Legyen kenyér!

2024-08-16 | Budaörs
Augusztus 20-i ünnepünk közeledtével eszembe jutott, hogy mennyi esemény, szokás, változás kapcsolódik ehhez a dátumhoz. Anyáink korosztálya még Szent István és az államalapítás ünnepének tisztelte, majd a háború után az „új kenyér”, 1949-től pedig Alkotmány ünnepe lett.

Az Új Kenyér Ünnepének bevezetése politikai döntéssel történt, de az évek során elfogadott hagyománnyá vált. Talán azért is, mert ebben az időszakban már végbement a búza őrlése és a pékek kipróbálták, hogy milyen minőségű az új liszt, milyen kenyeret lehet sütni belőle. A kenyér a magyar ember táplálkozásában évszázadokon keresztül központi helyet foglalt el. Az alföldi kenyér már a 18. században fogalommá vált Európában. Nyugati utazók ámulattal írtak különleges finomságáról, hatalmas méreteiről, melyek mindvégig a magyar házikenyér jellegzetességei maradtak. A búza és a belőle készült kenyér maga az élet volt őseink számára, amit verejtékes, fárasztó munkával termeltek meg, állítottak elő.

Hosszantartó a folyamat az anyaföld felszántásától, a búzamag elvetésétől a kenyér megszegéséig. Nem csoda, hogy költők, zenészek megénekelték a „mindennapi kenyerünk” témához kapcsolódó gondolataikat. A mai hatvanasok közül biztos sokan emlékeznek a Harminc éves vagyok című rockoperára. Maga a műfaj is újdonság volt abban az időben. Presser-Adamis szerzeménye sokunknak még most is a fülében cseng.

„Hányféle íze van ennek a szónak,

Egyet gondolsz csak jónak.

Sokszor eldobod, de amikor nincs,

Rájössz, milyen nagy kincs.”

Még alsó tagozatos- iskolás éveimből emlékszem Móra Ferenc történetére:

„Ha én kisgyermekkoromban azt kérdeztem az édesanyámtól, mit eszünk vacsorára, akkor az én lelkem-édesanyám igen sokszor adta azt a feleletet: – Háromfélét: kenyeret, haját, bélét.

Én bizony jobban szerettem volna, ha csak kétfélét ettünk volna. Inkább ettem volna a kenyérrel szalonnácskát, mint haját, meg a bélét. – Jaj, cselédem – simogatta ki édesanyám a szememből a kócos hajamat –, nagy úr ám a szalonna, csak ünnepnap jár az ilyen szegény helyre, örüljünk neki, hogy a mindennapi kenyerünket megadta a jó Isten.”

Fotó: Kálmán Kata

Régen Budaörsön úgy tartották, hogy egy lány akkor mehet férjhez, ha már tud kenyeret sütni. Általában egy héten egyszer, általában szombaton sütöttek, a család létszámától függően egyet, vagy többet. Nem használtak hozzá adalékanyagot, ízfokozót, színezéket, hanem kovászt és sót. Ízletesebb lett, ha 2-3 főtt krumplit tettek hozzá, összetörve. Azok a kenyerek nem morzsálódtak és egy hét múlva is megőrizték jó minőségüket.

A kenyeret a család részére mindig az édesapa szegte meg, de előtte a kés hegyével három keresztet rajzolt rá. A gyerekek már kiskorukban megtanulták, hogy minden falatot meg kell becsülni. Szerették a házi zsírost, a szilvalekvárost, a cukrost, a zsíros-paprikást. Ha egy darabka leesett, azt megfújták és bekapták.

 

 

Voltak olyan idők, amikor nagyon be kellett osztani a kenyeret. Ha már fogytán volt és a gyerekek még kértek, akkor az anyuka azt mondta: – Pszt. Alszik a kenyér….

Annak is van már jó néhány éve, hogy Kruck Kati néni mesélte ezt a szívszorító történetet: édesapja hősi halált halt az első világháborúban, itthon nyolc gyermekről kellett gondoskodnia az özvegyen maradt édesanyjának. Egy este a gyerekek sírásra ébredtek. Kérdezték a mamájuktól, hogy miért sír:- Mert nem tudom, hogy holnap mit adok enni nektek…-válaszolta.

 

 

Kányádi Sándor nagyanyja kenyerére emlékezett egyik versében:

Mindenkinek jusson bőven illatos-fehér,

ropogósra sütött, foszlós nagyanyó-kenyér.”

Nyomasztó tudat minden érző ember számára, hogy napjainkban, a nagyvilágban milliók halnak éhen. Gondoljunk erre, mielőtt kenyeret, akár egy darabkát is, a szemétbe dobnánk.

Az ENSZ élelmezésügyi szervezetének (FAO) feladata az éhezés visszaszorítása. Latin jelmondata: Fiat panis– magyarul annyit tesz: „Legyen kenyér!„

Úgy legyen!

s.k.

Megosztás