„Kuckós” beszélgetés a Telekuckóban

2024-12-13 | Közélet
Amikor a Templom téren, már nem először, betértem a Telekuckóba, még nem tudtam, hogy azzal a gondolattal fogok kilépni onnan, hogy bizony rám férne egy komolyabb továbbképzés.

Azok, akik ügyeik elektronikus intézéséhez az Ügyfélkaput igénybe veszik, értesülhettek róla, hogy 2025. január közepétől nagy változások lesznek. Az eddig megszokott módon az Ügyfélkapu már nem lesz elérhető, helyét az Ügyfélkapu+, illetve a DÁP veszi át.

Sokunk számára nem teljesen világos, hogy mindez mit is jelent, és főként, hogy ha segítségre van szükségünk az átálláshoz, kitől kérhetjük a segítséget. Ezért is kerestem fel a Budaörsi Telekuckót, amelyet az Önkormányzat 20 évvel ezelőtt részben azzal a céllal alapított, hogy a budaörsi polgárok – különösen az idősek – támogatást kaphassanak a számítógép- és internethasználat során felmerülő problémáikban.

Odaérkezésemkor éppen többen voltak: egy úr számítógép előtt ült; volt, aki fénymásoltatott; másvalaki szkennelést kért; az előttem érkező ügyfél pedig az okostelefonja használatához kért segítséget. Kailinger Ildikónak – aki a Telekuckót vezeti –mindenkihez volt pár kedves szava, és biztatott bennünket, hogy amíg várakozunk, az ajtóra függesztett adventi naptár „zsebéből” vegyünk édességet. Gondoltam is magamban: Itt a Telekuckóban tényleg olyan „kuckós” a hangulat!

Amikor végre beszélgetni tudtunk, adódott a kérdésem:

 Mindig ilyen sokan vannak?

A napi forgalom változó, de összességében elmondható, hogy az ügyfélforgalom évről- évre növekszik. Úgy saccolom, az idei év végéig 2100 körül lesz a személyesen hozzánk forduló ügyfelek száma, plusz ehhez jönnek még a tanfolyami résztvevők. Ebben persze szerepet játszik az is, hogy Budaörsön nem nagyon találni már olyan szolgáltatót, amelyik kistételben végez nyomtatást vagy fénymásolást. Van egy nagy teljesítményű nyomtatónk, így az átlagos nyomtatási, fénymásolási és szkennelési igényeket ki tudjuk elégíteni. Ezen kívül vállalunk spirálozást és faxküldést is. Azt azért hangsúlyozom, hogy elsődlegesen nem ez a feladatunk és nem is fénymásoló szalon vagyunk.

Tehát sem a technikai felszereltségünk, sem pedig a kapacitásaink nem alkalmasak olyan magas szintű kiszolgálásra, mint amit egy erre szakosodott szolgáltató tud nyújtani. Többnyire pároldalas megrendelések érkeznek hozzánk, gyakran kérik tőlünk például egészségügyi dokumentumok nyomtatását, mert hiába az EESZT, sok helyen papír alapon kérik a beutalók, laboreredmények bemutatását. Ilyen szempontból fontos hiánypótló szolgáltatást végzünk, hiszen ha mi nem lennénk, sok idős embernek Budapestre kellene mennie az egy-kétoldalas nyomtatásokért, fénymásolásokért.

Természetesen ezekből a munkákból némi bevételünk is származik, de az olyan csekély, hogy abból nem tudnánk finanszírozni a Telekuckó tevékenységét.

A felvétel a 2023. április 21-én lezárult tanfolyamon készült. A képen Gáspár Mátyás, a KÖZIGKONZULT Bt. vezetője, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tiszteletbeli docense látható.

Miből működnek akkor?

– Amikor az Önkormányzat 2004-ben megnyitotta a Telekuckót, a működtetéssel a KÖZIGKONZULT Bt-t bízta meg. Ez egy közigazgatás-korszerűsítéssel és szervezetfejlesztéssel, valamint kutatással foglalkozó, szakmai körökben elismert cég, amely 20 éve folyamatosan végzi a működtetést. Én is az ő alkalmazásukban állok. A helyiség, amit használunk, valamint az itt levő számítógépek az Önkormányzat tulajdonát képezik, ezen felül a tevékenységünket a város anyagilag is támogatja. Enélkül a Telekuckó nem is tudna fennmaradni. Negyven évi közigazgatási gyakorlattal a hátam mögött példaértékűnek tartom, hogy a képviselő-testület önként vállalt feladatként biztosítja a Telekuckó működését. Szerintem ez egy olyan hasznos és jó gyakorlat, amit érdemes lenne más településeken is meghonosítani, mert biztos vagyok benne, hogy nagy igény lenne rá.

