• SzeletBurkTegla
  • VizivilágHétkuti
  • Öreg Prés Étterem
  • GeszlerPince
  • hirdessen tatab

Rovatok:

Komárom-Esztergom megye Tatabánya Magazin Megyénk nevezetességeiből - tatabányai klub működteti: Kecskédi Repülőtér
2019-01-04 14:39

Megyénk nevezetességeiből - tatabányai klub működteti: Kecskédi Repülőtér

|

(fotó:oldtimeraero.extra.hu)
Ismerjük-e környezetünket ? Bizony, a legtöbben kevéssé. Pedig szűkebb-tágabb környékünkön is van látnivaló, érdekesség ! Ilyen például a Kecskédi Repülőtér, mely mellett sok tatabányai és környékbeli gyakran elhalad.

Kecskédi repülőtér Tatabányától 10 kilométerre délnyugatra, Kecskéd határában, aVértes hegység lábánál festői környezetben fekszik.

 

A talaja ősgyep, mely a nyári időszakban 25 tonna, a téli időszakokban 5 tonna teherbírású.

 

A talajszinttől számított fél-egy méter vastagságú humuszréteg után köves, kavicsos, a vizet jól vezető rétegek következnek, így az esőzések után a talaj hamar visszanyeri teherviselő képességét.

 

A repülőtér jelenleg vitorlázó és motoros repülőgépek fogadására, vitorlázó és motoros gép, sárkányrepülő kiképzésre és ejtőernyős ugrások végrehajtására alkalmas.

 

 

 

Története

 

A tatabányai repülés több mint fél évszázados múltra tekint vissza. Eleinte azEsztergomi repülőklubban repültek a Levente Egyesület tagjai, idősebb Rubik Ernőoktató és repülőgép-tervező is nagyon kedvelte és segítette is őket.

 

A háború alatt sokakat besoroztak, néhányukat korengedménnyel. A háborút túlélő alapítók 1946-ban ott voltak az újraszerveződő tatabányai MADISZ "Jó szerencsét" Sportrepülő Egyesületben.

 

Kezdetben nem voltak gépei a klubnak, azonban bányászváros lévén szénért cserébe vásároltak repülőgépeket és kiszolgáló eszközöket.

 

Az első üzemnap 1947június 28-án immáron 150 fős klublétszámmal a Gerecsébenvolt a Sárgadombon.

 

Ettől kezdve keresték a megfelelő területet a repüléshez, amit végül Kecskéd mellett találtak meg.

 

Ezt a területet már 1939-ben használták a németek katonai gépeik kiszolgálására. Később a Kecskéd, Környe Közös Legeltetési Társulás legelője lett, majd a Magyar Repülő Szövetség kisajátította, ami egy abszolút logikus döntés volt, hiszen korábban is repülési célokat szolgált a terület.

 

Így 1948augusztus 1-jén nyitották meg hivatalosan is a Kecskédi repülőteret.

 

Tatabányai Szénbányák és az MRSZ sokat segített a hangár építésében, megkezdődhettek a rendszeres és folyamatos üzemnapok. A modellezés alapul szolgált a repülés elsajátításához.

 

1949-ben a klub elsőként kapta meg a legeredményesebb repülőiskolának kiírt vándorzászlót, 1950-ben és 1952-ben pedig nagyszabású repülőnapokat rendeztek Tatabányán. A klub jó kapcsolatot ápolt a szomszédos csehszlovák nyitrairepülőegyesülettel.

 

Az 1956-os események miatt a repülőtéren is megállt az élet. Csak 1957-ben tért magához a magyar repülés, így a klub is. Az 1960-as években rendeződtek a sorok a repülőklub vezetősége és tagsága, valamint a repülőtér személyzete tekintetében.

 

A klub ekkor lecserélte két Koma típusú gépét az akkor kifejlesztett kétkormányos,Rubik Ernő által tervezett Góbé típusokra, amely típusokon ma is folyik a vitorlázórepülő kiképzés.

 

Ebben az évtizedben sok említésre méltó repülő teljesítmény született. Azonban 1968-ban az MHSZ megszüntetett 14 klubot és repülőteret, a Kecskédi repülőteret pedig aMagyar Honvédség hatáskörébe utalta. A repülőgépeket és a kiszolgáló eszközöket szétosztották a többi repülőklub közt.

 

1968 és 1985 között a klub egy része Péren, míg mások Esztergomban és Dunaújvárosban repültek. 1984-re a 140-150-fős klubtagság 40-50 főre fogyatkozott.

 

A kínálkozó helyzetet felismerve 1986május 23-án megalakult a tatabányai oldtimerszakosztály az esztergomi repülőklub keretein belül.

 

 

1987 tavaszán a Tatabányai Szénbányák XV-ös akna területén felszabadultak épületek, amelyekből társadalmi munkában felépült a kecskédi repülőtéren a ma is működő fogadóépület, műhely és a hangár. Teljesen kész állapotukat 1991-ben érték el.

 

1988február 28-án megtartották az újraalakuló közgyűlést.

 

Ezt megelőzően, január 12-ei dátummal kapta meg az Oldtimer Repülőklub a működési engedélyt, immáron 124 fővel.

 

Az első üzemnapra 1988augusztus 13-án került sor. Az MHSZ megszűnése és a rendszerváltás a repülőklubok önállósodását eredményezte.

 

1990június 14-i dátummal a Bíróság elfogadta az Old Timer Aero Club alapszabályát és a klubot önálló jogi személlyé nyilvánítva bejegyezte.

 

Ettől kezdve újra folyamatosak voltak az üzemnapok és a vitorlázórepülő kiképzés.

 

1991 májusában Tatabánya testvérvárosából, Aalenből érkező gépek landoltak a Kecskédi repülőtéren, 1996-ban pedig felkeresték a régi repülőtársakat, segítőket és támogatókat. 1997 márciusában a vezetőségválasztó közgyűlés során a klub vezetősége átalakult.

 

A repülőtér fejlesztése Tatabánya távlati tervei között is szerepel. A sportrepülés feltételeinek megteremtése révén a tágabb térség is vonzóvá tehető csillagtúrák szervezésével.

 

Az idegenforgalmi koncepció elfogadásával a tatabányai képviselő-testület ezen fejlesztési irányok kidolgozásában állapodott meg.      (forrás:wikipedia)

 

 

A repülőteret a tatabányai Old Timer Aero Club üzemelteti.

 

Róluk, a repülési lehetőségekről itt tudhat meg többet:

http://www.oldtimeraero.extra.hu/



 


Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Rovat legfrissebb hírei
  • Vádemelés a kerékpáros tolvajjal szemben »
  • Teherautó rakománya égett Tatabányán - Képekkel »
  • Fotópályázatot indít a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. »
  • Nem volt szerencséje »
  • Polgármesterek, cégvezetők az elkerülő út mellett »
  • A mai Tatabánya környéke régen - Bronzkori leletek, úrilakok Környén 1. rész »
  • Tatabányáról indult: Murányi Tünde »
  • Gerencsérvár - még az ellopott Szent Korona is megfordult falai közt a Vértesben »
  • Kiterjedt vevőkörrel rendelkeztek »
  • Pünkösdi Bortúra Hétkúton »
    • KormendiSirko
    • Palló
    • Cserépkályha
    • Jobb hirdessen