A Köröshegyi völgyhídon jártam

2022-02-10 | Budaörs
Ez az élmény pár évvel ezelőtt lett az enyém és sosem felejtem. Nem felejtem azt a kedves törékeny nőt sem , Hanák Timeát, akivel akkor egy interjút készítettem. Találkozásunk előre megbeszélt időpontban történt, ugyanis itt a Völgyhídat felügyelő hídmesternél kötött szabályok vannak amit be kell tartani.

Pár évvel ezelőtt egy ködös őszi hajnalban láttam meg életemben először a Kőröshegyi Völgyhidat. A Balaton felől fújó szél hamar eltakarította a felhőket és kiragyogott a nap. Ott állt fenségesen Európa egyik leghosszabb völgy felett átívelő hídja. Maga a páratlan csoda, az emberi teljesítőképesség, akarat egy újabb megvalósulása. Pilléreinek tövében az ember azt érzi hogy milyen kicsi és törékeny. De ha feltekint, akkor látja, hogy mégis milyen hatalmas. Ne vitassuk most hogy kellett- e vagy sem, hogy mennyibe került, a lényeg hogy itt van mindannyiunk szolgálatára, hasznára, örömére. Szeressük, óvjuk és hasznosságát majd később ítéljük meg.

Kora reggel érkeztünk és máris kérdésekkel bombáztam Hanák Timeát a Völgyhíd hídmesterét.Az első kérdésem természetesen mi is lett volna más mint az hogyan lett egy törékeny nő személyében  hídmester?

Messziről kerültem ide a Balaton térségébe mondta Timea a feltett kérdésemre. Sárospatakon születtem, de onnan a Budapesti Műszaki Egyetemre kerültem. Éltem Budapesten, majd Balatonfüreden. Mint építőmérnök a 4-es METRO építésén dolgoztam, amikor az Állami Autópálya Kezelő Zrt. pályázatot hirdetett a Völgyhíd hídmesteri állására. Mivel én mindig szerettem a kihívásokat, jelentkeztem. Szerencsém lett. Rám esett a választás.

Miért  ítélték meg úgy hogy Ön  a legjobb a nyolc közül?

Tulajdonképpen nem tudom, ugyanis akik jelentkeztünk mindannyian hasonló végzettségűek voltunk. Érdekessége a választásnak még az, hogy egyedül én voltam nő. Minden esetre ezzel én lettem Európában az első női hídmester. Úgy tűnik, hogy még reklámfogás szempontjából is jó választás volt, mert sokakat érdekel, hogyan lehet egy nő ilyen pozícióban. És nem utolsó szempont a látogatócsoportok száma sem. Egyre több bejelentkező turistacsoportunk van, akiket én kalauzolok itt a területen. Nagyon sok embert érdekel maga a Völgyhíd. Az kétségtelen hogy csodálatos környezetben épült.

Számomra csodálatos, hogy Magyarország legnagyobb viaduktjának a felügyeletét bízták rám. – Építőmérnökként akár egy tervezőirodában is dolgozhatnék egy íróasztal mögött, így boldog vagyok, hogy engem választottak. Az irodai mérnöki munkához túl mozgékony vagyok, igazából a terepen, azaz a kivitelezéseken, a műszaki létesítmények üzemeltetésén érzem otthon magam. A hídmesteri munka éppen nekem való.

Mi a feladata egy hídmesternek. Miért van szükség erre a foglalkozásra?

A hídmester folyamatosan vigyáz a hídra. Akármilyen veszélyforrás is bukkan fel, azonnal meg kell szüntetni. Veszélyes pillanatok pedig bármikor adódhatnak egy ekkora viadukton.

Melyek lehetnek ezek?

Először is ott vannak az emberek. A körös hegyi viadukton a balesetveszély miatt tilos megállni, kiszállni az autóból vagy éppen a szervizjárdán sétálgatni – mondja Hanák Tímea. – A másik veszélyforrás, ha a hídnak valamilyen műszaki, szerkezeti problémája adódik. Az a feladatom, hogy ezeket a műszaki hibákat a lehető leghamarabb felfedezzem, és intézkedjek a megoldásukról.

