Az előadás alapjául szolgáló, azonos című könyv, Lionel Shriver amerikai írónő 2003-ban megjelent, majd Orange-díjjal kitüntetett regénye a mai napig betonszilárd tabukat feszeget: a gyerekvállalás előtt álló nők félelmeit és az anyai szeretetre való képtelenséget. Főszereplője, Eva nem igazán akart anya lenni. Főleg nem egy olyan fiúé, aki 16 évesen úgy vonul be az amerikai történelembe, mint az első tinédzser, aki számszeríjjal gyilkolta meg hét iskolatársát, egy menzai dolgozót és az egyetlen tanárt, aki valaha kedvelte őt. Két évvel később Eva megpróbál rendet tenni a benne lévő káoszban, és kegyetlenül őszinte levélírásba kezd elidegenedett férjéhez.
Eva, aki egész életében képtelen volt megbékülni az anyasággal járó áldozatokkal, most attól fél, hogy a saját fia iránt érzett ellenszenve felelős a tragédiáért.
Az előadást rendező Berzsenyi Bellaagh Ádám figyelmét Németh Nikolett dramaturg hívta fel a regényre még évekkel ezelőtt, akire nagyon nagy hatással volt mind a könyv, mind a belőle készült, 2011-es film Tilda Swintonnal és Ezra Millerrel a főszerepben. Mint a rendező az előadás olvasópróbáján elmondta, a filmet a mai napig nem látta, és már nem is nézi meg a bemutató előtt, azonban a regény számára is meghatározó volt. Rögtön tudta, hogy ebből az izgalmas szövegből színházat szeretne csinálni, azonban sokáig gondolkodtak a megfelelő narratív formán.
„A Beszélnünk kell Kevinről egy nő nagyon személyes és nagyon mély vallomása a saját fiáról és a saját szülővé válásáról. Arról, hogy mit jelentett számára az anyaság a fia fogantatása előtt, majd azután. Az egész történetet egyetlen nézőpontból, az anyáéból ismerjük meg, ezért az egésznek van egy elképesztően személyes érzete. Sokat törtük a fejünket, hogyan lehetne ebből színházat csinálni, de azt hiszem, rájöttünk. Elöljáróban annyit mondhatok, hogy ez nem egy konvencionális adaptáció lesz” – mesélte a készülő előadásról az olvasópróbán Berzsenyi Bellaagh Ádám.
„Ez egy levélregény. A leveleket Eva, Kevin anyja írja, vagyis az ő perspektívájából látjuk az egész történetet a fiú születése előtti időktől odáig, sőt, még azon is túl, hogy Kevin tömeggyilkosságot követ el a középiskolájában és megöl kilenc embert. Ádámmal egymástól függetlenül rájöttünk, hogyan lehetne adaptálni ezt a regényt, és ez lett a kiindulópontunk. A film nem vette át az eredeti szövegből az anya perspektíváját, nem használta Eva kegyetlenül őszinte hangját és az ő nagyon intim narrációját, pedig szerintünk ez az, ami igazán fontos a szövegben, sőt, tulajdonképpen ez a lényege. A mi szövegkönyvünkben Eva a narrátor, ő meséli el a saját szemszögéből a történteket. Ezt mi egy kicsit még meg is bonyolítottuk, mert megkettőztük az elbeszélőt.” – avat be a részletekbe az előadás dramaturgja, Németh Nikolett.
Pelsőczy Réka, aki Evát játssza majd az előadásban, most először dolgozik színésznőként a budaörsi társulattal három rendezése, az Álarcosbál, a Születésnap és a jelenleg is műsoron lévő Vadászat után. Ő maga tíz évvel ezelőtt olvasta először az előadás alapjául szolgáló regényt.
Régóta motoszkált benne, hogy kezdenie kellene valamit ezzel az anyaggal, de nem talált olyan dramaturgot, aki színdarabbá formálta volna a szöveget. Mint az olvasó próba után elmondta, nagyon tetszik neki a készülő előadás szövegkönyve és nagy örömmel tölti el az is, hogy újra Budaörsön dolgozhat. „Ma reggel, amikor jöttem az olvasópróbára, úgy éreztem, hazajövök. Jó érzés az is, hogy nem én rendezem ezt a darabot, hanem most színészként lehetek azokkal, akikkel korábban együtt dolgoztam itt. Az pedig különösen izgalmas nekem, hogy két egykori tanítványom is köztük van, Böröndi Bence és Fröhlich Kristóf. Hogy az előadásban Kristóf lesz a fiam, különösen megdobogtatja a szívemet” – mondta Pelsőczy Réka, aki számára nőként, anyaként és színésznőként is nagyon izgalmas és fontos feladat Eva szerepe.
A Beszélnünk kell Kevinről bemutatója április 22-én lesz, az előadásban Pelsőczy Rékát, Hartai Petrát, Fröhlich Kristófot, Ilyés Róbertet, Böröndi Bencét, Takács Katalint és Koós Boglárkát láthatjuk majd.
Bemutató: 2023. április 22.
Major Edit
Forrás:Budaörsi Latinovits Szinház