Úgy emlékszem, régen volt itt ingyenes jogi tanácsadás is. Az működik még?

-Nem csakhogy működik, de nagyon népszerű is. Ez a szolgáltatás is a képviselő-testületet dicséri, mivel az ingyenes jogi tanácsadást végző ügyvédet az Önkormányzat bízta meg. A Telekuckó a szervezést végzi és a helyszínt biztosítja. A részvétel előzetes bejelentkezéshez kötött, bejelentkezni személyesen vagy telefonon nálunk lehet. A tanácsadás időtartama 30 perc, ezért azt szoktam javasolni az ügyfeleknek, hogy gondolják át előre, mit szeretnének megkérdezni, ha pedig iratokat is szeretnének megmutatni, azokat készítsék elő, hogy minél jobban ki tudják használni azt a fél órát. Jelenleg dr. Tóth Dorottya látja el ezt a feladatot.

          Az ingyenes jogi tanácsadást évek óta dr. Tóth Dorottya ügyvéd tartja. A részvételhez   előzetes    bejelentkezés szükséges.

A Telekuckót annak idején azért hozta létre az Önkormányzat, hogy az arra rászorulók – különösen az idősek – segítséget kaphassanak a számítógép és az internet használatához. Azóta viszont eltelt húsz év. Van még igény a segítségre?

-Magyarországon 1994-től vált elérhetővé a lakossági felhasználók számára az internet, ami az információkhoz való hozzájutásban óriási változást jelentett. A 2000-es évek elején már világosan lehetett látni, hogy a digitalizáció egyre nagyobb szerephez jut a közigazgatási és egyéb más szolgáltatások elérésében, és aki ezzel nem tud lépést tartani, az óhatatlanul hátrányba kerül. Budaörs Város Önkormányzata elsők között ismerte fel ezt a veszélyt, és e felismerés alapján született meg a Digitális Esélyegyenlőségi Program, melynek keretében többek között a Telekuckó működése is elindult.

A cél az volt, hogy mindazok, akik életkorukból vagy más egyéb okból kifolyólag hátrányos helyzetben vannak, segítséget kaphassanak a digitális szolgáltatások eléréséhez. Egy sor képzés indult el, és aki akkor részt vett a tanfolyamainkon, valamint volt benne nyitottság és igyekezet a gyakorláshoz, az egész jól el tudott boldogulni a számítógéppel. Az utóbbi években azonban a digitális világ fejlődése elképesztő módon felgyorsult és ez újfajta kihívásokat jelent. A régi tudás elavult, az új tudás pedig olyan gyorsan változik, hogy szinte követni is lehetetlen.

Vegyük csak példaként az okostelefonok megjelenését! 2004-ben még nem is hallottunk róla, ma pedig már alig van olyan ember, aki „buta” telefont használ. De a biztos eszközkezelési tudás sokaknál hiányzik, a felhasználók jelentős része csak az alapfunkciókat ismeri, vagy még azt sem teljesen. Mindeközben pedig egyre-másra jelennek meg az okostelefonon használható applikácók, gondoljunk csak az Ügyfélkaput érintő változásokra vagy a Digitális Állampolgárság Programra! Azok, akik már az iskolában tanultak számítástechnikát, könnyebben boldogulnak ezzel a helyzettel, de a számítástechnikai oktatás csak 1998-tól vált általánossá, és bizony vagyunk egypáran, akik ezt megelőzően jártunk iskolába.

Visszakanyarodva tehát a kérdésre, én úgy látom, egyre nagyobb szükség van az olyanfajta segítségre, amit a Telekuckó nyújtani tud.

 És hogyan tudnak segíteni?

– Az Önkormányzat jóvoltából a jelentkezők számától függően folyamatosan rendezünk tanfolyamokat a digitális esélyegyenlőségről szóló 40/2005. (V.25.) számú önkormányzati rendelet alapján. Örömmel mondhatom, hogy nagy az érdeklődés, ebben az évben 30 fő fejezte be a képzést. A változásokkal igyekszünk mi is lépést tartani, ezért a következő évben tervezzük olyan csoportok indítását is, amelyeknél kifejezetten a digitális ügyintézésre –beleértve a bankokkal, közműszolgáltatókkal való kapcsolattartást is – helyezzük a fő hangsúlyt. Természetesen tanfolyamon kívül is szívesen segítünk, ha valaki kéréssel, kérdéssel fordul hozzánk. A cél nem az, hogy mi oldjuk meg a problémát – persze, sokszor erre is szükség van –, hanem az, hogy mentoráljuk, illetve megtanítsuk a megoldást.

