• Fincsi
  • Stulpkft
  • Party Pince
  • Gress2000
  • Ottomax
  • VizivilágHétkuti
  • Öreg Prés Étterem
  • GeszlerPince
  • Konturdou
  • Lampert Óra
  • KátaiSzerviz
  • FényszóróPolírozás
  • Fischer Barkács
  • Vianni
  • Wekerle
  • KIsvakond
  • SzeletBurkTegla

Rovatok:

Fejér megye Mór Magazin Kiránduljunk az ország egyik legszebb útvonalán... Bakonyvasút
2019-07-09 17:00

Kiránduljunk az ország egyik legszebb útvonalán... Bakonyvasút

|

(Gubányi Károly viadukt a Cuha völgyében - forrás:wikipedia, fotó:Porbóllett)
Ez - az utóbbi évtizedben - hányatott sorsú, hazánk egyik legszebb környékén húzódó, sok szempontból egyedülálló vasútvonala megérdemli, hogy egy kis figyelmet szenteljünk neki, jobban megismerjük, és ha időnk engedi, használjuk is - mert olyan élményben lehet részünk, amit nem felejtünk el...

A Győr–Veszprém-vasútvonal a MÁV 11-es számú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonala. Az Észak-Dunántúlon található, a Bakonyt keresztben szeli át. Fő erőssége, hogy az elzárt bakonyi településeket bekapcsolja az ország vérkeringésébe.

 

Az eredeti célon túl több évtizedre megoldotta a Bakonyban bányászott bauxit,szén és mangánérc elszállításának gondját a feldolgozó helyekre.

 

Ugyanakkor a közelmúltban a cuha-völgyi szakasza az ország egyik turisztikai célpontja lett.

 

Magyarország egyik különleges vasútvonala: műszakilag egyedülálló az országban a Porva-Csesznek és Vinye közti szakasz, ahol három alagúton és két völgyhídon át halad keresztül a Cuha-völgyben.

 

Az egyik viadukt felett található az 1896-os vasútépítési emlékmű, valamint ezen a vonalon található az egyetlen omlásvédővel ellátott alagút.

 

 

 

A vasút építésének időpontját jelölő obeliszk - forrás.wikipedia, fotó:Süveg József

 

 

A Porvai alagút a Gubányi Károly viadukt felől nézve - Forrás:wikipedia, fotó:Porbóllett

 

 

A vasút helyiérdekű vasúti besorolást kapott s az üzemeltetése mellékvonali. A vonatok átlagsebessége 40 km/óra.

 

2005-ben a Cuha-völgyben a támfalak lábazatát az alámosások ellen hosszú betonküszöbökkel, kőfalakkal megerősítették.

 

Az eredeti támfalakat olasz hadifoglyok építették az első világháború alatt.

 

A vonal újabban Bakonyvasút néven is ismert.

 

 

M47-es dízelmozdony és szerelvénye várakozik Zircen

 

Bzmot személyvonat várakozik Zircen, 1994-ben - forrás:wikipedia, fotó:Phil Richards

 

 

Építésének okai

 

A 19. század végén Győrt érintően még egy vasútvonal kiépítése volt hátra a meglévőkön kívül, hogy Győr gócponti szerepe teljes legyen. Ez a Győr-Veszprém-Dombóvár vasútvonal terve volt.
 

Zircen már egy évtizeddel előbb felvetődött a vasúti összeköttetés lehetősége.

 

Forgalmát a Bakony fakitermelése és szállítása, valamint a makkon felhizlalt sertéseknek a győri piacra beszállítására alapozták.

 

A helyi sertéskereskedelem ismét fellendült, a század végére a győri sertéskereskedők rátértek az iparszerű termelésre. Egymás után épültek fel a korszerű sertésszállások, melyeken egyenként évi 20-30 000 sertést hizlaltak fel.

 

Az addig Szlavóniából, Szerbiából lábon felhajtott sertések helyébe az alföldi, bakonyi fajták léptek.

 

Az említett vasút megépítésének gondolata abban gyökerezett, hogy a fában, szénben, sertésben gazdag Bakony bekapcsolása a győri kereskedelembe, s Győr világforgalmi jelentőségének megőrzése és a legrövidebb fiumei vasúti összeköttetés megteremtése megvalósuljon.

