Nagy változás a Tesco- és a Spar-pénztáraknál

2019-02-20 | Magazin
A multinacionális élelmiszerláncok szerint jól megtérül az önkiszolgáló kasszák elterjedése. A Spar és a Tesco után az Auchan is be fogja vezetni áruházaiban ezeket az idén. Az idõsebb korosztály jellemzõen ódzkodik az automata megoldásoktól, de sokuk egyre inkább felismeri elõnyeiket – különös tekintettel a kézi szkennerekre. Bár a láncok nem verik nagydobra, e megoldásoknak lehetnek árnyoldalai is – szögezi le a Napi.hu cikke.

A hazai hiper-és szupermarketláncoktól kapott válaszok alapján úgy tûnik, jól bevált az önkiszolgáló pénztárak bevezetése az egyre durvább munkaerõhiány elleni küzdelem során.

Új szereplõként lép be ebbe a körbe az Auchan, amelynek magyar üzleteiben jelenleg nem mûködnek automata kasszák. Az üzletlánc azt közölte a Napi.hu-val, hogy 2019 folyamán az összes magyarországi áruházukban önkiszolgáló pénztárak is üzemelnek majd. Ezt azzal indokolták, hogy áruházaik fejlesztése során az egyik kiemelt szempontjuk, hogy minél egyszerûbbé és gyorsabbá tegyék a vásárlást.

Ebben segítenek az automata kasszák is, amelyeknek köszönhetõen a pénztársor áteresztõ képessége növekszik, így a várakozási idõ a fizetéskor jelentõsen csökkenni fog.

Ezen a téren a Tesco serényebb volt a riválisánál, hiszen már 10 évvel ezelõtt megkezdte önkiszolgáló pénztárainak üzembe helyezését. Mára a magyar Tesco áruházak közel kétharmadában van automata kassza, amely az áruházlánc szerint egyre népszerûbb. Felhívták egyúttal a figyelmet, hogy a vásárlói élmény növelését és az idõmegtakarítást szolgálja a Tescónál már négy éve elérhetõ Scan&Shop szolgáltatás, illetve a mobilapplikáció is: ezzel az eljárással a vásárlók egy szkenner segítségével olvashatják le a megvásárolni kívánt termékek vonalkódjait, amelyeket azonnal a bevásárlótáskába tehetnek. 

Nemzetközi kutatások szerint az önkiszolgáló pénztáraknál gyakoribb a vásárlói lopás, illetve az árucikkek félreárazása. A Tescótól azt tapasztalják, hogy az új eszközök bevezetésével a biztonsági szint nem csökkent. A rendszerben számos olyan beépített védelmi pont van, ami igyekszik kiszûrni a hibás vásárlásokat, illetve a nemfizetéseket.

A Sparnál a 381 saját egységbõl immár jelenleg több mint 50 üzletben van önkiszolgáló kassza, de ez a szám a társaság szerint növekszik.Általában egy Spar szupermarketben 3-4 darab, egy Interspar hipermarketben pedig 6 darab önkiszolgáló kassza kerül beépítésre. Az önkiszolgáló kasszáknál fizetõ vásárlók aránya üzletenként eltérõ, de általánosságban 35 százalék körül mozog. Eddigi tapasztalataik szerint azokban az üzletekben, ahol önkiszolgáló kasszákat mûködtetnek, nem nõtt meg kimutathatóan a lopások száma. Természetesen visszaélések elõfordulnak, de ezeket felügyelõ/segítõ személyzet biztosításával igyekszik elkerülni az áruházlánc.

Kissé árnyalja a képet Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke, aki szerint még mindig nagyon sokan vannak, akik ragaszkodnak a hagyományos pénztárakhoz. A vállalatok felmérései ellenére nincs meggyõzõdve arról, hogy az automata pénztárak valóban annyira sikeresek lennének.

Felhívta a figyelmet, hogy a magyar láncok közül a Coop már megpróbálkozott automata pénztár bevezetésével az egyik megyeszékhelyen lévõ üzletében, de vissza kellett lépnie, mert azt tapasztalta, hogy a vásárlók jó része – azon belül is fõleg az idõsebb korosztály – nem használja az új megoldást, ezért kénytelen volt újranyitni a hagyományos kasszákat.

Karsai vélekedése szerint inkább csak a Tesco Scan&Shop megoldásáról mondható el, hogy valóban jól bevált és széles körben használt. Ennek oka, hogya bevásárlás során leszkennelgetni az árukat, majd végül csak a végösszeget kifizetni, nem annyira megerõltetõ, mint a végén odaállni a kassza elé egy púpos kocsival és újra ki- és bepakolni, majd egyesével beolvastatni az árukat.

A szkennelõs eszközzel már a vásárlás során nyomon követhetõ a költés és a megtakarítás, láthatóak az árakciók is. A jellemzõen árérzékeny nyugdíjasok körében tapasztalni, hogy amiatt kezdték el mind gyakrabban használni, mert megmutatja az aktuális összeget, hogy éppen hol tartanak, mennyit vásároltak – értékelt az érdekképviseleti elnök.

FORRÁS: MTI/KRIZSÁN CSABA
FORRÁS: MTI/KALLOS BEA
w

Megosztás