A fogyasztók többsége el sem jut a pereskedésig

2019-08-29 | Közélet
Az idei év eddigi tapasztalatai alapján elmondható, hogy a fogyasztók bátran és bizalommal fordulnak a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Budapesti Békéltető Testülethez (BBT), ha fogyasztóvédelmi vitájuk van egy vállalkozással szemben. A vállalkozások pedig együttműködők, fontos számukra a fogyasztóbarát magatartás, a fogyasztók bizalma – közölte lapunkkal Baranovszky György. A Budapesti Békéltető Testület elnöke hangsúlyozta: legyen szó tönkrement laptopról vagy hibás műszaki termékről, meghiúsult vagy rémálommá vált több százezer forintos körutazásokról, a békéltető eljárás ingyenes és gyors, amit ha igénybe vesznek a felek, elkerülik a pereskedést, a kereskedők esetleges elutasító szemlélete pedig megváltozik.

A BBT egyenleget vont az első hét hónap alapján. Eszerint az idén már közel háromezer fogyasztóvédelmi jogvita rendezésében segítettek, illetve segítenek, amivel tehermentesítik a bíróságokat. 2014 és 2018 között pedig közel 25 ezer vitás ügyben jártak el a békéltetők, amelynek testülete a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működik. Azonban érdemes tudni, hogy nem csupán a fővárosban, hanem minden megyeszékhelyen elérhetők a békéltető testületek a területi kamarák mellett, és például a közüzemi szolgáltatásokkal vagy a mobiltelefoncégekkel kapcsolatos vitás ügyekben is segítséget nyújtanak a lakosságnak.

Fontos szempont, hogy semmilyen illetéket, díjat nem kell befizessenek a fogyasztók, ráadásul az ügyben érintett vállalkozások kötelesek együttműködni a békéltető testületekkel, ellenkező esetben fogyasztóvédelmi bírsággal számolhatnak – húzta alá az elnök. A fogyasztó természetesen dönthet úgy, hogy a jogvitájával azonnal a bírósághoz fordul, illetve nem muszáj elfogadni a békéltető testület döntését az ügyében. Ilyen esetben a magyar bíróságok professzionális eljárás keretében vizsgálják a kérdést és hoznak szakszerű döntést. Erre ugyanakkor ritkábban kerül sor, mert alternatív vitarendezési módszerként a békéltetés sikeresnek bizonyul, legalábbis ezt mutatják az első hét hónap eredményei. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a fogyasztó néhány soros levélben kezdeményezheti az eljárást a békéltetőknél, és a tapasztalatok szerint további bizonyítékok beküldésére nincs is szükség, mert a kereskedők általában eleget tesznek a kérésnek a vita rendezéséért.

A testület ingyenes fogyasztóvédelmi tanácsadási szolgáltatást is nyújt, amelynek szintén permegelőző hatása van. Sok esetben már akkor eltekintenek a pereskedéstől a károsultak, amikor tudomást szereznek a fogyasztókat megillető jogokról és kötelezettségekről. A vállalkozások részéről azért fontos az együttműködés, mert ha a reklamációkat kezelő ügyintéző vagy munkatárs nincs tisztában a jogokkal, úgy a fogyasztó maga hiába jár el tudatosan és tesz panaszt, nem fogják orvosolni a problémáját.

Thurzó Katalin

w

Megosztás