• SzeletBurkTegla
  • VizivilágHétkuti
  • Öreg Prés Étterem
  • GeszlerPince
  • hirdessen tatab

Rovatok:

Komárom-Esztergom megye Tatabánya Magazin A Tatabánya-Oroszlány vasútvonalról és történetéről
2019-04-24 16:04

A Tatabánya-Oroszlány vasútvonalról és történetéről

|

Távolban a vonat induló csonka vágánya Tatabánya állomáson.- forrás:wikipedia. 2004, fotó:Sóhivatal.
Tudja, miért építették ? Mikor készült el ? Ezekre is választ kap: A Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal a MÁV 12-es számú vasútvonala Tatabánya és Oroszlány városok között Komárom-Esztergom megyében. A vonal egyvágányú, villamosított szárnyvonal.

Létrejötte

 

Oroszlány település fejlődését a szénbányászat határozta meg az 1930-as évek végétől.

 

A napi termelés 25-30 vagonra (200 t) ment fel, s a szállítási gondok megoldására kötélpályát építettek Tatabányáig.

 

A vasúti szállítást a környei vasútállomásról leágazó szárnyvonal kiépítésével tették lehetővé 1950-ben.

 

Átadására 1950. szeptember 1-jén került sor, villamosítása 1965. december 23-ra lett kész.

 

A vasútvonal megállói


http://www.minalunk.hu/leadkepek/eredetilead44735.jpg

Az Oroszlányi Vasútállomás 2018-ban - Fotó:oroszlany.hu

 

Tatabánya (korábban:Tatabánya-alsó) - A vasútvonal egyik kiinduló vasútállomása. Az utóbbi években Budapestről közvetlenül is jártak személyvonatok Oroszlányba.

 

Bánhida (korábban:Tatabányai erőmű megállóhely) - 1896 tavaszán Bánhida határában 120 méteres mélységben barnaszenet találtak.

 

Az első aknát Alsógalla, Bánhida és Felsőgalla községek hármas határánál a vasút közelében nyitották meg. Később, itt 1898-ban a szénre alapozva hőerőművet létesítettek.

 

A hőerőmű mellett lévő vasútvonalon megállóhely létesült az erőmű és az aknák dolgozói számára.

 

A megálló mellett létesült iparvágány rendszeren kezelték az erőműbe tartó szénvonatokat, és kiszolgálták a Füszért raktárat, valamint egy beton-telepet.

 

Környe - A községen két vasútvonal is keresztül halad. Ez az egyik, a másik a Tatabánya–Pápa-vasútvonal.

 

 

A környei vasútállomás

 

A környei vasútállomás- forrás:wikipedia, fotó:Engusz

 

 

A község alapjába véve mezőgazdasági jellegű. Két országosan ismert vállalkozása van:

 

A Környei Mezőgazdasági Kombinát és az Agráripari Részvénytársaság.

 

Az iparban történő foglalkoztatottságra Tatabányán és Oroszlányban van lehetőség.

 

Kecskéd-alsó- A községet az előbb említett két vasúti szárnyvonal is érinti, ezért a falunak két vasúti megállója is van. A lakosság az előbb említett két városban van foglalkoztatva.

 

Oroszlány- A volt szocialista bányászváros vasúti állomása puritán berendezésű.

 

Jelzi, hogy a vasútvonal fő feladata nem a személyszállítás, hanem az oroszlányi szénvidéken megtermelt szén elszállítása volt.

 

Folyamatosan újabb bányaüzemek létesültek. 1957-ig az oroszlányi bányák Tatabányához tartoztak.

 

A bányászat megszűntével a vasútvonal kihasználtsága visszaesett.

 

Napjainkban

 

A 2006 / 2007. évi menetrendváltást követően Budapest - Tatabánya - Oroszlány vonalon úgynevezett ütemes menetrendet vezettek be.

 

A vonalon kényelmesebb, színvonalasabb utazás biztosítása érdekében új Flirt és Talent villamos motorvonatokat helyeztek forgalomba Tatabánya - Oroszlány viszonylatban. Napi két vonatpár közlekedett közvetlenül a Budapest-Déli pályaudvar és Oroszlány között.

 

2008 őszén másfél hónapos vágányzár alatt 420 millió forintos költséggel felújították a Tatabánya - Környe közötti szakaszt. Teljes felépítménycserét végeztek Platov darus vágányfektető gépcsoport segítségével, a Fertőszentmiklós- Pinnye vonalrészből kibontott, használt, 20 éves, betonaljas vágánymezőket fektettek le.

 

Ez által a pálya sebesség 80 km/h-ra növekedett ezen a 6,7 kilométeres szakaszon.

 

Ennek segítségével akarták bevezetni az egész napos fél óránkénti összeköttetést a vonalon.

 

Ezzel szemben a 2008 / 2009. évi menetrendben maradt a vonatok órás ütemezése de a délelőtti illetve az esti időszakban két órás ütemezésre csökkent.

 

A közvetlen Budapestre tartó járatok is megszűntek.

 

A pályasebesség Tatabányától Környe felé a fázishatárig / a hídig / 40 km/ó utána pedig 80 Km/ó.    
 

forrás:wikipedia

 

Frissítés:  Néhány éve közvetlen járatok indultak Oroszlány-Tatabánya-Budapest  (és  vissza) viszonylatban - a szerk.

 

 

Tatabánya-Oroszlány-
vasútvonal
A Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal útvonala
 Vonalszám: 12
 Hossz: 15 km
 Nyomtávolság: 1435 mm
 Feszültség: 25 kV 50 Hz ~
 Maximális sebesség: 80 km/h
BSicon KBHFa.svgBSicon .svg 0 Tatabánya
BSicon ABZrf.svgBSicon .svg   1
BSicon HST.svgBSicon .svg 3 Bánhida
BSicon BHF.svgBSicon .svg 8 Környe
BSicon ABZrf.svgBSicon .svg   13
BSicon HST.svgBSicon .svg 11 Kecskéd alsó
BSicon KBHFe.svgBSicon .svg 15 Oroszlány

 

 (forrás:wikipedia)

 


 


Nyomtatás
Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, itt regisztrálhat!

Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
  • KormendiSirko
  • Palló
  • Cserépkályha
  • Jobb hirdessen