 

Győr városa 40 000 Ft-tal járult hozzá az építési költségekhez, s 18951896-ban megindult a vasúti forgalom.

 

 

 

Az Alsó-Porvai alagút boltozatos omlásvédője a vasútvonal felett. - forrás:wikipedia, fotó:Porbóllett

 

 

Személyszállítás:

 

A vasútvonalon a személyszállítás különösen nagy volumenben nem szerepelt. Az 1950-60-as években az országjárás felledülésével, a diák-, és turistacsoportok megjelenésével, a bakonyi természetjárók fontos célterülete lett.

 

 

Érdekességek

 

A vonal a figyelem középpontjába került, amikor 2006-ban a kormány megszorító intézkedései miatt napirendre került a forgalom szüneteltetése rajta Veszprém-Veszprémvarsány között. Bezárása végül társadalmi nyomás miatt elmaradt.

 

A vasútvonal Magyarország ritka hegyi vasútvonalai közé tartozik: műszakilag is egyedülálló az országban a PorvaCsesznek és Vinye közti impozáns szakasz, ahol három alagúton és két völgyhídon át halad át a Cuha-völgyben.

 

Az egyik viadukt felett található az 1896-os vasútépítési emlékmű, valamint ezen a vonalon található az egyetlen omlásvédővel ellátott alagút.

 

A Veszprém–Veszprémvarsány vonalrész mellékvonalakra jellemző állapotban van, a vonatok átlagsebessége 42 km/óra.

 

2005-ben a Cuha-völgyben a támfalak lábazatát az alámosások ellen hosszú betonküszöbökkel, kőfalakkal megerősítették. Az eredeti támfalakat az első világháborúban olasz hadifoglyok építették – kötőanyag nélkül.

 

A vasútvonal turisztikai jelentőségét Győr–Pannonhalma (Pannonhalmi Bencés Főapátság) – Zirc (apátság, Reguly Antal Könyvtár, arborétum) – Veszprém nevezetességekben gazdag városainak összekötésén túl a Bakonyon átvezető cuha-völgyi szakaszának köszönheti.

 

A közutaktól távol futó erdei, patakszurdok-völgyi vonalrész Vinye (turistaház, Pokol csárda, Cuha-völgyi Tanösvény, turistautak) és Porva–Csesznek (turistaház, kulcsosházak, turistautak a cseszneki várhoz, Gézaházára, az Ördög-árokba, Porvára, a Kőris-hegyre, sétaút a Cuha-völgyben) erdei állomása (Magas-bakonyi Tájvédelmi Körzet) a turisták, kerékpárosok kiindulópontja.

 

Számos óvoda, iskola kirándulásait, környezetvédő gyerektáborait a Bakonyba, a Cuha-völgybe szervezi, mely a környezetbarát vasúttal a környezeti nevelés, a szakmai terepmunka célja.

 

A vonalnak azonban nem csak turisztikai jelentősége van, hivatásforgalmat bonyolít Győr és a környező falvak között.

 

 

 

Vasúti alagút a Cuha-patak mellett  - forrás:wikipedia, fotó:Porbóllett

 

A vasútvonal jelenlegi helyzete

 

 

Vasútvonal bezárási tervek

 

A MÁV Rt. 2006 júliusában napvilágot látott vonalbezárási tervei között a Bakonyt átszelő, turisztikailag különösen fontos Győr–Pannonhalma–Bakonyszentlászló–Porva-Csesznek–Zirc–Veszprém vasút is szerepelt.

 

A terv megvalósítása ellen a térségben élők összefogtak.

 

Érveik szerint „a Győr–Veszprém vasútvonal nem pusztán egy közlekedési eszköz, jóval több annál: nemzeti érték, mely közúton nem pótolható hegyipályaként kultúrtörténeti emlékeket, világörökségi helyszínt és természeti értékeket kapcsol össze”.

 

A Győr-Moson-Sopron megyei közgyülési nyilatkozat

 

A megyei képviselő-testület 2007. augusztus 3-i ülésén közgyűlési nyilatkozatként szerepelt a Győr–Veszprém vasútvonal végleges fennmaradását támogató közgyűlési nyilatkozata, amelyet a testület 28 igen, 6 nem és 3 tartózkodás mellett elfogadott.

