Sokan várjuk a kedvezményes napokat. Legyen az Torkos Csütörtök, vagy történetesen Black Friday. Nem gondolnám, hogy idehaza is ugyanolyan őrületes tömeginvázióval nyomulnak az áruházak kedvező ajánlatai felé,mint például Amerika nagyvárosaiban, de az tény ilyenkor hogy a vásárlások száma idehaza is jelentősen megemelkedik. Nem lehet ezen csodálkozni, hiszen egy szürke hétköznapon, amikor semmiféle kedvezmény nem borzolja a kedélyeket, kevesebb a vásárlók száma is,kisebb a forgalom, tehát a kereskedelemnek biztosan jót tesznek az e fajta”kereskedelmi ünnepnapok”. Nem csoda hát hogy ilyenkor megnő a forgalom és az emberek megindulnak a bevásárló központok felé, és ahogyan egy két reklámfotó mutatja, teletömik a kosaraikat. Ilyenkor szokták felhasználni az ellenpéldát az afrikai éhező gyerekek fotóját, mondván hogy addig, amíg mi mohón vásárolunk, ott bizony éheznek a gyerek. Vagyis legyen lelkiismeret furdalásunk! De azért arra kíváncsi lennék, hogy vajon fordított helyzetben ott a távoli afrikai vidéken plakátok hirdetik-e a télen történetesen Európában fagyoskodó embereket, vagy mutogatják-e az alacsony nyugdíjakról szóló kimutatásokat, vagy a kifizetetlen számlákat, a több tízéves télikabátokat,a letaposott talpú lehordott cipőket és még sorolhatnám tovább, a tetemes villany és gázszámlákat, amit nekünk is azért bizony ki kell fizetnünk. Természetesen sajnáljuk a csontig lesoványodott afrikai gyerekeket, de mi vajmi keveset tehetünk értük, hacsak nem dobáljuk be az UNICEF gyűjtő ládába a megmaradt forintjainkat.
Honnan ered a Black Friday? A Wikipédia ezt irja:
„Az egyik legnagyobb amerikai ünnep a Hálaadás, melyet 1941 óta hivatalosan november negyedik csütörtökjén tartanak. Az ország különböző pontjain élő rokonok, barátok ilyenkor összegyűlnek, hogy közösen adjanak hálát azért, amijük van. Az utána következő péntekre azóta is egyre többen kérnek maguknak szabadságot, és nem csak azért, hogy kipihenjék a közös családi vacsora fáradalmait: sokan már az ilyen módon kialakított hosszú hétvégén elkezdik a karácsonyi bevásárlást.
A „Black Friday”, azaz fekete péntek elnevezés első feljegyzett használata nem ünnepi vásárláshoz, hanem egy pénzügyi krízishez köthető: egész pontosan az amerikai aranypiac összeomlásához 1869. szeptember 24-én. Két hírhedten könyörtelen Wall Street-i ügynök, Jay Gould és Jim Fisk közösen felvásároltak annyit a nemzeti aranykészletből, amennyit csak tudtak, annak reményében, hogy az árat az egekbe emelik majd, és hihetetlen profithoz jutnak. Azon a bizonyos szeptemberi pénteken az összeesküvésről végül lehullott a lepel, magával rántva a tőzsdét és csődbe taszítva a leggazdagabbaktól a munkásoktól mindenkit.
A legtöbbször elhangzott történet a Hálaadást követő fekete pénteki vásárlásról viszont persze a kereskedelemhez köthető. A legenda úgy szól, hogy az egész éves veszteséges (piros számjegyű) működés után a legtöbb bolt Hálaadás után kezdett nyereséges (fekete számjegyű) lenni az ünnepi leárazásoknak köszönhetően. Bár igaz, hogy a kereskedők a veszteséget pirossal, a profitot feketével jelölték a könyvelésnél, a Black Friday ezen eredet történetet hivatalosan is elutasították.
Az elmúlt években egy másik mítosz is előkerült, ami igen csúnya eredetet társít a hagyományhoz. Ez a történet ugyanis azt állítja, hogy az 1800-as években a dél-amerikai ültetvények birtokosai kedvezményesen vásárolhattak rabszolgákat a Hálaadás utáni napon. Bár a fekete péntek eredetének ezen verziója érthető módon a hagyomány bojkottálásáért kiáltott, valójában nincs semmilyen alapja.
A valódi sztori az esemény mögött nem annyira fényes, mint gondolnánk. Az 1950-es években Philadelphia városának rendőrei a fekete péntek jelzővel látták el a Hálaadás napja utáni káoszt, amikor külvárosi vásárlók és turisták százai özönlöttek a városba minden évben a szokásosan másnap, szombaton tartott futballmeccsre. Ez általában több lopásos esettel és sok-sok túlórával járt a rendőrség számára.”
Számunkra szerencsére csakis előnyökkel jár a Black Friday. Az igen rövid ideig tartó eseményt azt hiszem sokan sietnek kihasználni hiszen kinek nem esik jól egy 10%-20%-vagy esetleges 30 %-os árengedmény? S ki tudja, hogy még a legmegátalkodottabb ellenzője is titokban oda pillant a kirakatok kínálatához és uram bocsáss, talán mégis vásárol egy téli csizmát a zimankós napokra.
Major Edit