• KátaiSzerviz
  • FényszóróPolírozás
  • Stulpkft
  • Fischer Barkács
  • Vianni
  • Ottomax
  • Gress2000
  • Pizza Ala Mór
  • Wekerle
  • KIsvakond
  • VizivilágHétkuti
  • Öreg Prés Étterem
  • GeszlerPince
  • Konturdou
  • Lampert Óra
  • SzeletBurkTegla

Rovatok:

Fejér megye Mór Magazin Mit tud a 81-es főútról, hallott az M81-es autóútról?
2019-01-21 11:01

Mit tud a 81-es főútról, hallott az M81-es autóútról?

|

A 81-es főút nap mint nap téma a szűkebb-tágabb térségben. Hol azért, mert régóta várjuk a korszerűsítését, hol mert baleset történt, vagy "csak" mert fontos útvonal a régióban élőknek, de forgalmas tranzitútvonal is. Hallott már ezzel kapcsolatban az M81-es autóútról?
A 81-es számú főút Székesfehérvártól kiindulva Győrig tart.
 
Az európai E575-ös főút része. Folytatása Győrtől a 14-es főút, ami az E575 számú útvonal másik része és Szlovákiában Nagymegyer felé halad.
 
Fekvése
 
Délkelet-északnyugati irányban szeli át a Dunántúl északi részét. Érinti Fejér megyét, Komárom-Esztergom megyét és Győr-Moson-Sopron megyét.
 
Székesfehérvár város a geológiai fejlődés által, természetes módon, kijelölt dunántúli útvonalak, a Balaton-Velencei-tó-Budapest irányú tektonikus törésvonal, és a rá merőleges, nagyjából a Győr-Székesfehérvár irányú az úgynevezett Móri-árok találkozási pontján alakult ki.
 
Az útvonal végig ebben az árokban vezet Kisbérig, ahol a Bakonyalján áttörve éri el A Kisalföld (a Győr-Tatai-teraszvidék a Kisalföld fokozatos elvégződése, kiékelődése keleti irányban, melyet az egykor magasabb szinteken folyó Duna teraszmaradványai jellemeznek) keleti területeit.
 
A kisalföldi homokpuszta a Duna árterétől délre azzal párhuzamosan Győrtől a Tatai árokig húzódik. Aljzata felső pleisztocén korú kavicstakaró.
 
Győr és Gönyű között 4-8 méter vastagságú teraszokat képezett. Legszebb foltjuk a Komárom-Győr-Kisbér háromszögben érintetlenül pompázó gyep, amely a Pannon Tájvédelmi Körzet legkeletibb elhelyezkedésű védett területe.
 
Települések az út mentén
 
Az egyetlen országos főútvonalunk a 8-as főút, amely nem Budapestről, hanemSzékesfehérvárról indul ki.
 
Ennek pontos helye, ami a városi forgalomban nem tűnik fel, a Vörösmarty tér.
 
Nevezetes helye a Stop presszó, az „országúti turizmus” nagy forgalmi megállóhelye volt a 60-as 70-es években.
 
Innen több főútvonal is elágazik: a 63-as főút Szekszárd felé, a 81-es főút pedig Győr felé.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A  Vörösmarty tér anno   fotó:library.hungaricana.hu 
 
 
A Palotai úton hagyjuk el a történelmi belvárost. A halastavak déli oldalán a 8-as számú főúton, a keleti oldalán pedig a 81-es számú főúton hagyhatjuk el a várost.
 
Másfél évtizeddel ezelőtt a belvárost elkerülő utat építettek a 8-as főút kiindulópontjától az M7-es aluljárójáig, ahonnan a 62-es főút indul ki Dunaújváros felé.
 
Sárkeresztesen megtalálhatjuk egy római település romjait, ami kapcsolatban volt a Dunántúl északi felén lévő római településekkel, az itt elvezető út révén.
 
A 81-es autóút Mór és Székesfehérvár irányában gyors megközelítési lehetőséget biztosít a lakosság számára.
 
Söréd a Móri-árok keleti peremén fekszik. Mezőgazdasági jellegű település.
 
Mór város a Bakony és a Vértes hegység között határt alkotó Móri-árok jelentős települése a Vértes hegység oldalában.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A 81-es Mór közelében - forrás:wikipedia, fotó:Beroesz   - Időközben itt felújításra került (2018-ban) - a szerk.

 
 
 
A móri borvidékhez tartozik Söréddel együtt. A hegység legforgalmasabb gazdasági, kulturális és turisztikai centruma.
 
A városhoz tartozik Felsődobos is,amely a 12. századtól királyi birtok volt. A megyehatár szélén találjuk, s ez a külterületi lakotthely, majdnem egybe épült Bakonysárkánnyal.
 
Bakonysárkány
 
A régi 81-es főút a falun keresztül haladt át és az 1960-as évek végén a modernizált út elkerüli települést, egy utca kivételével. Az út mellett több helyen is találnak vendéglátó helyeket, a megállni, pihenni vágyó utazók.
 
 
http://www.kisber.hu/kepek/6198/b6198_00004.jpg

A kisbéri körforgalom, amelyet 2016. szeptember 15-én adtak át - fotó:kisber.hu
 
Kisbér város határában ágazik ki a 13-as főút Komárom város felé. A város belterületén egy darabon együtt halad a Pápát Tatabányával összekötő harmadrendű, de jelentős forgalmú közút.
 
