• GeszlerPince
  • DrLendvai
  • Öreg Prés Étterem
  • VizivilágHétkuti
  • SzeletBurkTegla
  • Hirdessen Minálunk
  • drkokenyes

Rovatok:

Fejér megye Székesfehérvár Értékeink Több, mint 150 éve szolgálja a fehérváriakat: történetek, régi képek a vasútállomásról
2018-11-09 13:35

Több, mint 150 éve szolgálja a fehérváriakat: történetek, régi képek a vasútállomásról

|
(A második világháborúban felrobbantott állomás hátulról. A perontető is látható a képen - fotó:wikipedia)
Székesfehérvár vasútállomása hazánkban a legnagyobbak, legforgalmasabbak közé tartozik. Hányatott sorsú, hisz a második világháborúban megsemmisült az épület. Bemutatjuk az állomást, megidézzük régmúltját is...

Székesfehérvár vasútállomás Székesfehérvár városának központi vasútállomása, amelyet a MÁV üzemeltet.

 

 

A létesítmény Magyarország egyik legnagyobb és legforgalmasabb vasúti csomópontja.

 

 

 

 

 

(A vasútállomás épülete a vágányok felől - fotó:wikipedia)

 

 

Funkciója
 

 

InterCity-k, illetve nemzetközi gyorsvonatok indulnak: Budapest-Déli pályaudvarra, Zágrábba, Mariborba, Ljuljanába, stb.

 

 

Gyorsvonatok, illetve sebesvonatok indulnak: Budapest-Déli pályaudvarra, Tapolcára, Nagykanizsára, Veszprémbe, Szombathelyre, Zalaegerszegre, stb.

 

Személyvonatok indulnak: Pusztaszabolcsra, Sárbogárdra, Bajára, Balatonfüredre, Tapolcára, Siófokra, Nagykanizsára, Veszprémbe, Komáromba, stb.

 

 

 

 

(Színes ablak a vasútállomás csarnokában-fotó:wikipedia)

 

 

Zónázó vonatok indulnak: Budapest-Déli pályaudvarra, Pusztaszabolcsra, stb.

 

Gyorsított személyvonatok indulnak: Kőbánya-Kispestre, stb.

 

Nyári idényben gyorsvonatok és expresszvonatok érkeznek többek között a keleti országrészből, Szegedről és Győrből.

 

 

 

 

Története

 

Székesfehérváron elsőként a Déli Vasút épített vasutat: 1861-ben indult meg a forgalom a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa-vonalon.

 

A vasúttársaság a peronok fölé fából készült utasfogadó csarnokot is emelt, mely a felvételi épülethez csatlakozott.

 

1930-ban Ne˙ Ákos tervei alapján vasbeton szerkezetű perontetőrendszert kapott a vasútállomás.

 

A felvételi épület a második világháborúban megsemmisült. A ma is látható – Kelemen László építész által tervezett – épület 1951-ben készült el.

 

 

A vasútállomás 1955.

 

 

vasútállomás.

 

 

(fotó:fortepan.hu)

 

 

 

Vasútállomás belső 1953.

 

 

vasútállomás.

 

 

(fotó:fortepan.hu)

 

 

 

Vonalak

 

 

5-ös vonal (SzékesfehérvárKomárom)


6-os vonal (Bicske – Székesfehérvár)


20-as vonal (Székesfehérvár – Szombathely)


29-es vonal (Székesfehérvár – Tapolca)


30-as vonal (Székesfehérvár – Gyékényes)


30a vonal (Budapest – Martonvásár – Székesfehérvár)


44-es vonal (Pusztaszabolcs - Székesfehérvár)


45-ös vonal (Sárbogárd – Székesfehérvár)

 

 

 

A vasútállomás távolabbi képe, 1955.

 

 

vasútállomás.

 

 

(fotó:fortepan.hu)

 

 

 
Műszaki jellemzők

 

 

Hét vágány áll rendelkezésre a személyszállító vonatok fogadására és indítására.

 

További 23 vágány áll rendelkezésre egyéb szerelvények fogadására.

