Egy ütős kiállítás megnyitóján

2020-09-19 | Budaörs
A világon egyedülálló gyűjteménnyel rendelkező ceglédi Dobmúzeum kamara kiállítása nyílt meg szeptember 18-án a Heimatmuseumban. Mindez a járvány miatt egy kicsit rendhagyó módon történt.

A megnyitóra szép számmal érkeztek az érdeklődők, természetesen maszkban. A teraszon foglaltak helyet, ahol magyar és német nyelvű felirat hirdette, hogy egy asztalnál négy személy ülhet. A kiállítóteremben történteket képernyőn keresztül láthattuk.

A tárlat úgy jött létre, hogy Dr. Gajdos-Frank Katalin személyesen járt a ceglédi Dobmúzeumban és megismerkedett Kármán Sándorral, a gyűjtemény megszállott alapítójával, aki többek között Príma díjas (Magyar Zeneművészet Kategória 2010) kiváló zenész.

Ráhangolódásként a perui Alex Torres vendégművész latin-amerikai dallamokat játszott, amelybe Kármán úr is bekapcsolódott virtuóz dobolásával.

1965-ben Kármán Sándor a Beatles hullám hatására barátaival zenekart alapított, melyben a gitáros szerepét kapta meg. Két év múlva egy helyettesítés okán került a dobok mögé, ami úgy megtetszett neki, hogy ott maradt. Egyre biztosabb lett abban, hogy a dob már nemcsak, mint játszható hangszer, de mint kutatási terület is érdekli. Kíváncsi volt például arra, hogy a hangszer készítésénél felmerülő számtalan műszaki problémát ki hogyan oldja meg. Ennek felderítésére a következő tizenöt évben körbelevelezte a világ vezető ütőhangszergyárait. Az egyre szaporodó ismeretanyag 1979-ben egy kiállítás megrendezésére inspirálta. Ma már 130 darabos az alapítványi fenntartású magángyűjteménye.

A meghívón az is szerepelt, hogy „német dobok az NDK-ból.” Mit is jelent ez? Kármán úr tudott Budaörs német gyökereiről és ezért olyan hangszereket hozott, amelyek az egykori NDK-ban készültek. Magyarország dobosai az 1970-es években ezeket tudták itthon megvásárolni a hangszerboltokban és a beat generáció ma élő tagjai, illetve mindenki, aki szereti az ütős zenét, nosztalgiával tekinthette meg a Trowa és Tacton dobszereléseket a megnyitó után.

Kezdetben katonai célokra gyártották a dobokat. Aztán jött Amerikából a jazz-hullám. Egy nagyon kellemes időutazást tehettünk a könnyűzene-történelem szárnyain Kármán úr előadásának köszönhetően. A beat-forradalom idején robbanásszerűen alakultak a zenekarok és nem volt olyan együttes, amelyiknek nem volt dobosa. Óriási kereslet lett a dobokra. Magyarországon 1962-ben volt az első Ki Mit Tud, 1966-ban a Táncdalfesztivál, a nagy nézettségű műsor sorozat. Egy csapásra egy egész ország ismerte meg a hármast: az Illés, Metró és Omega zenekart és a feltörekvő táncdalénekeseket: Kovács Katit, Zalatnay Saroltát és Koncz Zsuzsát.

1964-ben meghódította a világot a Beatles együttes, melyben Ringó Starr ült a dobok mögött. Előadónk megemlítette az 1969-es, mára már kultikussá vált Woodstock fesztivált is, és a nagyszerű Bob Geldorf   Live Aid szuperkoncertjét,melynek tv-adás és lemez eladás bevételéből az afrikai éhezőket segítette.

Végezetül az igazgatónő igazán ötletes ajándékot nyújtott át köszönete jeléül Kármán Sándornak: egy Ölelés nevű bort és egy dobostortát.

A kiállítás négy hónapig  tekinthető meg a múzeum nyitvatartási idejében.

s.k.

Megosztás