Varsót 1596-ban III. Zsigmond lengyel király tette a lengyel nemzet fővárosává, addig – mint tudjuk – Krakkó volt a királyi székhely.
A királyi palota előlről
és a Visztula folyó felől, hátulról
A város – és vele az ország területének jelentős része – Lengyelország harmadik felosztása után, 1795. október 24-étől, az orosz cár felségterülete lett egészen 1918-ig (!), amikor Józef Piłsudski marsall (Zułów, 1867. december 5. – Varsó, 1935. május 12.) hősies küzdelme és az I. világháború győzteseinek döntése következtében Lengyelország ismét felkerült Európa térképére és önálló nemzet lett.
A II. világháború előtt az „Észak Párizsa” becenevet is megkapta: elegáns építészet, kiterjedt sugárutak, csodálatos paloták sora, hatalmas parkok jellemezték.
De jött a II. világháború, amely a német (1939. szept. 1.) és az orosz (1939. szept.17.) támadással kezdődött, két oldalról harapófogóba fogva az országot. Varsó a legsúlyosabb pusztításokat elszenvedett városok közé került az 1943-as varsói gettófelkelés, majd különösen az 1944-es varsói felkelés brutális leverése során.
Nemcsak az emberveszteség volt hatalmas, de romba dőlt a királyi palotával együtt minden a német megszállók szisztematikus és szándékos pusztítása következtében. A lengyel nép hősies munkával építette újjá fővárosát, amely ezek után kiérdemelte a „Főnix város” becenevet, mivel épületeinek több mint 85%-a romokból épült újjá.
Érdekes a mai kép: az újra felépített Óváros, amely a Világörökség része, a csodálatos templomok és a régi szép épületek, majd az 50-es, 60-as évek egyforma, lehangoló szocialista építészete mellett az utóbbi években felépült felhőkarcolók, csillogó bevásárlóközpontok jellemzik a lengyel fővárost. És a város területének mintegy negyedét ma is parkok alkotják!
Az Ujazdowski Park
Mondanom sem kell ezek után, hogy érdemes meglátogatni a lengyel fővárost, Krakkó és Zakopane mellett északibb lengyel tájakra is elkalandozni. Varsó lüktető, modern világváros, amely soha nem felejti el és tiszteli múltját, annak hőseit, de válaszol a jelen kihívásaira is.
(És egy kis adalék: szeptember 22-én, az európai autómentes napon, ingyenes volt a tömegközlekedés egész nap a városban.)
SzK