 

 

Székesfehérvárhoz tartozó állomások/megállóhelyek

 

 

Főpályaudvar

 

 

Székesfehérvár-repülőtér megállóhely

 

Börgönd állomás

 

Szárazrét megállóhely

 

Kisfalud megállóhely (régebben Pákozd állomás)                  /2014.08.19. - forrás:wikipedia/

 

 

 

 

(Egy Stadler Flirt szerelvény az állomáson - fotó:wikipedia)

 

 

 

A pályaudvar kívülről

 

 

 

 

(fotó:wikipedia)

 

 

 

Érdekességek a vasútállomás múltjából:

 

"A vasútvonal az I.világháború után a Duna-Száva-Adria vasút nevet viselte 1932-ig, azóta a MÁV tulajdona.

 

Az új vasútvonal és az első fehérvári állomásépület már az első évtizedekben is hatalmas forgalmat bonyolított le, s hamarosan ki is nőtte a székesfehérvári igényeket.
 
 
Az állomásépületet 1926-ban átépítették és a 30-as években már elkezdték a két aluljárót is építeni. Ez az 1938-as átadás évében igen modernnek számított. A második világháborúban földig rombolták a város ezen környékét. A mai állomásépület 1952-ben.

 Az első déli vasútvonal megnyitásakor létrejött a mai járműjavító őse, a társaság gép- és kocsijavító üzeme, ahol rövid ideig 150 embert foglalkoztattak.
 
Ez megszűnt ugyan, de 1892-től újraindult 20 munkással az üzem és az első világháború előtt már 600 munkásnak adott kenyeret.  1932-ig ez volt a vasúttársaság egyetlen javítóműhelye.

 A vasút eleinte nagyon messze volt a várostól, nem véletlen, hogy akkoriban a városatyák is közelebbre szerették volna hozni, egészen a Belváros északi csücskéig. Az állomással szemben csak a méntelep és a lövölde volt és akkoriban a be nem fedett vizesárkok miatt nem volt könnyű eljutni a vasúttól a városig.

 A mai Béke teret csak a 30-as években építették be, a nyitott csatornákat befedték, a vizes területeket kisztárították, illetve feltöltötték, ekkortájt épült a Prohászka emléktemplom, a Vasútállomás terét is rendezték.
 
Ebben az időben hozták el a Püspökkutat a Városház térről, megépült a mai Vasvári Pál Gimnázium, eredetileg polgári iskola és Középfokú Gazdasági Iskola.
 
1935-től kezdődött meg az Új Várkörút, később Prohászka út beépítése is, így a Székesfehérvárra érkezett ember úgy érezhette magát, mint ki igazi városba jött.
 
A Vasútállomás és környéke a második Világháború bombázásai miatt a földdel lett egyenlő, elpusztult a Búr telep, a Lövölde, a Méntelep és minden mi addig épült a környéken."    (forrás:egeszseg.szekesfehervar.hu)
 
 
A vasútállomás 1904-ben:
 
 
http://egykor.hu/images/2010/original/szekesfehervar-vasutallomas-regi-_6.jpg
 
(fotó:egykor.hu - Kővári Balázs)
 
 
 
 
 http://www.minalunk.hu/leadkepek/eredetilead32200.jpg
 
 
Ez már új kép: A felújított és 2016. decemberben átadott vasútállomás részlete - fotó:OKK Fehérvár
 
 
 
 

Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Rovat legfrissebb hírei
  • Székesfehérvár anno - Képek, képeslapok, kis történetek... folytatás »
  • Ilyenek voltak Székesfehérvár templomai a Belvárossal, környezetükkel... A folytatás »
  • Székesfehérvár nagyszüleink korában...- Képeken »
  • Székesfehérvári nevezetességek: régen az Országalma helyén (is) állt a Püspökkút »
  • A fehérvári Belváros látnivalóiból: Órajáték és Óramúzeum - Ezt érdemes tudni! »
  • A székesfehérvári belváros látnivalóiból: Táncosnő-szobor »
  • Ismeri a várost? - A székesfehérvári Belváros értékei: Mátyás király emlékmű »
  • Ismeri Székesfehérvár nevezetességeit? Deák Gyűjtemény - Városi Képtár »
  • Ilyen volt Székesfehérvár nagyanyáink, dédapáink korában...5. rész - Képekben »
  • Ilyen volt Székesfehérvár nagyanyáink, dédapáink korában...4. rész - Képekben »
    • MalmasAgrar
    • Palló
    • KormendiSirko
    • Cserépkályha
    • Hollanderfehervar
    • Jobb hirdessen