• Jóga
  • AMETISZT Könyvelőiroda
  • Konturdou
  • DrLendvai
  • GeszlerPince
  • hetkut
  • oregpres
  • SzeletBurkTegla
  • Molnár Sport
  • Hirdessen Minálunk

Rovatok:

Komárom-Esztergom megye Kisbér Magazin Egykor szebb napokat látott: a csaknem 160 éves Komárom-Kisbér-Mór-Székesfehérvár vasútvonal
2018-12-12 10:43

Egykor szebb napokat látott: a csaknem 160 éves Komárom-Kisbér-Mór-Székesfehérvár vasútvonal

|

(a kisbéri vasútállomáson, 2007. Karácsonyán - forrás:wikipedia, fotó: Sóhivatal)

Az egykor szebb napokat látott Székesfehérvár - Komárom vasútvonal több, mint másfél évszázados. Következőkben visszatekintünk építésére, történetére, közelmúltjára:

Székesfehérvár–Komárom-vasútvonal MÁV 5-ös számú nem villamosított, egyvágányú vasútvonala. Az Észak-Dunántúlon található. A30-as vasútvonalat köti össze a magyar-szlovák határral.

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Sz%C3%A9kesfeh%C3%A9rv%C3%A1r%E2%80%93Kom%C3%A1rom-vas%C3%BAtvonal.svg/1024px-Sz%C3%A9kesfeh%C3%A9rv%C3%A1r%E2%80%93Kom%C3%A1rom-vas%C3%BAtvonal.svg.png

 

 

Története

 

SzékesfehérvárKomárom-vasútvonalat a Déli Vasút építette és üzemeltette egészen az első világháború utánig.

 

Az osztrák Déli Vasút társaság 1860-tól kezdte el magyarországi vonalainak kiépítését, melynek célja Buda és a Dunántúl összekötése volt az adriaiTrieszt kikötőjével.

 

Első vonaluk a mai Székesfehérvár–Komárom közötti vonal volt. Kiindulásnak az Államvasút-Társaság (ÁVT, német rövidítéssel Steg) újszőnyi állomását választották.

 

Az ÁVT 1854-től kezdve építette ki a Duna jobb partján fekvő vasutat Bécs–Bruck–Győr–Újszőny (ma Komárom) útirányon: Győrt 1855-ben, Újszőnyt 1856-ban érte el a vasút.

 

A fővonal Budapestig tartó folytatását csak 1884-ben fejezte be a MÁV, amely egyúttal az egész vonalat átvette.

 

A Déli Vasút az újszőnyi állomástól indulva építette a pályáját Székesfehérvár irányába. A vonal átadására 1860július 1-jén került sor.

 

Ez a vonal volt Székesfehérvár első vasútvonala, míg el nem készült a következő évben a Déli Vasút Buda-Kanizsa fővonala.

 

Az átadástól gőzüzemű vontatás valósult meg 1975-ig. A komáromi fűtőházat már 1967-re átépítették, hogy tudja fogadni a dízelmozdonyokat, de a komáromi pályaudvar helyhiánya miatt ez mégis Székesfehérvárra került.

 

Ugyanis a komáromi személypályaudvar mellett van a fűtőház,a másik oldalán a Duna folyik a nagymarosi tervezett gát miatti magasított töltéssel. A személypályaudvar előtt helyezkedik el a rendezőpályaudvar.

 

 

http://www.vasutallomasok.hu/kepek/p0014/p0014204.jpg

 

(a móri vasútállomás - fotó:vasutallomasok.hu)

 

 

Itt is a Duna az egyik oldalon, a másik oldalon a Csillag erőd miatt nem lehet bővíteni. A gurító után a vasútvonal dél felé kanyarodik, itt azonban a szőnyi városrész akadályozza a telepítést.

 

A vasútvonal forgalmának növekedésével többször felmerült, hogy kétvágányúvá fejlesszék, de erre a mai napig nem került sor.

 

 

http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/34_o56.jpg

 

(1943-as menetrend)

 

Forgalom

 

A vasútvonalon a személyszállítás 2009december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltástól kezdve szünetelt, 2010július 4-től indult újra.

 

2010július 3-án a vasútvonal megnyitásának 150.-ik évfordulója alkalmából 424-es gőzmozdonnyal vontatott nosztalgiavonat indult BudapestrőlSzékesfehérváron át Komáromba és vissza.

 

A vasútvonal szerepe a gazdasági életben

 

 

Csémpuszta:

 

A mezőgazdasági környezetben lévő „túlméretezett”, 4 vágányos vasútállomást azzal lehet megmagyarázni, hogy a Komárom illetveAlmásfüzitő felé vezető vasutak deltavágánya előtt azok teherpályaudvarainak korlátozott fogadóképességét bővíti.

