Részegek című színdarab bemutatója a Latinovitsban

2024-12-25 | Budaörs
Advent hetében december  21-én szombaton mutatta be a Latinovits Színház Ivan Viripajev orosz író és rendező Részegek című színdarabját,amelyet Fehér Balázs Benő rendezett.A többek véleményét megosztó színdarabot már világszerte sikerrel mutatták be,amely színdarab most Budaörsre is megérkezett.

Viripajev kortárs drámaíró,és rendező,aki az orosz Oxigén művészeti mozgalom elindítója. Ő az,aki a nyers valóságot írja meg költői nyelven. A Részegek az egyik legnépszerűbb műve,amit számos nyelvre lefordítottak ,és játszanak szerte a világon. Az orosz „új dráma” mozgalom tagja, Viripajev szerint, azért mennek színházba és moziba az emberek, hogy átéljenek egy konfliktust, hogy megtisztuljanak. Fontos, hogy rátaláljanak valami titkosra, ijesztőre a maguk belső világában, és megszabaduljanak negatív érzelmeiktől és komplexusaiktól. Rizsakov pedig minden rendezése során azt kutatja, hogyan érheti el, hogy a színházban a néző ne kukucskáló legyen, hanem a történetek résztvevője, hogy a színház „belül” játszódjon le: a néző fejében, szívében…

S íme ideért a Részegek című színdarabja Budaörsre is,hogy a Latinovits színház művészei előadhassák,és aki jegyet váltott részese legyen a nem mindennapi történetének. Részegek tizennégy, nagyjából egyenrangú szerepéből tízet a Latinovits Színház színészeire (Spolarics Andrea, Bohoczki Sára, Fröhlich Kristóf, Chován Gábor, Hartai Petra, Koós Boglárka, Sas Zoltán, Böröndi Bence, Juhász Vince és Szőts Orsi) osztott a rendező, négyhez pedig vendégművészt hívott, a társulat által már jól ismert Kurta Niké, Rákos Olivér, Rába Roland, valamint Fehér László is játszik az előadásban. És van egy tizenötödik szereplője is a Részegeknek, méghozzá maga a díszlet: az összetettségében is letisztult teret Devich Botond díszlettervező álmodta meg, a remek jelmezeket pedig Pattantyus Dóra tervezte.

Bevallom, én totál részeg embert nemigen láttam, gondolom az orosz Viripajev sokkal többet,hiszen az oroszok híresek arról, hogy töménytelen vodkát tudnak legurítani a torkukon.  Így volt ez a színdarabban is,mert minden egyes szereplő nemhogy részeget,hanem pocsolya részeget alakított. Nem lehetett könnyű pl.Spolarics Andreának- aki a darabban Márthát alakítja -betámolyogni és sárban fetrengeni, faltól falig dőlni, esni majd felkapaszkodni,újból elesni – eljátszani a totál részeget. De a többi színész is felismerhetetlen figuraként játszotta ugyancsak a totál részeget,dőlt belőlük a részeg zagyva beszéd, hozzá teszem tökéletesen! S mit várhatunk egy részeg képzelgésétől vagy vélt igazságának boncolgatásától?  Viripajev valószínűleg sok ilyen helyzetet élt át, hallhatta a részeg beszédet, -hogy meg tudta írni ezt a művet. Megdöbbentő az, amit  Viripajev elénk tár.  A totál részegségig lecsúszott szereplők gátlásoktól mentes állapotba kerülnek,és olyan kérdésekre kell választ adniuk,amiket még soha nem tettek fel maguknak. De itt máris ellentmondás van,  mert a kérdések: Tudok szeretni? Miért élek?Hogyan hazudjak?Van élet a halál után?stb.ezek minden olyan problémák,melyek józan állapotukban is foglalkoztatják az embereket, ehhez nem kell pocsolya részegségig eljutni senkinek,hogy ezt a kérdést boncolgassa.  A néző megdöbben a látottakon! Mert amit  lát,az nem mindennapi. Az új orosz Oxigén mozgalom valami egészen mást akar.Viripajev megbotránkoztatja a nézőt.Persze van aki jót szórakozik a jeleneteken, amikor  részegségében lehetetlen helyzetbe kerül egy szereplő, egyesek a -szó szoros értelmében-felröhögnek, míg a többség  csak mered a színpadra ,mert vagy nem érteti a részeg hablatyolást vagy tényleg nem érti,hogy  mi is történik a színpadon. A színmű írója szerint  a tömény alkohol feloldja a gátlásokat és válogatás nélkül, legyen az prostituált,fesztivál igazgató,multis menedzser,bankár vagy megcsalt férj vagy csalfa feleség- a színdarab jeleneteiben összesen tizennégy szerepkörben -mind pocsolya részegségükben gátlásaiktól megszabadulva, olyasvalamiről zagyválnak,ami vagy sosem történt meg,vagy csak álmaikban az övék. Az összes szerepkört megtestesítők a részegség mámorában,az eddig  talán még meg sem fogalmazott gondolataiknak,be nem teljesült vágyaiknak,vagy vélt igazságaiknak hirtelen napvilágra kerülő  mondatinak özöne.

A színház legyen az egy olyan hely, ahol olyan történetnek lehetek a részese,ami érdekes,ami szép és felemelő,vagy új ismeretet ad,és ezért lesz különleges élmény, ami túlmutat a hétköznapokon és feloldja a mindennapok súlyát,nem pedig sok esetben azzal a valósággal kell szembesülni,ami az utcán fogad,ami fölött legszívesebben átlépnénk úgy hogy örökre elfelejtsük.

Viripajev célja hogy a színdarab választ adjon az addig fel nem tett kérdésekre és ennek hatására a néző megtisztul.  De létezik egy  ilyen színdarab után megtisztulás? Szerintem inkább végtelen szomorúság,hogy az EMBER így lealjasul, hogy részegségében elveszíti emberi mivoltát.Természetesen minden nézőnek joga úgy ítélni meg a Részegek színdarabot,ahogyan az neki tetszik.Az én véleményem egy a sok közül.

Gratulálok az összes színésznek,akik eljátszották ezt az igen csak nehéz produkciót. Nehéz azért, mert önmagukat megtagadva tették azt, ami valójában a színészet dolga,és hűséges követése mindannak amit a rendező megálmodott és előírt. Ilyen formán tökéletesen sikerült. De hogy a nézőre milyen hatást gyakorolt Viripajev mondanivalója, az még előttem kérdéses. Lehet, hogy többen kedvet kapnak az alkoholra és megpróbálják ugyan azt, amit a színészek elértek a pocsolya részegségükkel,vagy pontosan ennek az ellenkezőjét fogják tenni,és józanul keresik a választ az élet kérdéseire.

A látottakon felülemelkedve, mindannyian, akik végignéztük a színdarabot és elismerően tapsoltunk a színészeknek, próbáljunk ráhangolódni az előttünk álló ünnepre, a karácsonyra és fogadalmat tenni arra, hogy ezentúl nem veszünk kezünkbe alkoholos poharat, esetleg szilveszterkor, de akkor is csak mértékkel.S ki tudja lehet hogy éppen ez volt a cél.

Major Edit

Megosztás