Újonnan kinevezett igazgató a Jókai Mór Művelődési Ház élén

2024-03-13 | Budaörs
Pályázat útján Kőporosy Borbála lett a Művelődési Ház új igazgatója. Kinevezése 2024-től 2028-ig szól. Borbála 2011 óta, mint művelődésszervező dolgozott a Művelődési Házban, 2013 óta igazgató-helyettesként. Szeretnénk bemutatni őt és terveit ,melyről az alábbiakban olvashatnak a kedves olvasók.

Milyen volt a véleményed  a Művelődési Házról, amikor elkezdtél itt dolgozni?

A főiskolán úgy végeztem, hogy biztos voltam benne, hogy soha nem fogok művelődési házban dolgozni. Elavult, poros intézménynek tartottam. Kaptam egy felkérést Simon Erikától 2011-ben, hogy egy hónapig segítsek be nekik, amíg megtalálják az új művelődésszervezőt a Jókaiba. Én akkor elkezdtem még egy nappali szakot, eleinte nem szerettem volna elvállalni a munkát, végül aláírtuk a szerződést egy hónapra. Egy hónap után pedig már határozatlan időre! 🙂 Nagyon megszerettem a házat, a feladataimat, elkezdtem észrevenni azt, hogy tévesen ítéltem meg ezeket a kulturális intézményeket, vagy a Jókait, biztosan.

Melyek a terveid? Miben látod a megújulást?

Szeretnék új lendületet hozni a ház életébe, megszólítani új korosztályokat is. Meg szeretném másoknak is mutatni azt, hogy van az intézménynek létjogosultsága, rengeteg izgalmas és színes ötlet vár megvalósításra. A célom, hogy a következő években egy sokkal láthatóbb, és még keresettebb hellyé váljunk. Szeretnék idővel a ház falain kívül is szervezni programokat, aktívabban részt venni a város életében, keresni a lehetőségeket az együttműködésre a városban és a környező településeken, Budapesten is. A ház arculatát is frissíteni fogjuk, a Budaörsi Latinovits Színházzal közösen pedig egyfolytában azon dolgozunk, hogy a ház vendégtereit is modernizáljuk, letisztultabbá tegyük.

Melyek a legmeghatározóbb szempontok az Intézmény vezetésében? Miben látod a változtatás szükségességét?

Nagyon fontosnak tartom azt a csapatot, amely mellettem áll. Megtalálni a megfelelő embereket, a munkafolyamatok megfelelő elosztása az első lépés. Létrehoztam olyan kérdőíveket, melyek mentén kollégáimmal is újra tudjam esetleg gondolni a feladataikat a még hatékonyabb működés érdekében. Az elképzeléseim megvalósításához még a közeljövőben szeretnék felvenni egy szervezőt, akinél már körvonalazódott is, hogy milyen feladatok ellátásával tudna nekünk segíteni.

Mindenképpen szeretnék változtatni a kommunikációnkon, szeretnék egy letisztult, modern, egységes megjelenést. Szeretnék szorosabb együttműködést a színházzal, egymás munkáját segítve pedig sokkal előrébb tervezni. Ebbe be szeretném vonni állandó partnereinket, őket is ösztönözve, hogy dolgozzunk minél előrébb.

Milyen elképzeléseid vannak arról,hogy a Latinovits színházzal közösséget vállalva az eddigi gyakorlatot folytatva működnétek, vagy lenne másik terv ezzel kapcsolatban?

Az, hogy egy épületben működünk a Budaörsi Latinovits Színházzal, nyilván nem a mi választásunk volt Ádámmal, és nem is mi fogunk ezen változtatni. A mi feladatunk, hogy a legtöbbet hozzuk ki a helyzetből. A következő években azon leszek, hogy egymást támogatva, egymás szakmai kiteljesedését segítve éljünk együtt. Nagy odafigyelést igényel és néha sajnos vannak – és lesznek is – nehezebb pontjai a közös életnek, ez nem is kérdés, ami fontos, az az, hogy hogyan állunk ezek rendezéséhez. Én nyitott vagyok és rugalmasan törekszem megoldani a felmerülő problémákat, szem előtt tartva elsőként a Jókai, és a közös érdekeinket is. Mindkét intézménynek nőtt a látogatottsága az elmúlt időszakban, így nincs könnyű feladatunk, de egyelőre úgy gondolom, jól ugrottuk meg a nehezebb lépcsőfokokat is.

Milyen jellegű előadásokat tervezel, hogy a jelen gyakorlatnak megfelelően továbbra is színvonalas előadások részesei legyenek az érdeklődők?  Melyek a jövő tervei?