 

2003-ban átépítették és visszabontották, az egyetlen átmenő vágány mellett egy rakodó csonka-vágányt hagytak meg.

 

 

http://static.panoramio.com/photos/original/1069105.jpg

 

(Bakonysárkány vasútállomás - forrás:vasutimenetrend.hu)

 

 

Nagyigmánd-Bábolna:

 

Az állomás mellett létesült az 1970-es években a bábolnai kombinátból kivált IKR Termelésfejlesztési és Kereskedelmi Rt., melynek raktáraihoz iparvágányt is építettek.

 

Az üzembe jelenleg többnyire közúton szállítják a nyersanyagot, nagyobb mértékben csak a közelmúltban épült növényolaj-présüzem kiszolgálása zajlik.

 

 

Ászár-Keményítőgyár:

 

1890-ben alapították meg a Kisbér-füzitői Egyesült Gyár Rt. burgonyakeményítő- és szörpgyárát, amely akkor az Osztrák–Magyar Monarchia legnagyobb ilyen jellegű gyára volt.

 

A gyárban készített termékek vasúti elszállítására iparvágány csatlakozik a vasútvonalhoz.

 

 

Bodajk:

 

Bodajk és Balinka szénbánya között az 1920-as években bányavasút közlekedett.

 

Később normál nyomtávú vasutat létesítettek a bányákhoz.

 

Elsősorban teherforgalom volt a szénbányák bezárásáig, de a bányatelep, illetve Balinka község kiszolgálására személyvonatok is közlekedtek, amik Balinkabányáig Bodajk felsőn és Balinka megállóhelyen is megálltak.

 

Az állomáson rakodták át a gánti bányából korábban keskeny nyomközű vasúton, később gépkocsikkal szállított bauxitot a nagyvasúti kocsikba.

 

 

http://www.vasutallomasok.hu/kepek/p0011/p0011413.jpg

 

(a bodajki vasútálomás 2008-ban - fotó:vasutallomasok.hu)

 

 

Moha-Rakodó:

 

Ténylegesen teherpályaudvar, ahol a Kincsesbányán és környékén kitermeltbauxitot szállítják ide és rakják meg a speciális tehervonati kocsikat.

 

A vasútvonal felújításakor az 1970-es évek közepén az itt lévő íveket kiegyenesítették és ezáltal a vasútállomás átmenő vágányai messzebb kerültek a felvételi épülettől.    (forrás:wikipedia)

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Szfv%C3%A1r_r%C3%A9gi_vas%C3%BAt%C3%A1llom%C3%A1s.jpg

 

(archív kép a székesfehérvári vasútállomásról - fotó:wikipedia)

 

 

Még a vasútvonalról:

 

Székesfehérvár–Komárom-
vasútvonal
 
A Székesfehérvár–Komárom-vasútvonal útvonala
 Vonal: 5
 Hossz: 82 km
 Nyomtávolság: 1435 mm
 Maximális sebesség: 80 km/h
BSicon KBHFa.svg 0 Komárom
BSicon ABZlf.svg   1
BSicon HST.svg 3 Szőny-Déli (m.h.)
BSicon HST.svg 8 Csémpuszta
BSicon BHF.svg 18 Nagyigmánd-Bábolna
BSicon HST.svg 3 22 Tárkány-Csép (m.h.)
BSicon HST.svg 29 Ászár-Keményítőgyár (m.h.)
BSicon HST.svg 31 Ászár (m.h.)
BSicon ABZlg.svg   13 (A forgalom szünetel)
BSicon BHF.svg 34 Kisbér
BSicon ABZlf.svg   13 (A forgalom szünetel)
BSicon BHF.svg 42 Bakonysárkány
BSicon eHST.svg 48 Sövénykút (m.h.)
BSicon STR+GRZq.svg   Komárom-Esztergom - Fejér megye határa
BSicon BHF.svg 53 Mór
BSicon ABZlf.svg   Pusztavám felé
BSicon HST.svg 59 Csókakő (m.h.)
BSicon ABZlg.svg   Bodajk felé
BSicon BHF.svg 60 Bodajk
BSicon HST.svg 65 Fehérvárcsurgó (m.h.)
BSicon ABZlg.svg   Kincsesbánya felé
BSicon BHF.svg 66 Moha-Rakodó
BSicon BHF.svg 71 Moha
BSicon HST.svg 77 Szárazrét (m.h.)
BSicon ABZlg.svg   3020
BSicon KBHFe.svg 82 Székesfehérvár

 (forrás:wikipedia)

 

 

 

 


Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
  • DElIKATASZAR
  • Palló
  • Cserépkályha
  • Kormendisirko
  • FlajszSirko
  • MalmasAgrar
  • Hirdessen Minálunk