Ingyenes tömegközlekedés?

2019-09-14 | Közélet
A 90 ezer lakosú francia városban, Dunkerque-ben, egy évvel ezelőtt teljesen átalakították a tömegközlekedést: a város teljesen ingyenessé tette a városi és elővárosi tömegközlekedést.

A siker érdekében negyven százalékkal növelték a buszok számát, útvonalakat hosszabbítottak meg és expressz járatokat is bevezettek. De nem elégedtek meg ezzel: ráadásként a környékbeli településekre járó vonatokat is ingyenessé tették. Így mindent összevetve a rendszer nagyjából naponta 200 ezer ember számára lett elérhető.
Az ötlet a 2014-ben polgármesterré választott, szélsőbaloldali Patrice Vergriete-től származott. Mivel a jegyeladások csak a közlekedési rendszer működtetésének mindössze tíz százalékát fedezték, a város komoly bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a közlekedést. Egy idő után tesztelték, hogy válik be. Egy év elteltével a következő eredményeket látták: hétvégén duplájára nőtt a buszokat használók száma, a hétköznapokon pedig 60 százalékkal emelkedett. Egy felmérés szerint a város lakóinak fele többször vagy sokkal többször használta a buszokat, mint korábban. A többet buszozók fele pedig azt mondta, hogy a rendszeres buszozással kiváltotta az autózást.
A megkérdezettek öt százaléka még az autóját is eladta vagy nem vett magának új, vagy második autót. „Az autóm kezdett kiöregedni, nagyobb javításokat igényelt, és azt mondtam magamnak, hogy jön az ingyen buszrendszer, megvárom, hogyan működik. Végül rájöttem, hogy egyáltalán nincs szükségem autóra” – bizonygatta egy helyi nyugdíjas egy francia újságírónak. A francia város, amely újabban zöld beruházásokkal próbálja átpozicionálni magát, korábban már jelentős szélerőmű farmot is építtetett a tengerbe és a városközpontot is átszabták a gyalogosok kényelme érdekében.
Az ingyenes tömegközlekedés modelljét számos más európai város is teszteli, de egyelőre inkább csak „féloldalas” megoldások születnek. Az esetek többségében ott csak a helyi lakosok használhatják ellentételezés nélkül a járatokat – Dunkerque-ben azonban nemcsak az ott lakók, hanem az ide látogatók is ingyenesen utazhatnak.
Mindenesetre a dunkerque-i siker hírére a párizsi polgármester, Anne Hidalgo a városba látogatott, majd látogatása után úgy döntött, hogy a francia fővárosban is ki fogja terjeszteni az ingyenes utazás korhatárát (jelenleg 11 éves korig lehet jegy nélkül villamosozni vagy buszozni Párizsban). A Dunkerque közelében lévő Calais-ban a sárga mellényes tüntetések hatására 2020-tól szintén ingyenessé teszik a városi tömegközlekedést, de több más, kisebb francia városban sem kell már jegyet váltani. Számos német városban is ingyenesen lehet már buszozni, Luxemburg és Észtország pedig a két első olyan uniós tagállam, ahol Dunkerque-hez hasonlóan minden halandó ingyen utazhat. Újdelhi is lépett egy „felest”: ők egyelőre csak a nők számára tették teljesen ingyenessé a tömegközlekedést.
Forrás: EURONEWS
R. V.

Megosztás