Bejött az okos tömegközlekedés a tatabányaiaknak

2019-07-04 | Helyi közélet
Túl van a tízmilliomodik utason Tatabánya okos tömegközlekedési rendszere, amely az utasoknak minõségi szolgáltatást, a városvezetésnek pedig gazdaságos üzemeltetést biztosít.

A 2018. január 1-jén indult városi buszos közszolgáltató teljes mûködését átszövik az okos informatikai megoldások: a valós idejû gépjármûkövetés és az ehhez kapcsolódó utastájékoztató rendszer, a mobileszközös utazástervezõ alkalmazás, a jegyértékesítést és a pénzügyi elszámolásokat egy rendszerbe szervezõ pénzügyi megoldás mind a nulláról épült ki közel másfél év alatt. A rendszert fejlesztõ és kiépítõszakértõk szerint a tatabányai tömegközlekedés informatikai háttere amellett, hogy számos magyar fejlesztést integrál egy rendszerré, világszinten is felveszi a versenyt a hasonló megoldásokkal.

 
A smart tömegközlekedési rendszerekkel szemben alapvetõen egy fontos elvárás szokott felmerülni az érintettek részérõl: valós adatokon alapuló döntéseket akarnak hozni – vallja Bekker Zsolt, a Delta Csoport közlekedési informatikáért felelõs kereskedelmi igazgatója. „Az utas valós idejû, digitális jármûkövetés alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e várnia a buszra, illetve az adott viszonylaton – lehetõleg útarányosan – mennyit kell fizetnie. Az üzemeltetõ a járatkihasználtságot akarja tudni, hogy az utasigényekhez mért legjobb és legköltségtakarékosabb módon tudja tervezni a járatokat és a menetrendet. Az fenntartó pedig azt akarja látni, hogy az üzemeltetésre kifizetett forintokat pontosan mire fordította a szolgáltató. Ezeknek az igényeknek a kiszolgálása pedig csak az okos, egymáshoz integrált közlekedési megoldásokkallehetséges.”
 
A fenti elvárásokat felismerve és azoknak megfelelve indult útjára a tatabányai buszos közösségi közlekedési szolgáltatás informatikai hátterének tervezése és kiépítése. A 2018. januárjára lezárult, közel 700 millió forint értékû fejlesztés eredményeképpen a nulláról egy modern, a 21. századi igényeknek és elvárásoknak minden tekintetben megfelelõ, adatalapú smart rendszer épült ki a komárom-esztergom megyei megyeszékhelyen.
 
„A fejlesztés gerincét a gépjármûvek fedélzeti számítógépe és az ezekkel valósidejû kapcsolatban álló központi rendszer jelenti. Ezekre épül a valós idejû utastájékoztatási rendszer a megállókban található digitális táblákkal és a mobileszközös utazástervezõ alkalmazással együtt, illetve a jegyértékesítés, a járattervezés és menetrend tervezés is” – emeli ki Bekker Zsolt, aki szerint a tatabányai mobilitási rendszer akár további elemekkel is bõvíthetõ lesz a jövõben és akár egyéb közlekedési eszközök integrációjára is lehetõséget biztosít majd.
 
A Delta Csoport által nulláról létesített rendszer az üzemeltetési szerzõdésben foglalt garanciális javítások, preventív karbantartások és helpdesk szolgáltatás révén leállás és üzemzavar nélkül, fennakadásoktól mentesen szolgálta ki a tatabányai utazóközönséget. „A közgyûlés 2015-ben az addigi szolgáltatás alacsony színvonala és a lakossági visszajelzések alapján döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést. Tatabánya a modern városok program keretében kapott forrásokból, összesen 5,6 milliárd forint értékben42 új autóbuszt szerzett be, elvégezte a szükséges fejlesztéseket és kialakította az utazói igényeknek jobban megfelelõ menetrendet. Az új tömegközlekedési rendszer 2018. január elején indult és azóta szolgálja problémamentesen a tatabányai közlekedõk igényeit úgy, hogy közben a szolgáltatás fenntartása úgy a teljesítmény és a forrásoldal tekintetében nyomon követhetõ, tervezhetõ” – hangsúlyozza Schmidt Csaba polgármester.

A Goodwill Communications sajtóközleménye

Megosztás