 Mit remélhetnek azok, akik nem boldogulnak az Ügyfélkapu+-ra vagy a DÁP-ra valóátállással? Számíthatnak a segítségre?

– Mindenekelőtt szeretnék egy félreértést tisztázni. Az elektronikus (digitális) ügyintézést sokan az Ügyfélkapuval azonosítják, de ez nem így van. Az elektronikus ügyintézést különböző alkalmazások teszik lehetővé: pl. a földhivatal.online.hu felületen lekérdezhetjük az ingatlanunk adatait, igényelhetünk e-hiteles tulajdoni lapot; az EESZT-ben elérhetjük a recepteket, beutalókat, zárójelentéseket, laborvizsgálatok eredményeit és az orvosi kezelések dokumentumait; a Járműszolgáltatási Platformon megnézhetjük a gépjárművünk adatait, az allamkincstar.hu oldalon intézhetjük a nyugdíjjal kapcsolatos ügyeket stb. A felsorolást lehetne még hosszan folytatni.

Ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat elektronikusan igénybe vehessük, először „át kell mennünk” egy „biztonsági kapun”, ezzel igazolva, hogy nem illetéktelenek akarnak az adatainkhoz hozzáférni. Ezt a biztonsági kaput nevezzük Ügyfélkapunak. Egy hétköznapi példával élve azt mondanám, olyan ez, mint a repülőtér. Ha átmegyünk a biztonsági kapun, akkor beülhetünk az ottani kávézókba, vásárolhatunk a duty free üzletekben és felszállhatunk a repülőgépre. Visszatérve az Ügyfélkapura, eddig elegendő volt a felhasználónevet és a jelszót megadni, ami egylépcsős azonosításnak számít. Az Ügyfélkapu+-ra való áttéréssel az azonosítás kétlépcsős lesz, ami az adataink  fokozott védelmét szolgálja. Továbbra is marad az eddigi felhasználónév és a jelszó, de mellé meg kell adni egy frissen generált kódot, ami az okostelefonunkon vagy a tabletünkön jelenik meg.

Ehhez az Ügyfélkapu+-ra való átálláskor a telefonra vagy tabletre le kell tölteni egy hitelesítő, azaz authenticator alkalmazást (programot), a továbbiakban pedig mindig el kell azt indítani, amikor az Ügyfélkapu+-ba be akarunk lépni. A belépés tehát történhet számítógépről is, a lényeg, hogy ott legyen mellettünk az okostelefon vagy tablet, hogy a hitelesítő kódot le tudjuk kérni.

A DÁP alkalmazás önállóan alkalmas az azonosításra és a hitelesítésre, ezért is van, hogy aki ezt az alkalmazást választja, annak az ügyfélkapus elérése megszűnik, hiszen már nem lesz rá szüksége. Ilyen formán azt is mondhatjuk, hogy a DÁP használata egyszerűbbnek tűnik, mint az Ügyfélkapu+. Ráadásul jövő év végétől már az Ügyfélkapu+ is megszűnik, helyét a DÁP veszi át, feltéve, hogy a határidő közben nem módosul. A DÁP alkalmazás használatára azonban nem minden okostelefon alkalmas, akinek például nagyon régi, vagy feltört készüléke van, az csak akkor tud csatlakozni, ha újat vásárol.

Nyilván nem mindenkinek egyszerű eldönteni, hogy melyik a számára megfelelő megoldás. Ezért január első felében a Jókai Mór Művelődési Házzal és a helyi nyugdíjas klubokkal karöltve tervezünk olyan előadásokat, ahol bárki számára érthető módon elmondjuk az érdeklődőknek, hogy mik a teendők, mi szól egyik vagy másik mellett. Tervezzük azt is, hogy „nyílt napokat” szervezünk, amikor bárki jöhet és segítünk neki az átállásban. Az előadások és nyílt napok időpontjáról a közösségi felületeken, valamint a helyi nyugdíjas klubokon keresztül adunk majd tájékoztatást.

Bevezető kép: Okostelefonos tanfolyam (2024. november 14.)

s.k.

Megosztás