Ital a padban

2019-11-04 | Közélet
Napjainkban egyre több fiatal választja az alkoholt, mint "megoldást", a rossz szokás pedig az évek alatt állandósulhat. A Száraz November kampány idei témája a kockázatos egyetemi ivás.

A Kék Pont Alapítvány  negyedik alkalommal szervezi meg a Száraz November kampányt. A társadalmi kampány célja, hogy az érintett felnőtt lakosságon túl minél több fiatalt bevonjon az egy hónapos önmegtartóztatási kihívásba.

Egyetemisták ivási szokásai a múltban és most
Magyarországon 64 felsőoktatási intézményben 202 ezer hallgató tanul nappali képzésben. Egy hazai kutatási adat szerint a megkérdezettek 3,9%-a válaszolta azt, hogy gyakran részeg. Magyarországon a felsőoktatásban tanulók között az alkoholt soha nem fogyasztók aránya 10%, ami jóval kevesebb, mint a 15-29 éves korosztályt érintő, általános ifjúsági kutatásokban megjelenő 32%. Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a magyar egyetemisták és főiskolások többet isznak, mint a hasonló korú átlagnépesség.
Ezen felül Magyarországon a fiatalok (15-29 évesek) alkoholfogyasztása 2000 és 2016 között kismértékben nőtt, az absztinensek aránya pedig nagyobb mértékben csökkent, mely ellentétes az USA-ban, vagy a Nyugat-Európában megfigyelt tendenciákkal. A fiatalkori kiugró alkoholfogyasztás az esetek nagyobb részében az életkor előre haladtával csökken, viszont a 9-10-11. évfolyamban („a korai nagyivók”), illetve az egyetemi és főiskolás tanulmányok első éveiben megfigyelt, nagyobb alkoholhasználattal jellemezhető csoportok problémaivása később is fennmarad. Ezért a fiatalkori alkoholprevenció szerepe kiemelt jelentőségű a későbbi mértéktelen ivás, illetve az alkoholhoz kapcsolható testi és mentális betegségek szempontjából.
A Száraz November kampány célja
A Kék Pont Alapítvány által szervezett Száraz November kampány azért jött létre, hogy a programban résztvevők számára segítse elkerülni a problémás, kontrollvesztett ivás kialakulását és a mértékletes alkoholfogyasztás értékét hangsúlyozza. A társadalmi öngondoskodó program elsődleges célcsoportja a kockázati ivók, akik napi rendszerességgel, vagy hetente többször isznak kisebb mennyiségű alkoholt, de a fogyasztásuk még nem kontrollvesztett.
A Száraz November kampány résztvevői az egy hónapos kihívás során számtalan olyan helyzettel küzdenek meg, amelyben fokozottan jelentkezik az ivás iránti sóvárgás, és amelynek ismételt leküzdése fontos tapasztalatokkal gazdagítja az egyént és megerősíti az alkoholfogyasztása feletti kontrollt. Akik végig kísérték a programot, azok között általános tapasztalat a jobb alvás, a tisztább gondolkodás, a motiváltabb és vitálisabb hétköznapi működés, valamint a nemet mondás képességének felbukkanása olyan helyzetekben, ahol ezt megelőzően a rutinszerű ívás volt a meghatározó.
Így teszi tönkre a szervezetünket az alkohol
Az Egyesült Királyságban már korábban futó hasonló kampányok (Sober October, Dry January) nagyobb részt az alkoholfogyasztás egészségügyi és belgyógyászati következményeit helyezik a középpontba és a hozzájuk kapcsolódó civil szervezetek ezek megoldására gyűjtenek pénzadományokat. A Kék Pont Alapítvány Száraz November kampánya a fent említett egészségmegőrző szerepen túl viszont arra is nagy figyelmet fordít, hogy a harminc napos önként vállalt józansággal a mértékletes, tudatos és tervezett alkoholfogyasztás fontosságára hívják fel a figyelmet.
A négy évvel ezelőtt indított Száraz November elérése mára milliós, az abban résztvevők száma tízezres nagyságrendű és évről évre nő a 30 napos kihívásban résztvevők száma. A kampányban a Kék Pont Alapítvány szakmai partnere az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara.
A jubileumi, 2020-as évben az ötödik Száraz November során kiszélesedik a kampány – magánszemélyeken túl szervezeteket, cégeket is megszólítanak a kampány során, hisz a mértékletességgel, függőségekkel összekapcsolódó életvezetési problémák a szélesebb közösségek problémája is.
Miért éri meg harminc napra lemondani kedvenc italainkról?
Büszke leszel magadra, tele leszel új élményekkel és tanulságokkal, úgy érzed majd, hogy az örömeid ura vagy! Utóbbiról tanúsítványt is szerezhetsz majd egy speciális Örömök Ura feliratú gyantamatrica formájában! De már csak a kíváncsiság miatt is érdemes nekiugrani, és önismeret szempontjából sem rossz ez a kihívás. Ha úgy gondoljuk, hogy még kezelhető az alkoholhoz fűzött viszonyunk, akkor vágjunk bele, mert aki csak hetente egyszer-kétszer iszik, az is szeretne többet megtudni az alkoholhoz fűződő viszonyáról. De azt is felismerhetjük, hogy mennyire felszabadító érzés a kezdeti, húzósabb rész után a mértékletesség erényének és az öngondozás gyakorlatának elmélyítése. Akinek ez nem ajánlott, az a napi nagyivó kategóriába eső személy, de őt is tárt karokkal várja az egy hónapos akciókampányt szervező Kék Pont Alapítvány.
A facebook-eseményhez azért is erősen ajánlott csatlakozni, ugyanis minél nagyobb a létszám, annál bátorítóbb egy olyan közösséghez tartozni, amely iszogatás-kiváltó programok szervezésére ad teret.
Természetesen javasolt a megvonási tapasztalatok megosztása is, mindannyiunk okulására, ezt a #szaraznovember hashtaggel lehet megtenni. A “kreatív mentál-fitnesz” több programmal is kiegészül majd, például lesz Nagy Alkoholmentes Sör Teszt is, de a kocsmakvízeket inkább kerüljük, ha egy mód van rá…
Végül november 30-án nagyszabású, A Megérkezés Napja welcome- partyval lehet majd ünnepelni a szomjasaknak.

Forrás: Sajtóközlemény

Megosztás