Az elektromos autózás hátulütői

2021-07-06 | Budaörs
Miközben több-kevesebb sikerrel és megannyi hatásos kedvezmény ígérete közepette zajlanak az elektromos autók eladásának kampányai szerte Európában - így nálunk is -, már arról is hallhatunk, hogy bizony mégsem egyértelmű, hogy az elektromos meghajtás környezetkímélőbb.

Érdekes eredményre jutott egy tanulmány a dízel- és az elektromos autók elemzése során. Eddig egyértelműnek tűnt, hogy a villanymeghajtás környezetkímélőbb, a helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Az elektromos meghajtásnak is lehet – nem csekély – károsanyag kibocsátása, amennyiben az áram előállítása során a fosszilis energiaforrások elégetésekor felszabaduló káros gázokat is figyelembe vesszük. Ezek csak akkor küszöbölhetők ki, ha a felhasznált energiaforrások megújulók, így káros emisszióval nem járnak. Ha az elektromos energiát csakis fosszilis forrásokból állítják elő, úgy a számítható szennyezés egyenesen nagyobb, mint dízelmeghatás esetén.

Van egy meghatározható arány az „energiamixben”: azt határozzák meg, hogy a felhasznált energia hány százalékénak kell megújuló energiaforrásból (nap-, szél- és vízenergia) származnia ahhoz, hogy az elektromos meghatást környezetvédelmi szempontból jónak lehessen nevezni. A számítások szerint nem lehet 20 százaléknál nagyobb a fosszilis energia felhasználása az energiaforrásokban. A prognózisok szerint azonban ez az arány – például az EU-ban – még 2080-ban is 40 százalék felett lesz. A jelenlegi állapotok mellett az elektromos autózás még 73 százalékkal nagyobb károsanyag-kibocsátással jár, mint a legmodernebb dízelmotorok. A villanyautók áramigénye ugyanis növeli az általános áramigényt, ami ma még leginkább csak fosszilis energiahordozókkal elégíthető ki.

R. V.
Forrás: KÉPMÁS

Megosztás