Trianon után kijutottunk az Adriára, az olaszok segítettek , Fiume és Koper helyett Trieszt

2019-07-07 | Magazin
Trianon után Magyarország teljesen kiszorult az Észak-Adriai régióból, holott ez külkereskedelmünk szempontjából döntõ fontosságú. Az adriai irány a legrövidebb ahhoz, hogy a magyar áruk elérjék a tengert. Ezért stratégiai fontosságú az a megállapodás, amit Szijjártó Péter külügy- és külgazdasági miniszter és Matteo Salvini olasz miniszterelnök-helyettes írt alá a héten Triesztben. 

Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkezõ 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötõjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerzõdés keretében. Tehát a megszerzett terület és koncesszió lehet a magyar külkereskedelem egyik legfontosabb bázisa.

A HORVÁTOK ÉS A SZLOVÉNEK PEPECSELNEK, HÚZZÁK AZ IDÕT

Jelenleg a régió teljes egészében az Európai Unió része, a határok nyitottak és a kereskedelem szabad. Magyarország számára stratégiai fontosságú a terület, mert itt érhetjük el a legkönnyebben az Adriát. Hagyományaink alapján számunkra elsõsorban Fiume lenne az érdekes, de valahogy a fiumei közlekedési folyosó fejlesztése a horvátoknak nem annyira fontos, mint nekünk. Igaz, elkészült az autópálya teljes egészében, de más nagyon nem történt. Emellett még a nyolcvanas években megépült az adriai kõolajvezeték, amelynek révén az oroszok megkerülésével, közvetlen tengeri úton tudunk kõolajat importálni. Évtizedes terv, hogy Krk szigetén épülne egy földgázterminál, és onnan látnák el Magyarországot. De ennek megépítését a horvátok húzzák-halasztják, és ma már úgy tûnik, hogy soha nem lesz belõle semmi.

Ezután jött a képbe Szlovénia, vagyis a Trieszt és Fiume közt lévõ koperi kikötõ. Ma talán ez a legfontosabb bázisa a magyar kereskedelemnek az Adrián, és lenne potenciál a fejlesztésében. Készek a tervek arra, hogy Zalaegerszegtõl kiindulva kiépítenének egy nagy kapacitású vasútvonalat, amit az Európai Unió kész lenne 260 millió euróval megtámogatni. De ez a beruházás szintén húzódik. Úgy tûnik, hogy a szlovének valamiért nem túl lelkesek az ügyben.

OLASZOK NAGY FANTÁZIÁT LÁTNAK A MAGYAR KAPCSOLATBAN

Ezek után léptek az olaszok, akik 2017-ben felajánlották a trieszti kikötõ kapacitását. Az érintett régió vezetése az elmúlt években komoly lobbitevékenységet folytatott nálunk és Szlovéniában. A magyar külkereskedelem egy része gyorsan átterelõdött Trieszt irányába, és ma már naponta indul Budapestrõl konténerszállító vonat oda, amely szerelvények jellemzõen az osztrák vasútútvonalat használják. Így megkerülhetõ a túlterhelt szlovén irány. Egyébként szó van arról is, hogy Olaszország a régióban valahol építene egy nagy teljesítményû földgázterminált, amelyhez Magyarország kapcsolódhatna. A magyar szállítmányozó cégeknek tetszik ez az új lehetõség, és csak az volt a kikötésük, hogy a trieszti irány nem lehet drágább, mint a koperi. Ezt elérték, sõt, ennél többet is. Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkezõ 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötõjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerzõdés keretében.


A most megvásárolt terület egyfajta autonómiát fog élvezni, és magyar szabályok szerint folyhat a vámkezelés és bürokratikus ügyintézés. Ez nagy elõnyt jelent a magyar cégeknek.

Varga István
w

Megosztás