Akkor eszembe jutott, amit még az én nagymamám mesélt régen. Több, mint 100 éve az akkori iskolások még palatáblára írtak, palavesszővel és spongyával törölték tisztára.
Édesanyám korosztálya, a múlt század 20-as éveiben már használt olvasókönyvet, irkát azaz füzetet. A 6 osztályos iskolában gyakran 40-50 gyermek is járt egy-egy osztatlan osztályba.A tanítási napot imádkozással kezdték.
Anyukám büszke volt arra, hogy ő szavalhatta egy iskolai ünnepélyen Pósa Lajos versét.
Jómagam a biai általános padjait koptattam. Még olajos volt az osztályban a padló és a sarokban állt a hatalmas vaskályha, amibe a gondnok bácsi korán reggel jól befűtött.A régi padokban négy gyermek fért el.
Még mártogatós tollal írtunk, amihez magunkkal vittük a tintásüveget. Anyukám bordó bársonyból kis zacskót varrt a számára. Egy idő után tintafoltos lett a kis tasak.
A könyveket, füzeteket és a térképatlaszt kék csomagolópapírba kötöttük és piros keretes címkére írtuk a nevünket, amit akkor vignettának hívtunk.Később már forgalomba kerültek a töltőtollak, majd a golyóstollak.
Aztán amikor a gyermekeim kezdtek iskolába járni – éppen a „demográfiai robbanás” idején – a felszerelésükhöz, sok egyéb mellett,hozzátartozott a gyurma-készlet, a zsírkréta is. Ők még minden szombaton, később csak minden második szombaton jártak iskolába.
A kék csomagolópapírról kiderült, hogy a gyártása erősen környezetszennyező, ezért már nem forgalmazták.
A mai iskolásoknak már nem szükséges bekötni a füzeteket, hiszen a fényes borítójuk szép színes. Választhatnak a különböző kedvenc figurájuk közül.A hátitáskák általában anatómiailag megfelelőek, illeszkednek a gerincoszlophoz.
Az írásvetítők és digitális rajztáblák mellett az interaktív táblák is több iskolában megtalálhatók.Szinte minden gyermeknek van már okostelefonja.
Az interaktív tábla szabatos megfogalmazása: „A pedagógiában is jól hasznosítható információs és kommunikációs technológiai eszköz, amely egy szoftver segítségével kapcsolja össze a táblát egy számítógéppel úgy, hogy annak vezérlése a tábláról lehetséges lesz”.
Boldogult nagymamám ennek a mondatnak a felét sem értené.
Vajon mit fognak használni a következő generációk?
(A fotók illusztrációk.)
s.k.