Visszaváltó pontok típusai: önkéntes és kötelezetti visszaváltás
Kötelező (gépi) visszaváltás
400m2 feletti üzletméret esetén kötelezően a boltok kötelezettek a MOHU által biztosított visszaváltó automaták üzemeltetésére. A kötelezetteknek regisztrálniuk szükséges a MOHU online ügyintézési felületén a Partner Portálon.
Önkéntes visszaváltás
Kik lehetnek önkéntes csatlakozók? Önkéntesen csatlakozhat minden olyan vállalkozás vagy szervezet, amely rendelkezik adószámmal, valamint vállalja a visszaváltó (úgynevezett RVM) automata üzemeltetését és műszakilag megfelelő elhelyezését, vagy a kézi visszaváltás feltételeit.
Az önkéntes csatlakozásnak nem feltétele tevékenységi kör, a nyitvatartás vagy az üzletméret. Az a szereplő, amely biztosítja az üzemeltetési feltételeket, megpályázhatja a rendelkezésre álló automatákat vagy kézi visszaváltó pontként csatlakozhat a rendszerhez, függetlenül attól, hogy gazdálkodó, nonprofit szervezet, üzlet, vendéglátóegység vagy éppen szolgáltató vállalkozás.
Italnagykereskedés:
Az italnagykereskedések nem kötelezett visszaváltó pontok, de önkéntesen csatlakozhatnak a rendszerhez, gépi vagy kézi visszaváltóként. Ezzel plusz szolgáltatást nyújthatnak vásárlóiknak.
Gépi visszaváltó pontot ott lehet üzemeltetni, ahol a várható visszaváltási forgalom eléri a havi 8-10 ezer darabot.
Kézi visszaváltó pont bárhol létrehozható, ahol lehetséges ezer darab ép palack megfelelő raktározása az elszállításig.
Munkahelyek, irodaházak:
Nagy munkáltatók, illetve irodaházak számára plusz szolgáltatást jelent, ha dolgozóiknak visszaváltó automatát biztosítanak. Az összegyűjtött palackok mennyiségével ráadásul csökkentik saját, elszállítandó kommunális és szelektív hulladékuk mennyiségét.
Benzinkút:
A benzinkutak nem kötelezett visszaváltó pontok, de önkéntesen csatlakozhatnak a rendszerhez, gépi vagy kézi visszaváltóként, ezzel plusz szolgáltatást nyújthatnak vásárlóiknak.
Bevásárlóközpontok, ételudvarok, vásárcsarnokok:
A bevásárlóközpontok nem kötelezett visszaváltó pontok, de önkéntesen csatlakozhatnak a rendszerhez, gépi vagy kézi visszaváltókén, ezzel plusz szolgáltatást nyújthatnak vásárlóiknak, illetve az egyszer használatos palackok mennyiségével csökkentik a kommunális és a szelektív hulladékuk mennyiségét.
Fogyasztói visszaváltás
2024. január elsejétől szinte minden fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermék, melynek csomagolása műanyag, fém vagy üveg alapanyagú és 0,1 – 3 literig terjedő űrtartalommal bír, kötelezően visszaváltási díjas terméknek minősül. Ezen palackok egy része többutas, azaz a benne lévő italtermék elfogyasztása után az értékesítési láncon visszafelé eljut a gyártóhoz, aki azt megfelelő előkészítés után újratölti. A palackok nagyobb része azonban egyszer használatos, ún. egyutas palack, mely a fogyasztást követően hulladékká válik, mely megfelelő összegyűjtés és előkezelés után újrafeldolgozható anyagként későbbi palackok alapanyagává válhat.
A visszaváltási rendszerben a fogyasztó a 2024. január 1. után forgalomba hozott kötelezően visszaváltási díjas termék után 50 Ft visszaváltási díjat fizet a vásárláskor, amit azonban visszakap, ha az üres palackokat visszaváltásra alkalmas állapotban (nem tömörített, olvasható vonalkód) egy gépi vagy kézi visszaváltási pontra visszavisz.
A visszatérítés 3 módja:
Utalvány
A visszatérítendő összegről a visszaváltó automata utalványt ad ki, ami a kereskedőnél készpénzre váltható vagy beszámítják a vásárlás összegébe;
Utalás (hamarosan)
a REpont segítségével, a felhasználói fiókban megadott bakszámlaszámra azonnali utalással; illetve
Jótékony cél
lehetőség lesz jótékony célra is felajánlani az összeget, erre a visszaváltó automata kommunikációs paneljén lesz mód.
Ezekre figyelj 2024. január 1-től:
Az alábbi termékek válthatóak vissza az új rendszerben:
csak a 2024. január 1. után FORGALOMBA HOZOTT palackok minősülnek kötelezően visszaváltási díjas terméknek, ezek után kell a vásárláskor megfizetni az 50 Ft/palack visszaváltási díjat;
a kötelező kötelezően visszaváltási díjas rendszerbe tartozást a palackokon kötelezően feltüntetett logó jelzi, továbbá a korábban forgalomba hozott ugyanolyan típusú termékhez tartozó vonalkódhoz képest ÚJ VONALKÓDON kerülnek forgalomba;
a korábban forgalomba hozott termékek továbbra is FORGALMAZHATÓK, ezekre továbbra sem kell megfizetni a visszaváltási díjat, de a visszaváltásuk sem lehetséges – az ezáltal meg sem fizetett – visszaváltási díj visszatérítése mellett. A polcokon tehát egyaránt lehet majd logózott visszaváltási díjas, és logó nélküli italtermékekkel találkozni ugyanabban az italtermék fajtában;
a visszaváltás a(z ÚJ) vonalkódok leolvasásán ÉS a termékregisztrációkor az adott vonalkódhoz kapcsolt fizikai paraméterek együttes ellenőrzésén alapul.
Ne nyomd össze a palackot!
Az automaták a csomagolás formáját, súlyát és vonalkódját azonosítják, ez alapján váltják vissza a palackokat. Így kizárólag ép, nem összenyomott, jól olvasható vonalkódú termékeket képes visszaváltani a rendszer.
Megéri visszaváltani!
Újrahasznosított termékként a palackok visszakerülnek a körforgásba. A palack fajtájától függetlenül 50 forint visszaváltási díjat terítünk vissza, ráadásul a rendszernek köszönhetően a hazai gazdaság is értékes újrahasznosítható alapanyaghoz juthat, nyersanyagot biztosítva az új palackok gyártásához.
Legyél részese a körforgásos gazdálkodásnak, védd velünk a környezetet!
Fogyasztói információk a visszaváltási pontokról:
A palackok visszaváltása a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletben, illetve az önkéntesen csatlakozó gépi vagy kézi visszaváló partnerek folyamatosan bővülő körénél lehetséges. Ezek helyéről a MOHU honlapján vagy a DRS applikációban tájékozódhat.
A 2024. január 1. előtt már polcokra került termékeken még nem szerepel a visszaváltási logó, így nem kell utánuk visszaváltási díjat fizetni. Ezeket a palackokat éppen ezért nem lehet majd visszaváltani sem.
MÉG TÖBB INFORMÁCIÓ ITT!
(Forrás: mohu.hu)