• Molnár Sport
  • AMETISZT Könyvelőiroda
  • VizivilágHétkuti
  • Öreg Prés Étterem
  • GeszlerPince
  • SzeletBurkTegla
  • Hirdessen Minálunk

Rovatok:

Komárom-Esztergom megye Oroszlány Magazin Miki házhoz megy: a Spindler család története 2. és 3. rész
2018-10-30 14:03

Miki házhoz megy: a Spindler család története 2. és 3. rész

|
(fotó:Spindler archívum)
"A hazai autós társadalom szakmai érdekképviseleti rendszerének alapítója egykor olyan versenyző hírében állt, aki rajttól-célig autózott minden versenyen. Erről az időszakról beszélgettünk Spindler Tiborral.
A Spindler család történetének első részét azzal zártuk, hogy a sorkatonai szolgálat befejeztével (1971) Tibor visszatért édesapja műhelyébe. Negyvenhárom évvel későbbi visszaemlékezéséből megtudtuk, hogy az ott zajló baráti, ismeretségi körnek végzett motor tuning munkákkal szerezte szaktudását és máig tartó szenvedélyét az ambiciózus ifjú, teljesen más megvilágításba helyezve ezzel az akkori és mostani versenyzői pályafutást megelőző időszakot.
 
Tibor autósport karrierje a szerelőaknában kezdődött, elmondása szerint ebben tudásszomjának megelégítése volt az elsődleges motivációja. Ezután ötlött fel benne, hogy a versenyzést is kipróbálná, utóbbit azonban már inkább a kalandvágy szülte. Egy klasszikus mai versenyző esetében azonban más a helyzet. A high-tech szimulátorok korában felnőtt generáció előbb találkozik a versenyzéssel, majd ezt követi a műszaki tudásban felzárkóztatás, ami korántsem olyan mélységű, hogy a saját autójának a felkészítését A-tól Z-ig egy személyben elvégezhesse.
 
Lehet szó Forma-1-ről, vagy egy hazai N-csoportos raliról, a versenyzők mögött csapatok vannak, azon belül pedig mindenkinek saját szakterülete. Spindler úr idejében viszont ez nem így volt. A leszerelés után kapott 850-es Fiat Coupe-t el kellett adnia ahhoz, hogy az átépítésre kiszemelt Wartburgot és a mindennapokban is használható Trabantját megvehesse. Az 1973-as felkészülés megkezdését azonban még megelőzte a családi fészekből kirepülés és egy esküvő, hiszen az édesapa a versenyzést nem támogatta, mondván: „amíg az én asztalomnál eszel, a versenyzésről szó nem lehet”! Mintha égi jel lett volna ez Tibor számára, hogy lépni kell, így hát annak rendje és módja szerint frigyre lépett addigi menyasszonyával és ettől kezdve semmi sem állt a rajthoz állás útjában.

Talán semmi meglepő nincs abban, hogy amikor Tibor begurult a műhely udvarába a Wartburggal, édesapja, aki addig ellenállt, szinte azon nyomban meggondolta magát, és nemcsak műhelyével, hanem tudásával is támogatta fia álmának megvalósítását. Iskolapéldája ez annak, hogy ha már húszéves elmúlt a gyerek és a fejébe vesz valamit, bölcsebb dolog mellé állni és támogatni, mint kitartani az atyai szigorból származó elvek mellett.
 
Kellett is az öreg Spindler szakértelme, ugyanis az átalakítás nem volt könnyű dolog. Mégiscsak egy olyan autóról beszélünk, amit anno Honecker bosszújának neveztek sokan, de ha kellett, egy ház építésének anyagszükségletét gond nélkül elszállíthatta vele a tulajdonos a Tüzép telepről. Szóval, elég megosztó sajátosságai voltak, de a legtöbben pont ezekért a különcségeiért szerették.
 
A sebességváltóhoz nem nyúltak, viszont a motor 50 lóerős teljesítményét megduplázták hengerenkénti karburátorokkal a szívó oldalon és saját kezűleg gyártott rezonátorral a kipufogó oldalon. A hétezres percenkénti fordulatszám közel hetven százalékkal volt több egy gyári Varnyú maximális – négyezer párszázas – fordulatszámához képest, amit a minden bizonnyal csakis úgy bírtak ki a forgattyús hajtómű csapágyai, ha valami spécire cserélték azokat. A fékek esetében hátul változatlanul a dobfék dolgozott, előre viszont a nagy Polski tárcsafékeit applikálták a régi helyére. Mivel terheletlenül elég instabil volt a széria Warbi, a teljes futóművet kiszélesítették és hátra négy, oldalanként két-két erősebb lengéscsillapítóval szerelték fel."
 
 
A 3. részt ITT olvashatja:
 
 
 
fotók: Besenyei Gergely, Spindler archívum
 
szöveg: Horváth Miklós 
 
 
 

A cikk forrása: autoszektor.hu - Koloszár Tamás főszerkesztő hozzájárulásával

 

 

 

 

 

Itt már az ÁFOR csapat tagjaként 

 


 
 
 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Rovat legfrissebb hírei
  • Karácsonyi szokások Minálunk és másutt: Karácsony a Földön - Fotókkal »
  • Ismeri a Oroszlány környékét? Romantikus falu egy romantikus várral: Vértessomló »
  • Ő is Oroszlányon született - Sallói István »
  • II. Rákóczi Ferenc, a kamalduliak és Majk »
  • Ezt látta már? Felavatták az oroszlányi kultúrházat... »
  • Kisebb tűz volt egy oroszlányi társasházban »
  • Tudta? Majkon forgatták: Mata Hari - tartalom, videó »
  • A Vértes értékei - A Vértesi Tájvédelmi Körzet 1. rész »
  • Tudta? Oroszlányban forgatták: "Kamaszváros" - részletek »
  • Nem először lopott »
    • Balla Gumi
    • Palló
    • FlajszSirko
    • Kormendisirko
    • Cserépkályha
    • MalmasAgrar
    • Jobb hirdessen