 
Ászár
 
Hosszú időn keresztül Kisbér város városrésze volt. A jelenlegi két települést a Székesfehérvár–Komárom-vasútvonal választja szét.
 
Mezőörs nevét onnan kapta, hogy az avarok által Győr köré épített védelmi gyűrű külső őrállása volt. Ezt valószínűsíti az a tény is, hogy a Székesfehérvárt Győrrel összekötő út mentén található.
 
 
 
 
Mezőörs,   forrás:wikipedia, feltöltő:"Sóhivatal" 
 
 
Pér a Kisalföld déli részében a Bakony-ér völgyében található. A táj átmenetet képez a síkság és a Sokorói-dombság között. A településen repülőtér is található a főút mellett.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pér, repülőtér   forrás:wikipedia, fotó feltöltő: "Képíró Gépíró" 
 
 
Győrbe a Fehérvári úton haladunk be, melynek a korszerűsítésének második ütemét két évvel ezelőtt fejezték be. A városban másodikként 2006-ban létrehozott körgeometriás csomópont az egyik végpontja a 81-es főútnak.
 
A közelben lévő teherpályaudvar felett átívelő hídról, melyen az 1-es főút forgalmát vezetik át, a felüljáró alatt a körgeometriás kereszteződéshez lehet eljutni. S nem utolsó szempont, hogy a 14-es számú főút kiindulópontját is innen számítják.
 
 
Rövid történet
 
Az útvonal helyén a római korban egy másik út vezetett Gorsiumból (Tác) a Móri-völgyön át, Arrabona (Győr) illetve Brigetio (Ószőny) irányába.
 
 
Jövőbeni tervek
 
„A 81. számú. és a 14. számú főút tengely kiemelt fejlesztésével, valamint a gönyűi kikötő közúti kapcsolatainak javításával, mint fejlesztési célok nagyon fontosak.
 
A hosszútávú (2034) tervekben a Székesfehérvár – Győr – Vámosszabadi vonal kiemelt főútként, azaz 2x2 sávos, településeket elkerülő útként szerepel. Ezen az útvonalon már az előkészítés alatt álló hosszú távú (2020) program alapján is jelentős fejlesztéseket terveznek megvalósítani.
 
Így a Székesfehérvár – Kisbér szakasz négy sávra bővítését, a kisbéri elkerülő szakasz megépítését.
 
A regionális egyeztetésének eredményeként került a program-tervezetbe a 19-es főút és a 14. számú főutak összeköttetését biztosító útszakasz a Mosoni-Duna-híddal (győri északi elkerülő út I. ütem) együtt ’’.
 

A 81-es főút egyes szakaszainak rekonstrukciója és fejlesztése az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 341/2012. (XII. 6.) kormányrendeletben foglaltak szerint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek.

 

Számos kezdeményezés született már arra, hogy a főutat négysávosra bővítsék.

 

Készült több nyomvonalterv is, alapvetően két elgondolás mentén: az egyik szerint a Győr-Gönyű kikötő forgalomba kapcsolása érdekében a főút Győrig lenne kiszélesítve, a másik szerint pedig Komáromig. Egyelőre (2017-ig) azonban a kormány önerőből csak a forgalombiztonsági szempontból szükséges burkolatjavításokat végzi el.

 

2016 novemberében online petíció (https://www.peticiok.com/negysavos_81-est) indult annak érdekében, hogy mihamarabb, az éppen aktuális fejlesztési ciklusban elinduljon a főút négysávosra bővítése.   (forrás:wikipedia)


Érintett települések ITT!

 
Az M81-es autóútról
 
Az M81 autóút egy tervezett magyarországi gyorsforgalmi út volt. A 2003-as Országos Területrendezési Terv két nyomvonalváltozatot is tartalmazott.
 
Az egyik nyomvonal a 81-es főúttal párhuzamosan Székesfehérvár – Kisbér – Győr vonalon; míg a másik a 81-es és a 13-as főúttal párhuzamosan a Székesfehérvár – Kisbér – M1-es autópálya – Komárom vonalon haladt volna.
 
Az Országos Területrendezési Terv 2008-as felülvizsgálata során módosításokat eszközöltek, és elvetették a nyomvonal-tervezeteket.
 
Ennek némileg ellentmond, hogy 2008-2009-ben megkezdték a 13-as főút Komáromot délről elkerülő szakaszának építését (131-es főút), amely részben az M81 nyomvonalán halad, bár csupán 2x1 sávval.
 
Az elkerülő nyugati folytatásának építése - benne az új Duna-híddal - folyamatosan csúszik. Előzetes várakozások szerint a déli szakasz 2011-es átadását követően, 2012-ben indult volna meg; ám jelenleg 2016-ra teszik. (forrás:wikipedia)
 
 
 
 
Hogy mikor valósul meg a 81-es főút négysávosítása, illetve mikor lesz M81-es autóút, pontosan ma még nem tudni  - a szerk.
 
 

 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
  • DrBenkZoran
  • GoodsMarket
  • Bér és TB Ügyint
  • KIsvakondjobb
  • ZafirFürdő
  • MalmasAgrar
  • Info Sziget
  • Generali
  • Family Center
  • Palló
  • BitterSzucsMuhely
  • Winkler Gumi
  • kosarszkyminalunkjobbnagy
  • LangmáhrAutosbolt
  • Cserépkályha
  • Eletvital
  • DrSzekely
  • Nyikosingatlan
  • FlajszSirko
  • KormendiSirko