Budaörs legújabb és legmodernebb iskolaépületében 2010 januárja óta működik az I. Iskola. A szám nem véletlen: valóban Budaörs legrégebbi iskolájáról beszélünk, melynek helye eredetileg a templom mögött volt (ma a bencés középiskola felújított épületét látjuk ott), majd idővel felső tagozata átköltözött a Rózsa utcába. Most már egy épületben van a két tagozat, 860 tanuló engedélyezett az épületben. Ezt kicsit soknak találja az igazgatónő, az indoklásról később olvashatnak.
Kérdések és válaszok:
1. Hamarosan indul a beiratkozás. Szükséges toborozni a gyerekeket vagy inkább a túljelentkezéssel küzdenek? Kik jöhetnek ebbe az iskolába – van-e körzetesítés?
– Szerencsére toboroznunk nem kell az iskolába. Sok gyerek szeretne hozzánk jönni és mi szeretnénk mindenkit felvenni, aki jelentkezik. Azonban körzetes általános iskola vagyunk, így megvannak a körzethatárok, de a német nemzetiségi képzésünkre bárki jelentkezhet, így nemcsak Budaörsről, hanem olyan településekről is jöhetnek gyerekek – ezt jogszabály rögzíti – ahol nincs német nemzetiségi oktatás.
2. Mikor kerül nyilvánosságra a pontos információ a leendő elsős tanító nénikről, illetve a választható szakirányokról? Hány első osztály indul 2025-ben?
A pontos információk hamarosan fent lesznek honlapunkon. Idén három első osztály indul majd, hét pedagógussal. Iskolánkban több képzési formából választhatnak leendő elsős tanulóink szülei:
Német nemzetiségi oktatás
Ének-zene irányultságú oktatás
Informatika irányultságú oktatás
Természettudományi irányultságú oktatás
Angol Tagozat
Kiemelt figyelmet fordítunk az ének-zene tagozat indítására. Iskolánk egyik legrégebbi hagyománya az ének-zene irányultságú oktatás. A zene olyan emberformáló erő, mely kihat az egész személyiségre. Az értékes zene pozitív érzelmi hatású, oldja a belső feszültséget, fokozza a gyermek érzelmi kiegyensúlyozottságát. A zenei nevelés hatására a gyermek értelmi képességei is fejlődnek: a figyelem, az emlékezet, a képzelet, a spontán alkotóképesség. A közös éneklés csiszolja, formálja a jellemet, fejleszti az alkalmazkodást, a társakra való odafigyelést és a közösségi érzést.
Az énekórákat csoportbontásban tartjuk, valamint énekkari foglalkozásokon készülnek tanulóink a fellépésekre. A MÜPA partneriskolájaként rendszeresen látogatjuk zenei előadásaikat, koncertjeiket. Hagyományos hangversenyünk az adventi koncert, amit a Nepomuki Szent János Plébániatemplomban tartunk. Tanulóink énekeltek már Pitti Katalinnal, a Ghymes együttessel, Nyári Károly karácsonyi koncertjén, valamint sikeresen felvételt nyernek zenei irányultságú középiskolákba.
Az énekelni szerető és zenére fogékony gyermekek jelentkezését várjuk.
A 2024-25-ös tanévről:
1. a osztály Ének-zene irányultság és informatika irányultság, tanítók: Kis Anita – Bukovenszkiné Szabó Katalin
2. b osztály Természettudományi irányultság és angol tagozat, tanítók: Polányi Petronella – Vörösné Mihalcsik Anikó
3. c osztály Német nemzetiségi oktatás, tanítók: Predák-Steer Mónika – Reichel Dóra – Szendi-Fórizs Diána
3. A német tagozatnak nagy hagyománya van ebben az iskolában. Most hogyan folyik a német nyelv oktatása?
Negyedik osztályban a környezetismeret és az ének-zene tantárgyat egy-egy órában német nyelven tanítjuk, ötödik-hatodik osztályban a természettudományt, ötödiktől-nyolcadikig a történelmet. Természetesen magyar nyelvű történelem-órájuk is van a gyerekeknek.
4. Begyűrűzik-e az iskolába a sokat emlegetett pedagógushiány?
Több egyetemmel is kapcsolatot teremtettünk, igyekeztünk feltérképezni azokat a lehetőségeket, melyek szerint fiatal pedagógusok, pedagógus-jelöltek látogathatnak el az iskolába. Pályaszocializációs kutatásban is részt veszünk az ELTE-PPK-val együttműködve – ilyen módon is igyekszünk fiatal kollégákat megismerni, és később alkalmazni őket. Nagyon büszke vagyok arra, hogy 100 %-os a szakos ellátottságunk, nálunk minden szaktárgyat csak szakképzett pedagógusok tanítanak. Valamint felső tagozaton a nyelvek és a digitális kultúra tantárgyak mellett a matematika és a magyar nyelv és irodalom tantárgyat is csoportbontásban tanítjuk.
3. Hány gyereket tud befogadni az iskola összesen? Hogy ellensúlyozzák az esetleges nagy létszámot, hogy a differenciálás elve is érvényesüljön?
Alapdokumentumunk alapján 860 főt tud befogadni az iskola, ezt én soknak tartom. 24 tantermes az iskola, ha ezt harminccal megszorozzuk, az lényegesen kevesebb főt jelent, 720.
A 30 fő is magas létszám egy osztályban és azért lenne egy vágyott dolog, hogy 24 osztály legyen az épületben, így a szaktantermeinket is rendeltetés szerűen tudnánk használni. A magas létszámot úgy tudjuk ellensúlyozni, akár a differenciálással is, hogy több tantárgyat
csoportbontásban tanítunk. Alsó tagozaton is lehetőségük van a kollégáknak a csoportbontásra – a matematika és a magyar tantárgyat szokták kérni -, ötödik osztálytól minden osztályban csoportbontás van e két tantárgy esetében, ezen kívül a nyelveket, az informatikát és a tagozatos osztályok megfelelő óráit is bontásban tartjuk.
