A modern magyar popzene hőskorszakának ikonikus alakja

2023-08-01 | Budaörs
A Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról bemutatója éppen fél évszázada, 1973. március 2-án volt, épp eljött az ideje, hogy írjunk Adamis Annáról! Ez volt Adamis Anna és Presser Gábor első színházi munkája a Vígszínházban.

A darab Déry Tíbor azonos című könyvének musical-változata, nyolc éven át játszották ugyanazon a színpadon. Kritikai és kasszasiker lett hazai, európai és amerikai szinten.

Adamis Anna a Vígszínházban bemutatott Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról meg a Harmincéves vagyok dalaiból lett ismert annak idején. Presser Gábornak régi alkotótársa, az LGT női tagja, az Omega „udvari” szerzője és Gross Arnold képeinek eredeti hangja. „Ha már minden hallgat, és csend van odaát, magyarul szólal meg egy vadvirág…” – írta egyik versében sok évvel ezelőtt.

A Képzelt riport … egyéjszakás történet azokról, akik 45-ben, 56-ban és később hagyták el Magyarországot. Presser Gábor emlékei szerint első hallásra nem volt igazán meggyőző az anyag a társulat számára. Déry Tibor mondta is, hogy: „A siker nektek lesz köszönhető.” Mert az ön fejében már döngött a dal, a Menni kéne, menni kéne, és hogy szállni kéne szárnyak nélkül.

Nem tudom, hogy Déry mit gondolt, mindenesetre nagyon szépen megköszönte Gábornak is, nekem is a munkát. Nekem azt írta: „A kis zseninek a zseniális szövegekért, köszönettel, D.T.”

Vígszínház, 1973, Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról. Elmúlt ötven év, és a dalok semmit sem veszítettek értékükből. Ringasd el magad, Valaki mondja meg, Nem akarom látni, Arra születtem, Vinnélek… Húzó ereje van minden egyes szerzeménynek. Hogy születtek meg ezek a szövegek? Zenére? Vagy a regény, Déry Tibor műve alapján, a történet hatása nyomán írta meg őket?

Nem egészen így volt. Találkoztam Presser Gáborral, megbeszéltünk két dalt, és már vitte is őket az olvasópróbára. Leültünk a Vígszínház akkori igazgatójával, dramaturgjával és a darab rendezőjével, kivettük a regényből, amit nem találtunk benne érdekesnek, és a meghúzott anyaggal dolgoztunk.

És most megszólalt ismét, több évtizedes hallgatás után a 79 éves Kossuth-díjas dalszövegíró, költő és előadóművész. Erős tartalom. Irodalmi mélység. Ritmus, rím és gondolat megbonthatatlan egysége. Ez mind ő, Adamis Anna, Kossuth-díjas dalszövegíró, költő, jogász és előadóművész.

Tíz évvel ezelőtt, amikor Gúta városának díszpolgára lett, eljutott az egykori szülői házhoz? Áll még az egyáltalán?

Áll a ház. Az utca nevére már nem emlékszem, de a házra igen, megmutatták. Csak a kertszerű füves udvar változott. A ház nem. Egyéves koromig éltem csak Gútán, emlékeim nincsenek róla. De vannak fotók. A házról is. Ott születtem. Kedves a szívemnek az a hely. Csak egyszer jártam ott. A személyi igazolványomhoz kellett egy eredeti anyakönyvi kivonat. Felültem Pesten egy buszra, és elmentem Gútára. Adtak egy másolatot a községi hivatalban és még aznap hazautaztam. Szívélyesen fogadtak.

Beszéltek a szülei az ott töltött évekről? Édesapja Rozsnyón született, orvosként került Gútára. Úgy tudom, Pozsonyban is vannak rokonai.
Három éves voltam, amikor a családunk a csehszlovák-magyar lakosságcsere idején elhagyni kényszerült Gútát, és Keszegfalvára költöztünk, ott laktunk néhány évig. Keszegfalván nagyobb házban laktunk, mint Gútán. Ott mindenkinek volt helye. Onnan került át a család a lakosságcsere folytán Magyarországra. Négyen voltunk testvérek, én voltam a negyedik gyerek a családban.
Szentendrén nőttem fel. Apai nagyszüleim Rozsnyón éltek, onnan került az egyik ág Pozsonyba, lelkészek is voltak köztöttük. Édesapám Prágában végezte az orvosi egyetemet és ott ismerkedett meg az édesanyámmal, aki akkor már elvégzett egy ápolónőképző iskolát és gyerekekkel foglalkozott. Ő Morvaországban született, onnan került Csehországba, és Szlovákián keresztül jött aztán az édesapámmal Magyarországra. Magyar volt ő is.

