• Jóga
  • AMETISZT Könyvelőiroda
  • Konturdou
  • DrLendvai
  • GeszlerPince
  • hetkut
  • oregpres
  • SzeletBurkTegla
  • Molnár Sport
  • Hirdessen Minálunk

Rovatok:

Komárom-Esztergom megye Kisbér Magazin Egy megboldogult vasútvonal: Pápa-Kisbér-Tatabánya...
2018-12-12 10:53

Egy megboldogult vasútvonal: Pápa-Kisbér-Tatabánya...

|

(a vonal Szákszend közelében - forrás:wikipedia, fotó:Szeder László)

E sorok írója is jó néhány alkalommal utazott ezen a vasútvonalon - pontosabban annak egy részén, Kisbér és Pápa között, hazafelé és vissza a pápai laktanyába annak idején...

A Tatabánya-Pápa vasútvonal a MÁV 13-as számú vasúti mellékvonala az Észak-Dunántúlon. Környe és Pápa között 2007. március 4-től szűnt meg a személyforgalom.

 

Teherforgalmi célból, valamint elkerülő, mentesítő vonalként fenntartják.

 

 

vasútvonal Tatabánya és Környe között villamosított, az Oroszlány felé tartó forgalmat szolgálja ki.

 

Építése

 

1901-ben, Mandel Gyula, Hoffmann Sándor és Quittner Vilmos, budapesti vállalkozók tervezték megépíteni, hogy a környékbeli földekről a búza, fa és élőállatok szállítását megkönnyítsék.

 

A Magyar Királyi Kereskedelem és Közlekedésügyi miniszter 1902-ben adott engedélyt a vonal építésére.

 

 

vasútvonal  11 felvételi épülettel, 6 raktárral, 6 gabonaszínnel, 12 nyitott rakodóval, 11 állomási és 21 nyíltvonali őrházzal rekordsebességgel, 1902. szeptember 12-re épült meg.

 

Működése, állapota

 

A vonal egykori nagy áruforgalma mára gyakorlatilag megszűnt.

 

A megszüntetése előtt a személyforgalma is igen gyér volt, a szolgálatot napi 6 pár Bzmot motorkocsi látta el, vasárnap este mellékkocsikkal csatolva a diákokra való tekintettel.

 

 

Veszprémvarsányban és Kisbéren volt átszállási lehetőség a vasútvonal">Győr-Veszprém, illetve a vasútvonal">Székesfehérvár–Komárom-vasútvonalon közlekedő személyvonatokra.

 

Néhány állomáson csatlakozó buszjáratok szállították tovább az utasokat a vonaltól távolabb fekvő települések, Bakonyság, Szákszend irányába.

 

A vonalon a pályasebesség 40 és 50 km/h, a felépítmény túlnyomórészt 34,5 kg-os, „c” sínekből épült, amelyek jellemzően vasbetonaljakon fekszenek.

 

A vonalon 1991-ben történt egy baleset: Bzmot 072 és szerelvényvonata Bakonytamási és Pápateszér között ütközött a Pápa felől érkező M43-as mozdony vontatta személyvonattal.

 

Napjainkban

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felmérése alapján átlagosan 18 ember utazott egy-egy vonaton, így a vonal bezárása mellett döntöttek.

 

2007. március 4-től a személyvonatokat 6 pár autóbusszal váltották ki, melyek azonban nem örvendtek túl nagy népszerűségnek, így a Bakony Volán hamarosan megszüntette a járatokat.

 

A pályát nem számolják fel, egyelőre meghagyják a teherforgalom számára (jelenleg Franciavágás és Pápa között zajlik némi áruszállítás) és mentesítő vonalként.Valamint Tatabánya irányából az Oroszlányi hőerőmű részbeni /Fa/ tüzelőanyag ellátása történik.
   

forrás:wikipedia

 

 

Megjegyzés: azóta az Oroszlányi Hőerőműben már gázzal fűtenek -a szerk.

 

 

 



 


Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
  • DElIKATASZAR
  • Palló
  • Cserépkályha
  • Kormendisirko
  • FlajszSirko
  • MalmasAgrar
  • Hirdessen Minálunk