 

Egyben felkérte alelnökét, Kara Ákost, hogy a közgyűlési nyilatkozatot küldje meg a gazdasági és közlekedési miniszternek.

 

 

http://www.vinye.hu/wp-content/uploads/2013/03/cuha-volgye1.jpg

 

fotó:vinye.hu

 

 

A nyilatkozatban szerepel: Győr-Moson-Sopron Megye Önkormányzatának Közgyűlése – a vasútvonallal érintett településekkel folytatott konzultáció alapján – kéri a Győr–Veszprém szakaszon a vasútvonal végleges fennmaradását, különös tekintettel a személyszállítási közszolgáltatás fenntartását a Veszprémvarsány–Veszprém közötti szakaszán.

 

Egyetért az érintett települések azon kezdeményezésével, sőt kifejezetten szükségesnek tartja, hogy a 11-es vasútvonal Bakonyszentlászló–Veszprém közötti szakasza (különös tekintettel a Cuha-völgyi szakaszra, valamint az eplényi alagútra és a Veszprém és Eplény közötti völgyhidakra) vasúti műemléki védelem alá kerüljön, tekintettel annak – a Magyarországon egyedülálló – turisztikai, ipartörténeti, környezetvédelmi értékeire.

 

A Cuha-völgy ébredése

 

A vasútvonalat védő civilszervezet azt akarja elérni, hogy korszerű járművek közlekedjenek a Bakonyban. 2009. április 25-én rendezték a 3. Cuha-völgyi vasút ünnepét.

 

Ebből az alkalomból különvonatok indultak Győrből és Székesfehérvárról. Ezen a napon négyszer Siemens Desiro motorvonat közlekedett.

 

A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség azt szeretné elérni, hogy 2010 januárjától ez mindennapos legyen. A „próbanapon” több százan utaztak e vonatokkal.

 

Személyszállítás részleges szüneteltetése

 

A vasútvonalon Zirc és Veszprém között a személyszállítás 2009. december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltástól részlegesen szünetelt.

 

Ezen a szakaszon a személyvonatok csak hétvégéken közlekedtek.

 

A személyforgalom 2010. július 4-től indult újra.

 

Filmforgatás a vasútvonalon

 

A vasútvonal néhány alkalommal filmforgatási helyszínül szolgált.

 

Itt forgatták 1968-ban a Bors című tévésorozatot, 1975-ben Bacsó Péter Ereszd el a szakállamat! című filmjét, 1976-ban a Kántor, 1987-ben pedig a Nyolc évszak című tévésorozatoknak szolgált forgatási helyszínül.    (forrás:wikipedia)

 

 

 

Bakonyszentlászló vasútállomása - forrás:wikipedia, fotó:Porbóllett

 

 


Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Rovat legfrissebb hírei
  • Árokba hajtott egy személyautó a 81-es főúton »
  • Mórhoz közeli látnivalók: Poós Vizimalom, Jásd - Videóval »
  • Ismered Mór környékét? - Isztimér: a Bakony szépségei és barlangok tucatjai... »
  • Kisbusz és motorkerékpár karambolozott Móron »
  • "Koccintsunk együtt az új évre" - Szilveszteri Csomag Hétkúton »
  • Téli kikapcsolódás Hétkúton »
  • November 1-i Hosszú Hétvége - "Kalandozás a Vértes lábánál fekvő Hétkúti Birtokon" »
  • Őszi Aktív Feltöltődés Hétkúton »
  • Ittasan az éjszakában »
  • Égett egy autó Kincsesbánya közelében »
    • Festekhaz
    • FlajszSirko
    • KormendiSirko
    • Cserépkályha
    • DrSzekely
    • DrBenkZoran
    • Eletvital
    • GoodsMarket
    • KIsvakondjobb
    • ZafirFürdő
    • MalmasAgrar
    • Info Sziget
    • Generali
    • Family Center
    • Palló
    • BitterSzucsMuhely
    • Winkler Gumi
    • kosarszkyminalunkjobbnagy
    • LangmáhrAutosbolt
    • Nyikosingatlan