Az egyesület elnökét, Arlett Tamást kérdeztük, hogyan merült fel a világhírű operettek zeneszerzőjének, Lehár Ferencnek a neve. „Véleményünk szerint Lehár egy elfogadható személyiség mind a szlovák, mind a magyar fél részére. Nyilván a szlovákoknak kevésbé elfogadható Rákóczi Ferenc fejedelem, vagy Klapka György neve, ahogy mi nem tudjuk elképzelni, hogy Cirillről és Metódról legyen elnevezve ez a híd“ – fejtette ki Arlett. Hangsúlyozta, hogy Lehár otthonosan mozgott egész Európában: élt Csehországban, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Olaszországban, Horvátországban, sőt még a mai Szlovákia területén is. „Elismert művész, kiváló zeneszerző, karmester. A zene, a híd összeköt minket, ahogy Lehár Ferenc személyisége is“ – jegyezte meg.
Mivel pályázatot még nem írtak ki a híd elnevezésére, ezért Arlett Tamás úgy fogalmazott, javaslattal szeretnének élni a döntéshozók felé. Mindenképpen szeretnék megkeresni Észak- és Dél-Komárom polgármestereit ezzel kapcsolatban, valamint az állami szerveket is szándékukban áll megszólítani. Hozzátette: javaslatukat nem feltétlenül kell elfogadni, de szerinte a Duna mindkét partján élőknek fontos, hogy helyi szülöttről nevezzék el a hidat.
Lehár Ferenc Komáromban született 1870-ben, a híd elkészültének évében éppen 150 éve. Megszólítottuk Klemen Teréziát is, az Észak-Komáromban 2012-ben alakult Lehár Ferenc Polgári Társulás alapító elnökét, mit szól a javaslathoz. Az elnöknő elmondta, hogy benne ez már korábban megfogalmazódott, és az idei Lehár-bálon egy baráti társaságban fel is vetette az ötletet. „Örülök neki, hogy ez másoknak is eszébe jutott és teljes szívvel támogatom a javaslatot. Sokan nem is tudják elképzelni, mennyire ismert és közismert személy Lehár Ferenc. Bízom abban, hogy mindkét polgármesterben meglesz a politikai akarat és felkarolják az ügyet. “
Ezt az új Duna-hidat azért kellett megépíteni, mert a meglévő Erzsébet-híd állapota a nemzetközi forgalom megnövekedése miatt leromlott és a hídra súlykorlátozást kellett bevezetni. A híd egypilonos, ferdekábeles, acél pályalemezzel. A 600 méter hosszúságú hídon kétszer egysávos főút vezet át a Duna felett, gyalogjárda, kerékpáros átvezetés is épül majd. A híd munkálatai a tervezett ütemben haladnak, a szlovák oldalon már elkezdték a kerékpáros le- és felhajtók építését. A pilon építéséből már csak négy elem van hátra, amely a jelenlegi 107 méterhez képest 11 méterrel növeli a szerkezetet. Mostanra harminc elem került elhelyezésre. A híd magassága monumentális lesz, az útpályától 94 méterre emelkedik majd és várhatóan 2020 elején kerül átadásra.
Megépüléséig minden hónap utolsó szombatján ingyenesen látogatható az építkezés. Az idegenvezetéssel és animációs rövidfilm vetítésével egybekötött nyílt napra előre kell bejelentkezni a komáromi új Duna-híd közösségi oldalán. A legközelebbi nyilvános látogatónap október 26-án lesz.
Forrás: felvidék.ma
R. V.