• Jóga
  • AMETISZT Könyvelőiroda
  • WALKenergie
  • Stulpkft
  • Lampert Óra
  • Vianni
  • Wekerle
  • KátaiSzerviz
  • Mosoly Étterem
  • GeszlerPince
  • Fischer Barkács
  • Konturdou
  • KIsvakond
  • SzeletBurkTegla
  • Pizza Ala Mór
  • Ottomax
  • Gress2000
  • Öreg Prés Étterem
  • VizivilágHétkuti

Rovatok:

Fejér megye Mór Magazin Volt egyszer, ilyen most: Mór-Pusztavám vasútvonal 1. - a Kecskehegyig: Képgalériával
2018-12-20 14:22

Volt egyszer, ilyen most: Mór-Pusztavám vasútvonal 1. - a Kecskehegyig: Képgalériával

|

Többször foglalkoztunk már a Mór-Pusztavám közötti vasútvonallal. Néhány évtizede még arra is volt terv, hogy összekötnék az Oroszlány-Tatabánya vasútvonallal. Erre jelenleg már nincs esély. Itt mai állapotát is megmutatjuk, két részben.

A Mór-Pusztavám-vasútvonal 12 km hosszú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonal az Észak-Dunántúlon. Menetrendi jelzése 5b. Jelenleg sem személy-, sem teherforgalom nincs rajta.

Története

A vasútvonal szén szállítására épült. Az első szakasza a Zacskó és Tsa. Móri Kőszénbánya Rt. iparvágányaként épült ki 1936-ban Mór állomás és a vállalat szénosztályozója (Zacskó-rakodó) között, felváltva az addigi gőzvontatású kisvasutat.

 

Ezt az iparvágányt előbb az A aknáig, majd 1946-ban a B és C aknáig meghosszabbították.

 

Pusztavámra 1948-ban ért el a vasút.

 

Két évig csak áruforgalomra használták, majd 1950-ben személyforgalomra is alkalmassá tették.

 

A menetrend szerinti személyszállítás napi három vonatpárral 1950. december 1-jén indult meg.

 

Tervben volt a vonal folytatása és összekötése a szintén akkoriban épült, 1950. szeptember 1-jén átadott Környe-Oroszlány-vasútvonallal, azonban ez nem valósult meg.

1967. július 1-jével Árkipuszta megállóhely megszűnt, helyette megnyílt Mór-Újtelep megállóhely.

 

A személyforgalom 1974. október 1-jével szűnt meg az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció miatt, a teherforgalma azonban még évtizedekig megmaradt a szénbányák kiszolgálására. Visszaesését a rendszerváltás után a bányászat leépülése hozta.

 

A pályában károk keletkeztek: bányászati tevékenység miatt a felszín is mozgásba került, ami vágánykivetődést okozott. A lecsökkent teherforgalom miatt nem volt szándék a pálya helyreállítására, ezért az napjainkban járhatatlan. Az utolsó tehervonat 2002-ben közlekedett a vonalon.

A vonal vágányanyaga 48 kg/m-es sínekből áll, hevederes illesztéssel B jelű vasbetonaljakon. Hivatalosan engedélyezett sebessége 10 km/h, tengelyterhelése 20 tonna. Az útátjárókat három helyen is fénysorompó biztosította, amelyből a 81-es főút útátjárójánál található maradt csak meg. Pusztavám állomásépülete áll, viszont lepusztult állapotú.   /időközben már lebontották, csak a hűlt helyét látni - a szerk. 2017.01.19./  (forrás:wikipedia)
 

Hossz: 12 km

Nyomtávolság: 1435 mm

 

 
  5 Komárom felé
 
0 Mór
  5 Székesfehérvár felé
4 Mór Sporttelep mh.
 
6 Sztahanov mh. (egykori Zacskó-rakodó)
 
  Mór-Újtelep mh.
 
8 Árkipuszta mh.
 
  Pusztavám alsó mh.
 
12 Pusztavám mh.

 

forrás:wikipedia

 

Jelenlegi állapota már - mint a képek is tanúsítják -  siralmas. Sok helyen felszedték a síneket, vagy a sínpárból csak az egyik sín van meg...  - Pedig akár még turisztikai célokat is szolgálhatna (szolgálhatott volna), elég sok látnivaló van a környéken.  Vagy: a nyomvonalon kerékpárutat is lehet építeni.    - a szerk.

 

 

 

Innen indul: a Móri Vasútállomás

 

 

 

 

A móri sorompó a Deák F. u. végén

 

 

 

 

 

A Dózsa György utca végén, a  81-es út felé

 

 

 

 

 

A Dózsa György utca végén, a Kecskehegy felé

 

 

 

 

Táncsics Mihály utcában, háttérben az Autóbuszállomás és a Kórház látszik

 

 

 

 

A Táncsics Mihály utcában, jobbra a Wekerle Szabadidőközpont parkolója

 

 

 

 

A Széchenyi utca mögött, a Sportpálya felé nézve

 

 

 

 

 

A Széchenyi utca mögött,  a Bányásztelep felé haladva, jobbra a Kecskehegy

 

 

fotók: Nagy Pál 2016. október - 2016. december

 



 


Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Rovat legfrissebb hírei
  • ITT látható a Mórról készített, M1-en vetített legújabb kisfilm! »
  • Ittasan vezetett a móri asszony »
  • Személyi sérüléses baleset Mórnál a 81-es főúton - FRISSÍTVE! »
  • Mór környéke régen: "Gájapatak", "Gájafürdő", Királyszállás - Képek »
  • Mór környéki híres emberek: az orosz kényszermunkatábort is megjárt Dr. Hegyi Imre »
  • Ilyen is volt a múlt században Móron: fosztogatások, rablások... »
  • Gerencsérvár - még az ellopott Szent Korona is megfordult falai közt Mór közelében a Vértesben »
  • Ezt látta már? A magyar föld kincse Mór közelében (bauxitbánya Gánton) »
  • Sörösüveggel okozott súlyos sérülést Bodajkon »
  • Tudod-e: vajon miért Vértes a Vértes? »
    • Cserépkályha
    • Generali
    • Bér és TB Ügyint
    • Winkler Gumi
    • LangmáhrAutosbolt
    • kosarszkyminalunkjobbnagy
    • BitterSzucsMuhely
    • Info Sziget
    • DrBenkZoran
    • ZafirFürdő
    • Family Center
    • DrSzekely
    • Eletvital
    • MalmasAgrar
    • Nyikosingatlan
    • GoodsMarket
    • KormendiSirko
    • Palló
    • FlajszSirko
    • KIsvakondjobb