Akadnak naponta, hetente, havonta, negyedévente, félévente és évente elvégzendő hídmesteri teendők. A viadukt aszfaltjának állapotát például naponta ellenőrzik. De ugyanígy minden héten végigsétál a hídmester a pályatest alatt húzódó úgynevezett hídszekrényben, hogy megvizsgálja a különböző kábeleket, vízelvezető csöveket. Arra viszont évente csak egyszer van szükség, hogy a viadukt külső felületeit részletesen ellenőrizzék, vagy éppen a speciális pillérvizsgáló kosárral a hídpillérek állapotát felmérjék. A magyar autópályákon több mint ezer híd található, ebből csaknem nyolcvanháromnak a felügyelete jut a fonyódi autópálya-mérnökségre. A körös hegyi viadukt mellett a Balatonendrédtől Sávolyig tartó szakaszon az összes többi híd ellenőrzése is az én feladatom, valamint kilenc támfal ellenőrzése is. Az önálló hídmesteri feladatkör kialakítását az S11-es híd, azaz a körös hegyi viadukt méretei indokolták

Feladatait a hét minden napján látja el, vagy esetleg felváltják ebben?

Minden nap itt vagyok, itt teljesítem a feladatomat. Munkámban nagyon nagy segítség Pergel László, aki a műszaki karbantartást felügyeli. Nem vagyunk itt sokan, mindösszesen hárman  Laci bácsi, Rózsika aki a tisztaságért felel és én. Van egy aranyos kutyánk, aki sajnos olyan szelíd, hogy ha mi nem figyelnénk, mindenkit beengedne. De ide úgyis csak előzetes bejelentkezéssel lehet eljönni, úgyhogy nincs probléma

Milyen figyelő rendszer segíti Önt ebben a munkában? Kamera rendszerre gondolok, hiszen egy ilyen hosszú hidat 2 x 2 sávos pályatesttel nem lehet figyelemmel tartani.

Kamerás figyelőrendszer is segíti a munkát, de a naponta történő bejárás elengedhetetlen.Ehhez nem erős fizikum kell, hanem állandó figyelés, gyors intézkedési készség, a keletkezett veszélyforrások észlelése és gyors elhárítása.

 Milyen műszaki paraméterekkel rendelkezik ez a hatalmas szerkezet a Völgyhíd?

A magyarországi M7-s autópálya is része annak a Helsinki közlekedési folyosónak, melynek célja az Adriai tenger és a kelet európai országok közötti közvetlen közúti kapcsolat létrehozása. Az M7 Zamárdi-Balatonszárszó közötti 14,2 km-es szakaszán Körös hegyen épült meg Európa egyik leghosszabb közúti völgyhídja, amely több szempontból is kiemelkedő jelentőségű mérnöki alkotás.(Rekord méretei, határideje, építés-szerelési technológiája stb.)

A híd fúrt cölöpökön nyugvó pillérein- 18-80 m között változó magassággal- kétcellás, szekrény keresztmetszetű feszített vasbeton fel-szerkezettel épült, mely a két hídfőtől egyidejűleg induló szabad betonozási technológiával készült.

A híd hossza 1872 méter, szélessége 23,80 méter, 2,89%-os eséssel ívesen halad az ország határa felé. 2×2 forgalmi sávnak ad helyet. Legnagyobb magassága 88 méter. A híd pilléreinek száma tizenhat, l7,70 m-79,70 m. közötti magassággal.

A hídszerkezet kiviteli terveinek elkészítésére, valamint a völgyhíd megépítésére összesen 40 hónap állt rendelkezésre. 2007. augusztus 12-én volt az ünnepélyes átadás.

Egy ilyen felelősségteljes hívatás mellett jut idő a magánéletére ?

Mint minden fiatalnak nekem is meg vannak a hobbijaim, van magánéletem.  Párommal Balatonfüreden élek, onnan ez a munkahely nincs messze. De meg kell mondjam, nagyon szeretem ezt a helyet és boldogan töltöm el itt a nyolc órát, a mindennapok számomra hasznosnak mondható idejét.

Örülök, hogy pályámat a Budapesti Műszaki Egyetemen kezdtem és hogy ott építőmérnöknek tanultam. Az építőmérnök abban különbözik az építészmérnöktől, hogy míg az építész megálmodja az álmot, addig az építőmérnök megépíti azt. Én a mérnökséget tartom a legtökéletesebb foglalkozásnak. A mérnök nem kertelhet, a mérnök a pontos, mért adatokra támaszkodik. Itt a 2×2 valóban négy. Az igen vagy a nem az uralkodó. Más megoldás nincs. Ez egy egyenes és tiszta világ. A jövő pedig csak a mért, tiszta értékeken épülhet föl. Én ilyen vagyok az élet minden területén, legalább is igyekszem ilyen lenni.

Jó volt felidéznem ezt a különleges látogatást Magyarország csodálatos völgyhídjánál  és csak remélni tudom hogy a hamarosan bekövetkező újabb látogatásom alkalmával találkozhatom Timeával, aki ugyanolyan kedvességgel fog fogadni mint egykoron.

Major Edit

Megosztás