IV. Béla királyt megidéző zenés-táncos dramatikus játékkal és fényshow-val kezdődött el ma este a Székesfehérvári Királyi Napok összművészeti programsorozata.
A fesztiválnyitány hagyományosan az Árpád-ház történelmi óriásbábjainak a felvonulásával indult: idén már a programok középpontjában álló uralkodó és Szent Margit is az ünnepi játékok szimbolikus figurái között szerepelt. A királyi menetet a Megadance táncosai kísérték a színpadon. A játékban megjelent az uralkodó ifjú hercegként egy apa-fiú konfliktusnak a helyzetében, aztán a király, aki az országot veszélyeztető erőktől tartva Istennek ajánlotta fel gyermekét az országért, majd Margit, aki apjának ellentmondva maradt hű a neki szánt sorshoz és feladathoz. A muhi csatát sodró, kortárs balett-néptánc koreográfia jelenítette meg, amelyben a tatár sereget a robosztus Batu kánnal a középpontban a Székesfehérvári Balett Színház, a magyar oldalt pedig az Alba Regia Táncegyüttes művészei táncolták. A színpadkép hátterét Falvay Miklós modern képi világa töltötte be, a hangzásban pedig feledhetetlen volt Cserta Balázs tárogatójátéka és az Avar Horda dobjainak harci ritmusa
Felgyulladtak a fények a Fő utcán. A Ciszterci templom és a Szent István Király Múzeum Rendház épületének homlokzatán IV. Béla király életéről és koráról szól a mozgó történelmi képregény Magyarósi Éva képzőművész, animációsfilm-rendező elképzelése alapján. Láthatjuk a gyermek Bélát, aki hétéves korában szemtanúja volt Gertrudis királyné meggyilkolásának, a királyt, aki 14 évesen feleségül vette Laszkarisz Máriát, a tatárjárást, a muhi csatát, Margit felajánlását, és az ország újjáépítését.
OKK Fehérvár