4. Hogy segíti az iskola a gyerekek egészségtudatosságát? Mely szünetekben, hányszor mehetnek a gyerekek levegőre egy tanítási napon?
Minden tagozatnak egy nagy szünet az udvaron van. Mivel az iskola három emeletes, így nehéz mindenkinek minden szünetben kint lenni, de vannak átriumok az emeleteken, ahová szintén ki lehet menni levegőzni. Gyakran mennek a gyerekek terepgyakorlatra, akár játszótérre, akár falat mászni, korcsolyázni – tehát kimozdulnak az iskolából, és a testnevelés órákat, amikor csak lehet és az időjárás megengedi, kint töltjük az udvaron. A felső tagozatban kértük a gyerekeket, hogy melegítőt is hozzanak testnevelés órára, hogy az udvaron lehessen futni, tornázni.
5. Van egy nagyobb terület Budaörsön, éppen az iskola udvara mögött, amely a Budafoki utcára nyílik, és láthatólag sajnos senki sem használja semmire. Úgy értesültem, hogy ezt a város átadta az iskolának – mi ezzel a helyzet? Tudja használni az iskola?
Sajnos mai állapotában nem tudjuk használni, nem teljesen biztonságos ilyen formában. Rendszeresen kellene ott füvet nyírni, gazolni, stb. Szerettünk volna kialakítani egy kis játszórészt a gyerekeknek, de sajnos nem kaptunk rá engedélyt, pedig ennek megtervezésében a Húsznegyven Egyesület (egy Budaörsön működő építészettel, városépítészettel és helyi közösségépítéssel foglalkozó civil szervezet, a szerk.) szülőtagjai is segítettek volna. Egy alkalommal használjuk ezt a területet: amikor a szüreti mulatságunk van, kérésünkre a BTG lekaszálja a füvet és ott főzünk.
6. A „problémás” (sni, btmn) gyerekeknek milyen a helyzete az iskolában? Vannak-e fejlesztési lehetőségek?
Ellátásuk megoldott az iskolánkban, a BTMN-es tanulókat nyolc kolléga tanítja, köztük négy főállású fejlesztő pedagógus, a szakértői véleményekben meghatározott óraszámban oktatják ezeket a gyerekeket, egy iskola-pszichológus is segíti munkájukat. Az SNI-s tanulókat gyógypedagógus láthatja el. Van egy logopédusunk, aki teljes állásban dolgozik és sikerült szomato-pedagógust is óraadóként felvenni, aki a mozgás-problémával küzdő gyermekeket segíti. Az autizmus spektrumzavarral élő gyerekek ellátása is megoldott – bár az alapító okirat szerint nem vehetnénk fel ezeket a gyerekeket -, sikerült azonban óraadóként számukra is biztosítani a szakirányú végzettséggel rendelkező gyógypedagógust. (sni: sajátos nevelési igény, btmn: beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő)
7. A modern kor kihívásaira, mint a cyber bullyingra és a túlszexualizált fogyasztói társadalom miatti, idejekorán megjelenő zaklatásos/visszaéléses helyzetekre hogy tud reagálni az iskola? Volt-e már ilyen?
Sajnos nálunk is begyűrűzött ez a dolog, mint máshol is. Nagyon hasznos dolog, hogy a mobiltelefonokat tanítás előtt, iskolán belül le kell adni a gyerekeknek. Ha bármi felmerül, akkor a Híd Szociális, Család és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ munkatársai az osztályokban végeznek csoportfoglalkozásokat, ebben az iskola-pszichológus és az osztályfőnök is segítséget nyújtanak. Számos alkalommal veszünk részt külső helyszíneken drámafoglalkozáson, ami szintén segíti feloldani, illetve megelőzni ezt a jelenséget. A szülőket is be tudjuk vonni, tavaly a Hintalovon Alapítvány két előadást is tartott a szülők részére. Az önkormányzattól is kapunk meghívókat a szülők és pedagógusok számára ilyen jellegű előadásokra.
8. Milyen közösségteremtő iskolai programok vannak? Beszéljünk a hamarosan megrendezésre kerülő alapítványi bálról és a bevétel felhasználásáról!
Az egyik fő közösségteremtő programunk a szüreti mulatság, amiben minden osztály résztvesz. Gyermekprogramok vannak, finom falatokat főznek a résztvevők és itt szülő, gyerek, pedagógus együtt ünnepel. A kistudósok éjszakája, az alapítványi bálok is ide sorolhatóak. A szülői munkaközösség és az alapítvány nagyon jól működik együtt, bármilyen programot szervezünk vagy kérésünk van, ezt a szülők szívesen segítik.
Az alapítvány bevételét arra használjuk fel, amire kapjuk, a lehetséges célokat az alapító okirat is rögzíti. Mindig konkrét céllal támogatják az alapítványt. Volt már olyan év, amikor info-kommunikációs eszközöket vásároltunk, az idei bál bevételét pedig – az előző évről áthúzódóan – játszótér-fejlesztésre is használjuk, pl. a könyvtári olvasóterem bútorzatának megújítására.
Köszönjük a beszélgetést, további jó munkát kívánunk!
Tájékoztató alkalmak szülőknek és gyerekeknek 2025-ben:
leendő első osztályosok szüleinek március 20-án 17 órakor
leendő első osztályos tanulóknak március 21-én 16 órakor
SzK