Témáinkkal, előadóinkkal az aktualitásokra fogunk törekedni, nincs olyan nap, hogy ne repkednének új nevek, ötletek az irodában. Vannak sorozatok, melyekkel fél évre előre írunk programot, de mindig hagyunk lehetőséget, hogy egy aktuálisan fontos témáról tarthassunk előadást.

Az előadásokon túl szeretnék még idén egy nagyobb szabású „Táncdalfesztivál after” bulit, Kufli napot a családoknak, folytatni a népszerű hagyományainkat (pl. az egyik személyes kedvencem a Szent Iván-éji mulatság tűzugrással, zenével, tánccal), több zenei program van szervezés alatt az idei évre. Érdemes követni a közösségi média felületeinket és nézni a jmmh.hu oldalt, ahol minden aktuális programról hírt adunk.

A Lévai utcai Közösségi Ház hozzátok tartozik. Programjait is központilag szervezitek vagy önállóságot kap a saját programjainak tervezésében és megvalósításában?

Igazából mi egy csapat vagyunk, így nem kell abban gondolkozni, hogy „kap-e önállóságot”. Van egy irány, ami felé szeretnék menni a munkában, olyan emberek vannak körülöttem, akik ezzel azonosulni tudnak. Együtt ülünk le ötletelni, mindenki beleadja a közösbe a saját elképzeléseit. Kollégáim közül Hanzelik Évi az, aki kiemelten foglalkozik a Közösségi Ház mindennapjaival, a csoportokkal, programokkal, de ő ugyanúgy szervez a Jókaiban is.

Milyen terveid vannak a Közösségi Ház programjait illetően?

Szeretnék a jól működő csoportok, közösségek mellett 1-1 nagyobb rendezvényt is, mint ahogy az már idén is látható lesz (Nőnap, Tavaszi forgatag, Halloween, Közösségi szalonnasütés, Luca-nap stb.). A Ház melletti zöld területek jól működnek a kisebb családi rendezvényekhez, így ezt jobban ki is fogjuk használni.

A nyugdíjasok élete Budaörsön irigylésre méltó. Nagyon szép lett a Nyugdíjasok Háza, amelyet örömmel vettek birtokba Budaörs  idős emberei. Miben tudtok segíteni, együttműködni  a nyugdíjas klubokkal?

Folyamatos kapcsolatban vagyunk a vezetőikkel, és tagokkal is. Évente 1-2 alkalommal szoktunk egy nagyobb, közös megbeszélést is tartani, hogy megbeszéljük az észrevételeiket, feltehessük egymásnak a kérdéseinket. Szívesen segítünk a mindennapi apróságokban is, ha hozzánk fordulnak. Hetente egyszer például én is tartok a nyugdíjasoknak mobiltelefon-kezelési tanácsadást.

A Városi Ifjúsági Klub is fontos része Budaörs kulturális életének Milyen terveitek vannak erre vonatkozóan?

Jelenleg a VIK helyzete kicsit mostoha, nem hozzánk tartozik, hanem a Színházhoz, de pl. mi is szervezünk oda koncerteket, bulikat. A hétköznapokban azonban előadások, próbák folynak a falak között, terembérletes csoportok működnek ott, de nem specifikusan ifjúsági programok.

Nagyon sok dolog változott az elmúlt évtizedekben, így nem gondolom, hogy pontosan ahhoz a funkcióhoz kellene visszamenni, melyet a megalakulásakor betöltött, de mindenképpen azon fogok dolgozni, hogy sokkal több program, érdekes workshop legyen abban a házban is.

A TV2040 is hozzátok tartozik.  Hogyan tervezitek a közös gazdálkodást? Milyen előnyökkel jár  a közösségvállalás?

A TV 2040 állandó szerződéseivel kalkulálunk, illetve évente felmérjük, hogy milyen beruházások/karbantartások szükségesek a szakmai munkához, segítjük az adminisztrációs feladatok elvégzését.

Pályázatodban ezt írod: a JMMH nekem nem egy sima munkahely, a csapat, akikkel dogozom, többek mint munkatársak. Szívemen viselem a ház dolgait, csukott szemmel ismerem minden kis szegletét. Célom az, hogy sok színes programmal, újítással lássak neki az előttem álló feladathoz.

Ehhez kívánok sokunk nevében sok sikert, kitartást és eredményes munkát.

Major Edit

Fotó: Eperke Fotó / Eperjesi Zsuzsa

Megosztás