• Fincsi
  • Stulpkft
  • Party Pince
  • Gress2000
  • Ottomax
  • VizivilágHétkuti
  • Öreg Prés Étterem
  • GeszlerPince
  • Konturdou
  • Lampert Óra
  • KátaiSzerviz
  • FényszóróPolírozás
  • Fischer Barkács
  • Vianni
  • Wekerle
  • KIsvakond
  • SzeletBurkTegla

Rovatok:

Fejér megye Mór Magazin Kisvasutak is voltak Mór környékén: Bodajk-Balinka-Kisgyón bányavasút
2019-06-25 14:56

Kisvasutak is voltak Mór környékén: Bodajk-Balinka-Kisgyón bányavasút

|

Mór környékén (a Vértesben és a Bakonyban is) - a szénbányászat virágzásának évtizedeiben - több kisvasút volt. Korábban olvashattak itt a Vértesben működött (móri, pusztavámi, oroszlányi) bányavasutakról. De volt ilyen a kisgyóni, balinkai szénmezőn is (ezek már a Bakonyban vannak). Ez következik most

Címlapkép:

Füstszekrény tisztítás Kisgyónban, forrás:kisvasut.hu - fotó: Lányi Ernő, 1972.

 

1922-ben Kisgyónban megkezdi termelését az első szénbánya.
 
A kitermelt szén szállítására kisvasút épül, melynek terveit a Kereskedelmi Miniszter 1923-ban hagyja jóvá (97594/V/1923).
 
Az 1924. február 12-én átadott, 12 kg/fm-es sínekből épült iparvasút a Duna-Száva-Adria Vasúttársaság Bodajk állomásáról indulva Balinka és Bakonycsernye községek határában 15 km hosszan vezet a kisgyóni szénbányákig.
 
1933-ban a vasút gördülőállománya az alábbi járművekből áll:
 
3 db Mávag 85-ös szerkezetszámú 4 csatlós gőzmozdony (András, Tivadar, Mária-Gitta)
 
32 db 8 tonnás és 12 db 6 tonnás teherbírású győri gyártású teherkocsi
 
3 db személykocsi
 
3 db bányafa szállító kocsi
 
Ugyanebben az évben a vonalon naponta 12 pár, 9 kocsiból álló tehervonat közlekedik.
 
1949-ben Balinkán is megkezdődik a szénbányászat.
 
A kitermelt mennyiség elszállítására a kisvasút teljesítménye kevésnek bizonyul, ezért Bodajk-Balinka-Kisgyón között az Országos Tervhivatal 14 km hosszan normál nyomközű vasút építésére 26 millió forint értékben biztosít fedezetet.
 
A munkák 1950. április 1-én kezdődnek.
 
A vonal 1951-ben Balinkáig átadásra kerül, de dacára annak, hogy a földmunkák és a műtárgyak részben Kisgyónig elkészültek, a későbbiekben nem folytatódik, így a kisvasút Balinka és Kisgyón között továbbra is üzemben marad.
 
A hetvenes évek elején a kisgyóni széntermelés csökken, majd 1972-ben megszűnik.
 
A feleslegessé vált kisvasutat ez év őszén felszámolják.
 
Lányi Ernő képei az utolsó évben mutatják be a végnapjait élő kisvasutat.
 
 
 
Forrás:
 
MÁV Központi Irattár
Magyar Nemzeti Levéltár
Lányi Ernő fotói
 
(Moór Attila, 2015.08.05.)                        /forrás:kisvasut.hu/
 
 
 
A vonal térképe Bodajk és Balinka közt:
 
 


 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
  • Festekhaz
  • FlajszSirko
  • KormendiSirko
  • Cserépkályha
  • DrSzekely
  • DrBenkZoran
  • Eletvital
  • GoodsMarket
  • KIsvakondjobb
  • ZafirFürdő
  • MalmasAgrar
  • Info Sziget
  • Generali
  • Family Center
  • Palló
  • BitterSzucsMuhely
  • Winkler Gumi
  • kosarszkyminalunkjobbnagy
  • LangmáhrAutosbolt
  • Nyikosingatlan