Jogi diplomával a kezében hogyan került színházközelbe?
Egy napon felkeresett az ELTE irodalom szakának egyik ismerős növendéke, hogy embereket keresnek az akkor alakuló Egyetemi Színpad társulatába. Hívtak, hogy menjek oda, és én mentem. Az Egyetemi Színpad színésznője voltam 1961 és 1967 között.

Jókat játszott?
Az Egy szerelem három éjszakája első részében én voltam a Lány. Akkoriban talán házas voltam. Egy nap kaptam egy felkérést Debrecenből a Rómeó és Júliába. Egész nyáron azon töprengtem, hogy menjek-e vagy nem. Végül nem mentem és nem is küldtem vissza a szerződést Nem akartam idegen városban család és ismerősök nélkül lenni.

Így ért véget a színászi pályája?
Több nem volt benne. Tudtam, hogy profi társulatban, ahol képzett színészek játszanak, senkivel sem versenyezhettem. Nem erre tettem fel az életemet és soha nem bántam meg.

Eközben főállású dalszövegíró lett?
Nem főállású. Írtam és kész. A dalok kidolgozták a helyüket.

Gross Arnolddal, a zseniális grafikussal hol találkozott?
Arra már nem emlékszem. Volt egy nagyon jó ismerősöm, talán az egyetemről, aki válogatást készített a szövegeimből, és beajánlott Arnoldnak. Így mutatkoztunk be egymásnak, és lett egy közös kötetünk, a Versek és képek. Kedves, okos, visszahúzódó ember volt Arnold. Fantasztikus tehetség.

Mint egy szépséges láncban a gyöngyszemek, úgy követik egymást a dalok a később világot járt előadásban.

Ez a lényeg! Ez!

A legendás 69-es woodstocki fesztivál után született meg Déry kisregénye, amelynek női hőse, Eszter, a kábítószer áldozatává válik. Milyen impulzusokra volt szüksége ahhoz, hogy hiteles dalszövegekkel szolgálja a mű mondanivalóját?
Nem voltam ott a fesztiválon. De hírek jöttek. Nem kellett hozzá olyan sok fantázia, hogy belelássak, mit él meg az a sok fiatal, aki jól akarja érezni magát egy ilyen helyen.

Darvas Ivánnak és Ruttkai Évának külön-külön egy egész nagylemezt írt. Hogyan születtek meg ezek a dalszövegek? Könnyen elnyerte a bizalmukat?
Döntő szerepe volt ezeknek a lemezeknek a megszületésében Másik János zeneszerzőnek. Vele együtt írtuk a dalokat, ő meg próbált a színészekkel. Később Darvas Ivánhoz bementem a színházba, és elmondtam neki, hogy szeretnék lemezt írni a számára. Mutasson valamit, kérte. Jó, de most elutazom külföldre, majd ha visszajövök, véglegesítünk, feleltem. De nincs valami mégis készen? – érdeklődött. Volt. Otthagytam neki. Amikor visszajöttem, várt tőle egy kézzel írt levél. Minden szakaszhoz hozzáfűzött valamit. Tartalmilag nagyon változatos lett a lemez.

Értsem úgy, hogy jobban sikerült, mint Ruttkai Éva lemeze?
Nem. Az teljesen más, hiszen két különböző egyéniségről beszélünk. Ruttkainak másképpen lehetett instrukciót adni.

Mert nőnek könnyebb volt írni?
Nem. Az én esetemben ez nem volt szempont.

Mint kagyló a gyöngyöt, úgy szülte meg ezeket a szövegeket?
Nem hiszem. Gyorsan is lehet jót írni, meg lassan is rosszat. A gondolati izzás a lényeg. Ha abban a pillanatban jön valami, az valószínű, hogy átütő erejű lesz.

Petőfi Zenei Díj, Életmű Gála 2023. január

R. V.

Forrás: Vasárnap

Megosztás