labdarúgó Szakosztály
  • Liver FC Budaörs
  • Úszásoktatás Budaörsön