Húsvétra készülve: Elmélkedés a megtestesülésről és a megváltásról Giotto freskósorozata alapján

2025-04-08 | Budaörs
A húsvéti lelki készülődés jegyében szeretettel várják az érdeklődőket április 15-én, nagyhét keddjén 19.00 órára a PostArt kistermébe. A program címe: Elmélkedés a megtestesülésről és a megváltásról Giotto padovai freskósorozata alapján. Az előadást Dávidné Bajor Ágota építészhitoktató tartja.

A címképen Giotto di Bondone: Júdás csókja c. freskója.
A képről: A festmény a méltán híres reneszánsz festő egyik falfestménye, amely egy sorozatba illeszkedik, a Padova-ciklusba. Mint ahogyan arra a címéből is következtethetünk, az alkotás lelőhelye Padova. A firenzei festő, Giotto di Bondone Júdást árulóként jeleníti meg, de egyben a jó és a rossz, a bűn és az erény, a szépség és a rútság ellentétpárjainak értelmezését is elénk tárja.

A hátteret a sötétkék ég uralja, amelynek összhangját a lándzsák és égő fáklyák kavalkádja töri meg. A zajongó és dühöngő tömegből két alak emelkedik ki, Jézus Krisztus és tanítványa, Júdás. A Megváltó és az áruló egészen közel hajolnak egymáshoz és egymás szemébe néznek. A két arc szöges ellentétben áll egymással. Jézus kifinomult, nyugodt, érett és magabiztos vonásai még inkább kiemelik Júdás aránytalan, szétzilált és bizonytalan arcát. A festő ezen erős ellentét által kívánja kiemelni a pillanat drámaiságát, de egyúttal az Isten és ember közötti különbséget is…

A kompozíciót az erős érzelmek hatják át. Már ebben a mozzanatban érezhető a harc feszültsége, amely a következőkben ki fog robbanni. Péter majd megpróbálja megmenteni Jézust, de végül a Mester az, aki megállítja, végül pedig a tanítványok elszaladnak. A katonák túlerejét és a tanítványok meghátrálását a festő azzal próbálja érzékeltetni, hogy Jézus alakját az aranymetszés szabályai szerint helyezi el, így nagyobb teret engedve az ellenség ábrázolásának. Így nemcsak a két főszereplő kerül ellentétbe, hanem a tanítványok és a katonák ereje is. (romkat.ro, Portik Noémi, M. Klarissza nővér)

SzK

Megosztás