A 2018. évi elõzetes adatok megerõsítik, hogy újabb történelmi rekordévet zárt a fõváros turizmusa. A KSH frissen publikált számai minden jelentõsebb dimenzióban növekedést mutatnak: a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 3, a vendégérkezések száma több mint 5 százalékkal haladta meg az elõzõ évit, miközben a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó szállásdij-árbevétele mintegy 10 százalékkal jóval 150 milliárd Ft fölé emelkedett – derül ki a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ szerkesztõségünk számára megküldött elemzésébõl.
A fõváros kereskedelmi szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák 70 százalékkal, a vendégérkezések száma megközelítõleg 75 százalékkal növekedett egyetlen évtized alatt. A budapesti turizmus teljesítménye – az országos trendbe illeszkedve – 2010 óta töretlenül nõ, de a friss számokon már észlelhetõ, hogy a belföldi vendégéjszakák bõvülésének éves üteme (2018-ban +8,3%) arányait tekintve többszörösen meghaladta a külföldi vendégéjszakák (+2,2%) növekményét.
Budapest legfontosabb küldõpiaca tehát továbbra is Magyarország, de néhány küldõpiacon még a belföldinél is nagyobb bõvülést tudott realizálni a fõváros: a 2018-as évet végigkísérte az amerikai, a spanyol, a portugál, továbbá az izraeli, az ukrán és több ázsiai beutaztató piac forgalmának kétszámjegyû növekedése.
Megjegyzik az elemzésben azt is, hogy a legnagyobb turisztikai potenciált Kína jelenti a magyar fõváros számára: közel 200 ezer kínai vendég majdnem 330 ezer vendégéjszakát töltött Budapesten Hozzáteszik, hogy az ázsiai piac évrõl évre nagyobb szeletet hasít ki a budapesti vendégforgalom tortájából: a majd’ 1,5 millió ázsiai vendégéjszaka annak is köszönhetõ, hogy Japán és Kína után India-szerte is egyre inkább kihagyhatatlan európai úti célként jegyzik Budapestet — egy sorban Londonnal, Béccsel, Amszterdammal, Párizzsal, Moszkvával.
Továbbra is kulcsfontosságúnak tekinti Budapest a német piacot, ahol az éves bõvülés tavaly 4,6 százalék volt. A budapesti kereskedelmi szálláshelyek 2018. évi bruttó szobaár-bevételei 153,4 milliárd forintot tettek ki, 10,2 százalékkal felülmúlva a 2017-es év bevételeit. Új jelenség, hogy a kereskedelmi szálláshelyek összesített szállásdíj-bevételeinek nagyobbik felét, csaknem 81 milliárd forintot, a kategória nélküli szállodák adták.
A 2018-as rekordévet követõen, a BFTK nagy várakozással tekint a 2019-es sportfõvárosi szezon elé is. Ehhez jó alap, hogy Budapest elsõ helyen végzett a "European Best Destination – Legjobb európai úti cél 2019" szavazáson – áll a közleményben.
MH
w