Idősek a volán mögött

2023-03-18 | Budaörs
Napok óta hangos a sajtó az Európai Uniótól származó jogszabály tervezettől miszerint az idős, vagyis 65 kor feletti embereknek újból vizsgát kellene tenniük ahhoz hogy jogosítványukat megtarthassák.

Az Európai Unió szerencsére még csak tervbe vett jogszabály alkotóinak érve az,hogy az idősek sokszor vétenek a közlekedési szabályok ellen. Ennek pedig szerintük egyetlen orvossága az lenne, hogy  egy bizonyos koron túl az idős emberektől el kellene venni a vezetés lehetőségét,ha nem felelnek  meg az ismételt vizsgán. Itt nemcsak orvosi vizsgálatról lenne szó, hanem arról, hogy újra le kellene tenni a  jogosítvány megszerzéséhez a vizsgát.

A felröppent hír hallatán sokan méltatlankodnak,aminek bizonyítékát a közösségi oldalakon bőven elolvashatjuk.

Magyarországon a  vezetői engedély megadásához illetve annak meghosszabbításához körzeti orvosi engedélyre és szakorvosi engedélyre is szükség van.

De miért csak az időskorúak szúrnak szemet? Miért nem hoznak jogszabályokat az ittas vagy bedrogozott autóvezetők megfenyítése ellen? Ki beszél azokról, akik vezetés közben telefonálnak, sms-t küldenek és üzeneteket olvasnak minek következtében pillanatokra ugyan, de vakon vezetnek?

Ezek a felelőtlen emberek ugyanúgy veszélyeztetik a biztonságos közlekedést, mint egy idős ember,

Eddig még senkinek nem jutott eszébe az, hogy őket ne engedjék a volán mögé, csupán azért mert még fiatalok?. Ha egy ittas vagy drogos bajt okoz, azt gyorsan eléri a rendőrség büntetése.

Vajon mit remélnek  attól, ha az idősödő embereket eltiltják a vezetéstől, csupán azért mert elért egy bizonyos kort?  Miért kellene eltiltani a vezetéstől azt, aki még jó egészségnek örvend, akiről az orvos jó „bizonyítványt” állit ki, és képesnek tarja az utakon való közlekedésre?

De ha mégis megvalósulna ez a képtelennek tűnő ötlet, kérdezem, hogyan fogja megoldani ügyes bajos dolgait az eddig autóhoz szokott idős ember? Hiszen nem él mindenki családban sokan élnek egyedül és egyetlen segítő társuk pontosan az autó! Vagy ez a része már érdektelen ?  A lényeg az, hogy az idős ne vezessen. Rá már nincs szükség az utakon, maradjon otthon. Hogy aztán a többi fentiekben felsorolt renitenskedő mit csinál? Az ezek szerint nem számít?

Mivel nincs beleszólásunk az Unió által szerencsére még csak tervként létező jogszabály kihirdetésébe, egyelőre az idősek is autózhatnak, úgy ahogy eddig. Természetesen minden embernek egyéni felelőssége hogy részt vesz –e a közlekedésben,vagy nem  és ha például .egy idős ember úgy itéli meg, hogy már hanyatlik a koncentráció képessége,vagy fizikálisan már nincs a csúcson,akkor önszántából is megteheti hogy elbúcsúzik a volántól.

Az Unió célja az hogy a jogszabály bevezetésével 2050-re megszűnnének  a halálos balesetek az utakon. Nem akarok túlzott jóslába bocsátkozni,de sajnos tévednek.

Major Edit

Megosztás